Raven’s Progressive Matrices, Argentinean Norms for ages 19 to 30 and Flynn Effect

Authors

  • Lilia Rossi Casé Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata
  • Stella Maris Doná Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata
  • Ramiro Garzaniti Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata
  • Bruno Biganzoli Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v20.n1.28475

Keywords:

Raven’s Progressive Matrices, norms, Argentina, ages 19-30, Flynn effect

Abstract

This article aims to show the final results of the research  project devoted to build norms for Raven’s Standard Progressive Matrices (Raven, Raven, & Court, 2003), on subjects aged 19 to 30 years old in the city of La Plata, Argentina. The sample consisted of 979 subjects of both sexes, and was divided into four age groups. The results show that as the participant’s age increases, the average group’s performance improves, and variability remains similar between groups. There were no statistically significant differences found between sexes, or between the current results and those from the 2000 norms. It was found that the scores’ increase, expected according to the Flynn effect, has stopped, and the possible intergenerational cognitive differences which could explain this phenomenon are discussed. These results are also compared with those from recent research made in other countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lilia Rossi Casé, Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata

Ex Profesora Titular Estadística Aplicada a la Psicología. Directora del Proyecto de investigación.

Stella Maris Doná, Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata

Ayudante Diplomado Estadística Aplicada a la Psicología.

Ramiro Garzaniti, Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata

Becario Doctoral – Ayudante Diplomado Estadística Aplicada a la Psicología.

Bruno Biganzoli, Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata

Ayudante Diplomado Estadística Aplicada a la Psicología.

References

Armstrong, E. L., & Woodley, M. A. (2014). The rule-dependence model explains the commonalities between the Flynn effect and IQ gains via retesting. Learning and Individual Differences, 29, 41-49. doi: 10.1016/j.lindif.2013.10.009

Baker, D. P., Eslinger, P. J., Benavides, M., Peters, E., Dieckmann, N. F., & Leon, J. (2015). The cognitive impact of the education revolution: A possible cause of the Flynn effect on population IQ. Intelligence, 49, 144-158. doi: 10.1016/j.intell.2015.01.003

Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (2008). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona, España: Gedisa.

Bratsberg, B., & Rogeberg, O. (2018). Flynn effect and its reversal are both environmentally caused. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 115(26), 6674-6678. doi: 10.1073/pnas.1718793115

Brouwers, S. A., van de Vijver, F. J., & van Hemert, D. A. (2009). Variation in Raven’s Progressive Matrices scores across time and place. Learning and Individual Differences, 19(3), 330-338. doi: 10.1016/j.lindif.2008.10.006

Di-Rienzo, J. A., Casanoves, F., Balzarini, M. G., Gonzalez, L., Tablada, M., & Robledo, C. W. (2018). InfoStat (versión 2018) [software de cómputo]. Recuperado de http://www.infostat.com.ar

Dutton, E., Bakhiet, S. F. A., Alhossein, A. H., & Essa, Y. A. S. (2019). A Flynn effect in Kuwait, 1985-1998. Personality and Individual Differences, 138, 355-357. doi: 10.1016/j.paid.2018.10.029

Dutton, E., Bakhiet, S. F. A., Osman, H. A., Becker, D., Essa, Y. A. S., Blahmar, T. A. M., & Hakami, S. M. (2018). A Flynn effect in Khartoum, the Sudanese capital, 2004-2016. Intelligence, 68, 82-86. doi: 10.1016/j.intell.2018.03.007

Dutton, E., Essa, Y. A. S., Bakhiet, S. F., Ali, H. A. A., Alqafari, S. M., Alfaleh, A. S. H., & Becker, D. (2018). Brain drain in Syria’s ancient capital: No Flynn effect in Damascus, 2004-2013/14. Personality and Individual Differences, 125, 10-13. doi: 10.1016/j.paid.2017.12.025

Fernández-Liporace, M., Ongarato, P., Saavedra, E., & Casullo, M. M. (2004). El Test de Matrices Progresivas, Escala General: Un análisis psicométrico. Revista Evaluar, 4, 50-69. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/index

Flynn, J. R. (1984). The mean IQ of Americans: Massive gains 1932-1978. Psychological Bulletin, 95(1), 29-51. doi: 10.1037/0033-2909.95.1.29

Flynn, J. R. (2013). The “Flynn effect” and Flynn’s paradox. Intelligence, 41(6), 851-857. doi: 10.1016/j.intell.2013.06.014

Flynn, J. R., & Rossi-Casé, L. (2011). Modern women match men on Raven’s Progressive Matrices. Personality and Individual Differences, 50(6), 799-803. doi: 10.1016/j.paid.2010.12.035

Flynn, J. R., & Rossi-Casé, L. (2012). IQ gains in Argentina between 1964 and 1998. Intelligence, 40(2), 145-150. doi: 10.1016/j.intell.2012.01.006

Gignac, G. E. (2015). Raven’s is not a pure measure of general intelligence: Implications for g factor theory and the brief measurement of g. Intelligence, 52, 71-79. doi: 10.1016/j.intell.2015.07.006

Hartshorne, J. K., & Germine, L. T. (2015). When does cognitive functioning peak? The asynchronous rise and fall of different cognitive abilities across the life span. Psychological Science, 26(4), 433-443. doi: 10.1177/0956797614567339

Hayes, T. R., Petrov, A. A., & Sederberg, P. B. (2015). Do we really become smarter when our fluid-intelligence test scores improve? Intelligence, 48, 1-14. doi: 10.1016/j.intell.2014.10.005

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2012). Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2010. Censo del Bicentenario. Resultados definitivos. Serie B N° 2. Tomo 1. Buenos Aires, Argentina: Autor. Recuperado de https://www.indec.gob.ar

Microsoft Corporation. (2010). Microsoft Office Excel (Versión 2010) [software]. Redmond, WA: Microsoft.

Navós. O. T. (2014). Nuevas generaciones en universidades privadas: ¿Qué hacer? Algunas propuestas para la gestión desde el punto de vista del marketing. Buenos Aires: Dunken.

Passig, D. (2015). Revisiting the Flynn effect through 3D immersive virtual reality (IVR). Computers & Education, 88, 327-342. doi: 10.1016/j.compedu.2015.05.008

Piscitelli, A. (2006). Nativos e inmigrantes digitales. ¿Brecha generacional, brecha cognitiva, o las dos juntas y más aún? Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 179-185. Recuperado de https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. doi: 10.1108/10748120110424816

Raven, J. C. (2005). Test de Matrices Progresivas, Escala General, Carpeta de Evaluación. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Raven, J. C., Raven, J., & Court, J. H. (2003). Test de Matrices Progresivas: Escala General. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Rindermann, H., & Becker, R. (2018). Flynn-effect and economic growth: Do national increases in intelligence lead to increases in GDP? Intelligence, 69, 87-93. doi: 10.1016/j.intell.2018.05.001

Rindermann, H., Becker, D., & Coyle, T. R. (2017). Survey of expert opinion on intelligence: The Flynn effect and the future of intelligence. Personality and Individual

Differences, 106, 242-247. doi: 10.1016/j.paid.2016.10.061

Rossi-Casé, L., Doná, S. M., Biganzoli, B., & Garzaniti, R. (2019). Evaluando a los Millennials. Apreciaciones sobre la inteligencia a partir del Test de Raven. Perspectivas en Psicología, 16(1), 14-25. Recuperado de http://200.0.183.216/revista/index.php/pep/issue/view/24

Rossi-Casé, L., Doná, S. M., Garzaniti, R., Biganzoli, B., & Llanos-Barja, C. (2018). La inteligencia a través de las generaciones: Millennials y centennials. Acta de Investigación Psicológica, 8(2), 90-100. Recuperado de http://www.psicologia.unam.mx/acta-de-investigacion-psicologica

Rossi-Casé, L., Neer, R., & Lopetegui, S. (2001). Test de Matrices Progresivas de Raven: Comparación de baremos. El aumento de los puntajes directos a través del tiempo. Revista Evaluar, 1, 39-51.

Rossi-Casé, L., Neer, R., & Lopetegui, S. (2002). Test de Matrices Progresivas de Raven: Construcción de baremos y constatación del “efecto Flynn”. Orientación y Sociedad, 3, 181-187. Recuperado de http://www.psico.unlp.edu.ar/articulo/2015/11/16/revista_orientacion_y_sociedad

Rossi-Casé, L., Neer, R., & Lopetegui, S. (2017). Normas de la ciudad de La Plata, Argentina (2000 y 2003- 2004). En J. C. Raven (Ed.), Test de Matrices Progresivas. Carpeta de Evaluación, Escala General, Normas (pp. 21-25). Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Rossi-Casé, L., Neer, R., Lopetegui, S., Doná, S. M., Biganzoli, B., & Garzaniti, R. (2014). Matrices Progresivas de Raven: Efecto Flynn y actualización de baremos. Revista de Psicología, 23(2), 3-13. doi: 10.5354/0719-0581.2014.36144

Rossi-Casé, L., Neer, R., Lopetegui, S., Doná, S., Biganzoli, B., & Garzaniti, R. (2016). Test de Raven: Actualización de baremos en adolescentes argentinos y análisis del efecto Flynn. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 42(2), 3-13 . doi: 10.21865/RIDEP42_3

Sartori, G. (1998). Homovidens. La sociedad teledirigida. Buenos Aires, Argentina: Taurus.

Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations. The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York, NY: William Morrow.

Sundet, J. M., Barlaug, D. G., & Torjussen, T. M. (2004). The end of the Flynn Effect? A study of secular trends in mean intelligence test scores of Norwegian conscripts during half a century. Intelligence, 32(4), 349-362. doi: 10.1016/s0160-2896(04)00052-2

Teasdale, T. W., & Owen, D. R. (2007). Secular declines in cognitive test scores: A reversal of the Flynn effect. Intelligence, 36(2), 121-126. doi: 10.1016/j.intell.2007.01.007

Wechsler, D. (2008). Wechsler Adult Intelligence Scale (4a ed.). San Antonio, TX: Pearson Assessment. doi: 10.1037/t15169-000

Published

2020-05-05

How to Cite

Rossi Casé, L., Doná, S. M., Garzaniti, R., & Biganzoli, B. (2020). Raven’s Progressive Matrices, Argentinean Norms for ages 19 to 30 and Flynn Effect. Revista Evaluar, 20(1), 17–31. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v20.n1.28475

Issue

Section

Investigaciones originales