Notions on the teaching of the nursing licentiate course of the Nactional University of Rosario (UNR)

Authors

  • Rosana Inés Nores Prof. Titular de Metodología de la Investigación II; Debates Bioéticos y Taller de Investigación de la carrera Licenciatura en Enfermería de la Universidad Nacional de Rosario; Licenciada en Enfermería (UNR); Especialista en Docencia Universitaria (UTN Rosario); en etapa de corrección de tesis para alcanzar el título de Magister en Educación Universitaria (UTN Rosario) ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5464-4923

Keywords:

Teaching. Learning. Teacher’s notions. Implicit theories.

Abstract

The main objective of this study was to analyze the relationship between the notions on the teaching and training of the teachers of the Nursing Licentiate Course of the UNR during the year 2021. The investigation is based on the approach of the implicit theories of teaching posited by Pozo and others (2006). To achieve the proposed objective, an observational, correlational, cross-sectional, prospective study was carried out. A random, simple sample of 91 teachers was taken, to whom a Dilemma Questionnaire about validated teaching and learning was given. The data was processed through the IBM-SPSS, v25, software; a univariate and a bivariate analysis were carried out. To ascertain the existence of association between the predictive variable and the teachers’ notions, the Chi-squared test, the Cramer’s V coefficient and corrected residue analysis with a level of p<0,05 were carried out. In virtue of the results it is concluded in a global manner that, as for the notions of teaching, the Interpretive and Constructivist Theories were predominant; however, the relationship became inverted when dealing with what and how to evaluate. No evidence of statistical significance was found when comparing the notions to
the qualification of teachers.

References

Buffa, F. A., García., M., Natal, M., Menna, M., & Moro, L. (2021). Análisis de las concepciones de docentes sobre la enseñanza de la ingeniería a través de un cuestionario de dilemas y entrevistas semiestructuradas. 60(2): Perspectiva Educacional, 60(2), 75-98. https://doi.org/htpp://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.2-art.1173

Buffa, F., García, M., Moro, L., Menna, M., Massa, P., Fanavich, M., & Fuchs, V. (2020). Concepciones acerca de la enseñanza en docentes de ingieniería: Diseño y de un cuestionario de dilemas y estudio descriptivo. Revista Educación en Ingieniería., 15(30), 18-25. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26507/rei.v15n30.1088

Buffa, F., Massa, P., Moro, L., & Garcia, M. (2019). Concepciones de docentes de ingeniería acerca de la enseñanza. Análisis de la consistencia. Revista Educación En Ingeniería, 14(27), 89-96. https://doi.org/https://doi.org/10.26507/rei.v14n27.948

Buffa, F., Moro, L., M. P., García, M., & Fanovich, M. (2018). Las concepciones sobre la enseñanza en docentes universitarios de Ingeniería. Revista De La Facultad De Ciencias Exactas, Físicas Y Naturales(5), 123-130. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/22907

Cossío-Gutiérrez, E. F., & Henández-Rojas, G. (2016). Las teorías implícitas de la enseñanza y aprendizaje de profesores de primaria y sus prácticas docentes. Revista mexina de investigación educativa, 21(71), 1135-1164. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000401135&lng=es&nrm=iso

De Gatica, A., de Gatica, N., & Concilio, J. (2020). La Formación universitaria: una perspectiva desde las representaciones docentes sobre la enseñanza. Estudios Sociales Contemporáneos (23), 180–202. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/estudiosocontemp/article/

Finkelstein, C. (2017). ¿Cómo se forman los docentes universitarios? Configurando reden en el MERCOSUR. Integración y Conocimiento, 6(1), 148-163. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/download/17138/18723/52689

García Yáñez, Y., Moreno-Candil, D., Candil Ruiz, A., Macías Ávila, S., & Jiménez Rodríguez, M. (2020). Teorías implícitas sobre el proceso enseñanza-aprendizaje de profesores de medicina. Investigación en educación médica, 9(33), 62-71. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S200750572020000100062&lng=es.

Giuliani, F., Vilanova, S., & Yedaide, M. (2018). Concepciones de aprendizaje en estudiantes de profesorados de ciencias: una descripción fenomenográfica grupal y de caso. Revista de educación, 9(14), 49-74. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/download/2716/2920

Hernández-Samipieri, R., Férnandez-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. d. (2010). Mc Graw Hill Educación. Jiménez-Ríos, E. (2019). Creencias de los profesores de educación superior sobre su práctica docente. Uaricha. Revista de Psicología,16(37) , 1526.http://www.revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/

Marrero, J. (2009). Escenarios, saberes y teorías implícitas del profesorado. En J. Marrero (Ed.), El pensamiento reencontrado (págs. 8-44). Barcelona, España: Octaedro.

Marrero-Acosta, J. (2010). Escenarios, saberes y teorías implícitas del profesorado. En J. Marrero-Acosta, El pensamiento reencontrado (págs. 5-38). Octaedro.

Mollis, M. (2008). Las reformas de la educación superior en Argentina para el nuevo milenio. Revista da Avaliação da Educação Superior, 13(2), 509-532. https://www.scielo.br/j/aval/a/hFxVWktZWZCNZrNDwhvTYGx/?format=pd f&lang=es

Pedreira Alves, I., & Pozo, J. (2020). Las teorías implícitas de profesores universitarios brasileños acerca de la motivación de sus alumnos para aprender. Calidad en la educación (53), 252-283. https://dx.doi.org/10.31619/ caledu.n53.871

Pérez-Rodríguez, N. (2019). programas de formación docente en educación superior en el contexto español. Investigación en la escuela, 97, 1-17. https://doi.org/10.12795/IE.2019.i97.01

Pontes-Pedrajas, A., Poyato-López, F., & Oliva-Martínez, J. M. (2015). Concepciones sobre el aprendizaje en estudiantes del Máster de profesorado de educación secundaria del área de ciencia y tecnología. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 19(2). http://www.ugr.es/local/recfpro/rev192ART14.pdf

Pozo, J. (julio-diciembre de 2008). El cambio de las concepciones docentes como factor de la revolución educativa. Revista Q,3(5),127. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/6546/El%20cambio%20de%20las%20concepciones%20docentes.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pozo, J. I. (1993). Teorías cognitivas del aprendizaje (2º ed.). Morata.

Pozo, J., Scheuer, N., Mateos, M., & Pérez Echeverría, M. (2006). Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza. En J. Pozo, N. Scheuer, M. Mateos, M. Pérez Echeverría, E. Sanz, & M. Martín Ortega, Las nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos (págs. 95-134). Barcelona: Graó. Ramos Ticlla, F., Arévalo Quijano, J. C., Natividad Arroyo, J. A., & Espinoza

Zavala, E. (2018). Las teorías implícitas sobre el aprendizaje de los docentes universitarios. Paradigma, 39(2), 301-315. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/713/709

Rodrigo, M., Rodríguez, A., & Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas: Una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid, España: Visor DISTRIBUCIONES, S.A.

Ros-Garrido, A., & Chisvet-Tarazona, M. (2018). Las investigaciones sobre las teorías implícitas del profesorado de formación profesional en el estado español. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(1), 97-115. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63623/38694

Vilanova, S., García, M., Chaparro, M., & Natal, M. (2017). La formación de profesores de ciencias: descripción y análisis de posibles relaciones entre las representaciones sobre el aprendizaje de docentes y estudiantes universitarios de profesorado. Perspectiva Educacional, 56(1), 4-24. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/464/234

Downloads

Published

2022-12-19

Issue

Section

INVESTIGACIONES

How to Cite

Notions on the teaching of the nursing licentiate course of the Nactional University of Rosario (UNR). (2022). Crear En Salud, 19. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/39676