Psychometric properties of the Positive and Negative Suicide Ideation Inventory (PANSI)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v18.n1.19767

Keywords:

suicidal behavior, suicide ideation, mental health, confirmatory factor analysis, Item Response Theory (IRT), adolescents

Abstract

Suicide behavior as a mental health problem requires a good management with improved assessment tools, particularly for suicide ideation. An instrumental study was carried out to establish the psychometric properties of the Positive and Negative Suicide Ideation Inventory (PANSI) in 1318 students, 13 to 19 years-old, from three cities in Colombia, with ages from, and from attending 8th to 11th secondary school levelsgrade in three cities in Colombia. The expected theoretical structure was obtained by exploratory and confirmatory factorial analysis. Also, a favorable fit was found, according to the Rasch model (except item 4). Moreover, when internal consistencies were analyzed, a value of ? = .77 was obtained for positive suicide ideation, while ? = .89 was shown for negative suicide ideation. These data indicate that PANSI presents construct validity and consistency, according to the purpose and context in which it was elaborated. Therefore, we suggest the use of a 13 items PANSI in high school students able to identify the two dimensions of suicidal ideation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bertha Lucía Avendaño Prieto, Universidad Católica de Colombia.

PhD. en Psicología. Psicóloga. Docente e investigadora de la Facultad de Psicología Universidad Católica de Colombia, Bogotá, Colombia.

Mónica Pérez-Prada, Universidad de Boyacá.

Psicóloga. Docente e investigadora de la Facultad de Psicología Universidad Boyacá.

Mildred Vianchá-Pinzón, Universidad de Boyacá.

Psicóloga. Docente e investigadora de la Facultad de Psicología Universidad Boyacá.

Lizeth Martínez-Baquero, Universidad de Boyacá.

Psicóloga. Docente e investigadora de la Facultad de Psicología Universidad Boyacá.

References

Aja, L. (2007). El suicidio y los factores indicadores de riesgo. Primer Congreso Latinoamericano de Educación, Bogotá, Colombia.

Andrade-Salazar, J. A. (2012). Aspectos psicosociales del comportamiento suicida en adolescentes. Revista electrónica de Psicología Iztacala, 15(2), 688-721. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/index

Ato, M., López, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: 10.6018/analesps.29.3.178511

Attorresi, H. F., Lozzia, G. S., Abal, F. J., Galibert, M. S., & Aguerri, M. E. (2009). Teoría de Respuesta al Ítem. Conceptos básicos y aplicaciones para la medición de constructos psicológicos. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 18(2), 179-188. Recuperado de http://www.clinicapsicologica.org.ar/

Beck, A. T., Kovacs, M., & Weissman, A. (1979). Assessment of suicidal intention: The Scale for Suicide Ideation. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 47(2), 343-352. doi: 10.1037/0022-006X.47.2.343

Bond, T. G., & Fox, C. M. (2007). Applying the Rash Model: Fundamental measurement in the human sciences (2ª ed.). New Jersey, USA: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Carvajal, A., Centeno, C., Watson, R., Martínez, M., & Sanz-Rubiales, A. (2011). ¿Cómo validar un instrumento de medida de la salud? Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 34(1), 63-72. doi: 10.4321/s1137-66272011000100007

Forero, I., Siabato, E., & Salamanca, Y. (2017). Ideación suicida, funcionalidad familiar y consumo de alcohol en adolescentes de Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 431-442. Recuperado de http://revistaumanizales.cinde.org.co/

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. (2010). Metodología de la investiga-ción. México: Mc Graw Hill.

Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indices in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. doi: 10.1080/10705519909540118

IBM Corp. (2013). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22.0. [software de cómputo]. Armonk, NY: IBM Corp.

Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses (2017). Forensis 2016. Datos para la vida, 18(1). Recuperado de http://www.medicinalegal.gov.co/web/guest/inicio

Kline, P. (2000). Handbook of Psychological Testing. Londres, Inglaterra: Routledge.Ley N° 1090. (2006). Por la cual se reglamenta el ejercicio de la profesión de Psicología, se dicta el Código Deontológico y Bioético y otras disposiciones. Colombia. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1090_2006.html

Li, D., Bao, Z., Li, X., & Wang, Y. (2016). Perceived school climate and Chinese adolescents' suicidal ideation and suicide attempts: The mediating role of sleep quality. Journal of School Health, 86(2), 75-83. doi: 10.1111/josh.12354

Linacre, J. M. (2016). A User's Guide to WINSTEPS- MINISTEP Rasch-Model Computer Programs Program Manual. Recuperado de http://www.winsteps.com/winman/copyright.htm

Martí, M. (2013). Protocolo para la detección y manejo inicial de la ideación suicida. Guía desarrollada por el Centro de Psicología Aplicada (CPA). Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Recuperado de https://www.uam.es/centros/psicologia/paginas/cpa/paginas/doc/documentacion/rincon/protocolo_idea-cion_suicida.pdf

Martínez-Baquero, L. C., Martínez-Baquero, L. C., Vianchá-Pinzón, M. A., Pérez-Prada, M. P., & Avendaño-Prieto, B. L. (2017). Asociación entre conducta suicida y síntomas de anorexia y bulimia nerviosa en escolares de Boyacá, Colombia. Acta Colombiana de Psicología, 20(2), 178-188.

McDonald, R. P. (1970). Theoretical foundations of principal factor analysis and alpha factor analysis. British Journal of Mathematics and Statistical Psychology, 23(1), 1-21. doi: 10.1111/j.2044-8317.1970.tb00432.x

Ministerio de Salud (1993). Resolución 8430 de 1993. Por el cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Disponible en https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Muñiz, J. (2010). Las teorías de los tests: Teoría clásica y teoría de respuesta a los ítems. Papeles del Psicólogo, 31(1), 57-66. Recuperado de http://www.papeles-delpsicologo.es/pdf/1796.pdf

Organización Mundial de la Salud (2012). For which stra-tegies of suicide prevention is there evidence of effectiveness? Copenhagen, Denmark: WHO Regional Office for Europe. Recuperado de http://www.euro.who.int/en/home

Organización Mundial de la Salud (2004). El suicidio, un problema de salud pública enorme y sin embargo prevenible, según la OMS. (Informe del 8 de Septiembre). Recuperado de www.who.int/entity/mediacentre/news/releases/2004/pr61/es/

Organización Mundial de la Salud (2014). Prevención del suicidio, un imperativo global. Ginebra, OMS.Recuperado de http://www.who.int/mental_health/suicide-prevention/es/

Organización Panamericana de la Salud (2016). Prevención de la conducta suicida. Washington, DC: Autor. Recuperado de http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/31167/9789275319192-spa.pdf

Osman, A., Gutiérrez, P. M., Kopper, B. A., Barrios, F. X., & Chiros, C. E. (1998). The positive and negative suicide ideation inventory: Development and validation. Psychological Reports, 82(3), 783-793. doi: 10.2466/pr0.1998.82.3.783

Osman, A., Gutiérrez, P. M., Kopper, B. A., Barrios, F. X., Linden, S. C., & Truelove, R. S. (2003). A preliminary validation of the Positive and Negative Suicide Ideation (PANSI) Inventory with normal adolescent samples. Journal of Clinical Psychology, 59(4), 493-512. doi: 10.1002/jclp.10154

Pilatti, A., Godoy, J. C., & Brussino, S. (2012). Adaptación de instrumentos entre culturas: Ejemplos de procedimientos seguidos para medir las expectativas hacia el alcohol en el ámbito argentino. Trastornos Adictivos, 74(2), 58-64. doi: 10.1016/S1575-0973(12)70045-4

Quiceno, J. M., & Vinaccia, S. (2013). Calidad de vida, factores salutogénicos e ideación suicida en adolescentes. Terapia Psicológica, 31(2), 263-271. doi: 10.4067/S0718-48082013000200012

Reynolds, W. M. (1987). Suicidal Ideation Questionnaire: Professional Manual. USA, Florida: Psychological Assessment Resources.

Siabato-Macias, E. F., & Salamanca-Camargo, Y. (2015). Factores asociados a ideación suicida en universitarios. Psychologia, 9(1), 71-81. doi: 10.21500/19002386.994

Sinniah, A., Oei, T. P. S., Chinna, K., Shah, S. A., Maniam, T., & Subramaniam, P. (2015). Psychometric prop-erties and validation of the Positive and Negative Suicide Ideation (PANSI) inventory in an outpatient clinical population in Malaysia. Frontiers in Psychology, 21(6), 19-34. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01934

Toro-Tobar, R. A., Avendaño-Prieto, B. L., & Castrillón, D. A. (2016). Design and psychometric analysis of the Hopelessness and Suicide Ideation Inventory “IDIS”. International Journal of Psychological Research, 9(1), 52-63. doi: 10.21500/20112084.2100

Villalobos-Galvis, F. H. (2010). Validez y fiabilidad del inventario de ideación suicida positiva y negativa-PANSI, en estudiantes colombianos. Universitas Psychologica, 9(2), 509-520. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/index/

Published

2018-03-31

How to Cite

Avendaño Prieto, B. L., Pérez-Prada, M., Vianchá-Pinzón, M., Martínez-Baquero, L., & Toro, R. (2018). Psychometric properties of the Positive and Negative Suicide Ideation Inventory (PANSI). Revista Evaluar, 18(1). https://doi.org/10.35670/1667-4545.v18.n1.19767

Issue

Section

Investigaciones originales