Teaching general relativity theory in high school: why, what and how
DOI:
https://doi.org/10.55767/2451.6007.v29.n2.18802Keywords:
General theory of relativity, Secondary school, Teaching for understanding, Nature of science.Abstract
In this work, which is part of a wider research, the problem of teaching the General Theory of Relativity in sec-ondary school is addressed, even though this theory is scarcely addressed even in physics degree courses. It analyzes what aspects of it should be addressed in secondary level, why and how it could be achieved from a perspective that integrates the theoretical frameworks of the Teaching for Understanding and the Nature of Science. The approach of the General Theory of Relativity is analyzed in several secondary, university and di-vulgation textbooks from the perspective "Physics First" and the results obtained in a survey made by students of the last year of secondary school, in order to identify the interest for some topics of physics linked to the General Theory of Relativity, or phenomena that it explains for this theory. From the analysis of the texts, the results of the quiz and the curricular designs, generative topics are proposed as well as goals and expected performances for both Gravitation and the General Theory of Relativity that could promote the understanding of main theory aspects that involve epistemological ruptures with Classical Mechanics and are indispensable for understanding phenomena of current interest for physics, technology and, fundamentally, for teenagers.References
Acevedo Díaz, J.A. (2008). El estado actual de la Naturaleza de la Ciencia en la Didáctica de las Ciencias. Revista Eureka, 5(2),134–169.
Arriassecq, I. y Greca, I. (2002). Algunas consideraciones históricas, epistemológicas y didácticas para el abordaje de la Teoría Especial de la Relatividad en el nivel medio y polimodal. Ciência & Educação, (8)1,55–69.
Arriassecq, I. y Greca, I. (2004). Enseñanza de la teoría de la relatividad especial en el ciclo polimodal: dificultades manifestadas por los docentes y textos de uso habitual. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 3(2),211–227. Recuperado de http://www.saum.uvigo.es/reec
Arriassecq, I. y Greca, I. (2007). Approaches to the Teaching of Special Relativity Theory in High School and University Textbooks of Argentina. Science & Education, (16)1,65–86.
Arriassecq, I. y Greca, I. (2012). A Teaching–Learning Sequence for the Special Relativity Theory at High School Level Historically and Epistemologically Contextualized. Science & Education, 21(6),827–851.
Arriassecq, I., Seoane, E., Cayul, E. y Greca, I. (2016). Teoría Especial de la Relatividad en la escuela secundaria: perspectiva de los docentes y análisis de textos. Revista Enseñanza de la Física, (28),15–22. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/15618/15425.
Arriassecq, I., Greca, I. y Cayul, E (2017). Secuencias de enseñanza y aprendizaje basadas en resultados de investigación: propuesta de un marco teórico para el abordaje de la teoría especial de la relatividad. Revista Enseñanza de las Ciencias, (35)1, 133–155. Recuperado de http://ensciencias.uab.es/article/view/v35–n1–arriassecq–greca–cayul
Christensen, N. and Moore, T. (2012). Teaching general relativity to undergraduates. Physics Today, 65(6),41 – 47.
Diseño Curricular para la Educación Secundaria, 6to. año: Orientación Cs. Naturales, Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Bs. As., 2011.
Harari, D. y Mazzitelli, D. (2007). 100 años de relatividad. Buenos Aires: Eudeba.
Hurtles, J. B. (2003). Gravity: An Introduction to Einstein’s General Relativity. San Francisco, Estados Unidos: Addison–Wesley.
Hewitt, P. (2007). Física Conceptual. México: Pearson Educación.
Levrini, O. (2014). The role of history and philosophy in research on teaching and learning of relativity. In International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching, pp. 157–181. Netherlands: Springer.
Solbes, J. (2013). ¿Física contemporánea o física para la ciudadanía? Alambique, (75),9–17.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Irene Arriassecq, Esther Cayul, Ileana M. Greca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).