The con/formation of physics professors in Argentina: a historical journey that challenges the present
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v30.n2.22733Keywords:
Secondary education in physics, Teacher training, Rationalities in teachingAbstract
We share results of a research about the historical conformation of the secondary physics professor subject in Argentina. By a journey through different moments and practices of teacher training / qualification, deep dis-placements produced in the discourses of teaching physics will be identified. Also the position that the figure of the teacher was taking in the midst of those changes will be stated. In the key of a genealogical perspective in educational research, the study queries how specific ways of doing and thinking physics teaching and teacher figure could be composed. For this, some concrete crossings of diverse spaces and actors will be described (state policies, local scientific community, intergovernmental organisms, teacher training institutions) in whose plot they were forging demands and knowledge to the secondary physics teacher. These results will be recovered in order to present some reflections on the current challenges for teacher training and secondary schooling.References
Acosta, F. (2012). La escuela secundaria argentina en perspectiva histórica y comparada: modelos institucionales y desgranamiento durante el siglo XX. Cadernos de História da Educação, 11(1).
Castro, E. (2011). Diccionario Foucault. Buenos Aires:Siglo XXI.
Ewald, F. y Fontana, A. (2014). Advertencia. En Foucault, El gobierno de los vivos. Curso en el Collège de France 1979-1980. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (1991). Saber y verdad. Madrid: La Piqueta.
Foucault, M. (2004). Nietzsche, la genealogía, la historia. Valencia: Pre-trextos.
Foucault, M. (2006) Seguridad, territorio, población. Curso en el Collège de France 1978. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2007). El nacimiento de la biopolítica. Curso en el Collège de France 1979. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. Curso en el Collège de France 1982-1983. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2014). El gobierno de los vivos. Curso en el Collège de France 1979-1980. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Grinberg, S. (2015). Dispositivos pedagógicos, gubernamentalidad y pobreza urbana en tiempos gerencia-les: un estudio en la cotidianeidad de las escuelas. Propuesta educativa, (43), 123-130.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 María Virginia Luna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).