The curriculum review as an evaluation approach of accreditation programs intended to accredit the nursing licentiate degree essay
Keywords:
Keywords: Assessment study. Accreditation. Curriculum. Nursing.Abstract
ABSTRACT
In the evaluation processes for the accreditation of university courses, specifically of those courses included in the Higher Education Law No. 24521, as it is the case of the undergraduate Nursing Licentiate course, the assessment models come from pre-established standards. These standards are elaborated by experts in the field who determine the justification of the
courses of studies, the graduate’s profile, the scope of the degree and of the curriculum of the course of studies, among others. Inspired by the desire to comply with these standards, the self-evaluation, which takes place before the external evaluation to provide accreditation, seeks to analyze the curriculum so that it can be adapted to the assessment models. To achieve a full understanding of the meaning of the curricular evaluation, not only is it important to clearly understand it as a concept and to understand the published standards that regulate it, but it is also necessary to work towards the awareness of all the involved participants and their commitment to the resolution of the issues that the curriculum faces as a process and as a projected written document.
References
REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS
Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. (1995). Ley de Educación Superior 24.521. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25394/texact.htm
Camilloni, A. (2001). Modalidades y proyectos de cambio curricular. En Universidad de Buenos Aires, Facultad de Medicina. Secretaría de Asuntos Académicos (Ed.). Aportes para el Cambio Curricular en Argentina 2001(23-52). OPS-OMS. ISBN 950-710-071-7.
Della Bona, L. (2020). La Semipresencialidad de Contabilidad General en la UNLu después del ASPO 2020. [Tesis de Especialización, Universidad de Buenos Aires]. http://bibliotecadigital.econ.uba.ar/download/tpos/1502-2073_DellaBonaL.pdf
Díaz Barriga, A. (2005). Evaluación curricular y evaluación de programas con fines de acreditación. Cercanías y desencuentros conferencia para el Congreso Nacional de Investigación Educativa, Sonora. https://docplayer.es/92348181-Evaluacion-curricular-y-evaluacion-de-programas-con-fines-de-acreditacion-cercanias-y-desencuentros-1.html
Díaz Rojas, P. A. (2013). Evaluación curricular. Educación Médica Superior, 27(2), 158-159. http://scielo.sld.cu/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S086421412013000200001&lng=es&tlng=es.
Fernández Sierra, J. (1998). Evaluación del curriculum: perspectivas curriculares y enfoques en su evaluación. En Angulo Rasco, J. F. y Blanco, N. (coords.), Teoría y desarrollo del curriculum (297-312) Málaga: Aljibe.
García Martel, M. L. (2012). Integración de contenidos: una perspectiva de globalización como alternativa para mejorar la enseñanza y los aprendizajes en la universidad. Revista Estudios en Ciencias Humanas. Facultad de Humanidades. Universidad Nacional del Nordeste. https://hum.unne.edu.ar/revistas/postgrado/revista9/articulos/seccion2/garcia_martel.pdf
Rodríguez Ousset, A. (2000). La evaluación de dispositivos educativos. Universidad Nacional Veracruzana de México. https://www.uv.mx/cpue/colped/n_32_33/la_evaluacion.html
Van Den Akker, J. (2003). Currículum perspectives: an introduction. En Akker, Jan van den, Kuiper, Wilmad y Hameyer, Uwe (eds.) Curriculum landscape and trends, Dordrecht: Kluwer Academics Publisher. Traducción: María Fernanda de la Mota (para la Cátedram de Diseño Curricular, UBA).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Crear en Salud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.