Construction and Validation of the School Bullying and Cyberbullying Questionnaire (CACE) through Expert Judgment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v23.n1.41014

Keywords:

instrument validation, expert panel, bullying, cyberbullying, validity and reliability, research methodology, middle education

Abstract

The objective of this article is to validate the items of a psychometric test on bullying and cyberbullying through the constitution of an expert panel. A mixed methodology with quantitative predominance was used based on the demonstration of four theoretical criteria (sufficiency, clarity, coherence and relevance) for each of the items. For the quantitative analysis, we worked with the model of Hyrkäs et al. (2003), Friedman’s statistics, Kendall’s W and Aiken’s V. The qualitative analysis was developed following the methodology of Strauss and Corbin’s Grounded Theory (2016). The results show optimal levels of quality in the specific domain of the variable measured and evaluated. Consequently, they indicate that the instrument submitted for evaluation by a panel of experts presents coherent and adequate psychometric indicators in relation to the variables it intends to investigate.

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Author Biographies

Cristián David Expósito, Centro de Investigaciones Cuyo

Doctor en Educación y Profesor en Ciencias de la Educación. Docente en la Universidad Nacional de Cuyo y en la Universidad del Aconcagua. Investigador del Centro de Investigaciones Cuyo.

Roxana Graciela Marsollier, CONICET-UNCuyo

Doctora en Educación y Licenciada en Ciencias de la Educación. Docente en la Universidad Nacional de Cuyo. Investigadora de CONICET.

Hilda Emilia Difabio, CIC-CONICET

Doctora en Ciencias de la Educación. Docente en la Universidad Nacional de Cuyo y en la Universidad del Aconcagua. Investigadora de CONICET.

Alejandro Castro Santander, Observatorio de la Convivencia Escolar – Universidad Católica de Cuyo.

Licenciado en Psicopedagogía. Profesor de la Universidad Católica de Cuyo y Director General del Observatorio de la Convivencia Escolar.

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Published

2023-04-26

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Section

Investigaciones originales