Raven Progressive Matrices: Percentiles for Cuban children between 4 and 6 years old

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v17.n2.18720

Keywords:

matrices de Raven, inteligencia fluida, preescolar, neurodesarrollo

Abstract

The Raven Progressive Matrices Test is an alterna-tive to assess intelligence in preschool children. This study attempted to determine percentiles in the Raven Matrices Test to assess Cuban children between 4 and 6 years old, to validate these percentiles regarding a Cuban cut-off point (Ramírez-Benítez et al., 2015) and to determine the psycho-metric properties of the test through item analysis. A total of 803 children (380 boys) were selected in 15 regular edu-cational institutions in the cities of Cienfuegos and Matan-zas, Cuba. The validity analysis between a Cuban cut-off point and the obtained percentiles indicated that these per-centiles should be used in practice with caution. However, percentiles allow for a more flexible assessment in children with neurodevelopmental disorder than the Cuban cut-off point from Ramírez-Benítez et al., 2015. Evidence supports adequacy of percentiles to assess Cuban preschool children, although further validity studies are required to support these findings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yaser Ramírez-Benítez, Universidad de Cienfuegos, Cuba.

Profesor adjunto. Dpto. Educación Infantil. Docente e investigador adjunto. Doctorando en Ciencias Pedagógicas por la Universidad de Cienfuegos, Cuba. Master en Neurociencias cognitivas por el Centro de Neurociencias de Cuba. Diplomado en Neuropsicología cognitiva por el Centro de Neurociencias y procesamiento de imágenes y señales, Universidad de Oriente, Cuba. 

Bárbara Bermúdez-Monteagudo, Universidad de Cienfuegos, Cuba.

Profesora consultante. PhD. Ciencias Pedagógicas. 

Shuyeng Acea-Vanega, Sala de Rehabilitación del Policlínico Ramón Claudio Delgado Amistoy, Cienfuegos, Cuba.

MSc. Alteraciones Logofonoaudiológicas. 

References

Anstey, E. (1963). Test de Dominós. Manual. Buenos Aires: Paidós.

Bandeira, D. R., Boccato-Alves, I. C., Giacomel, A. E., & Lorenzatto, L. (2004). Matrizes Progressivas Coloridas de Raven-Escala Especial: Normas para Porto Alegre, RS. Psicologia em Estudo, 9(3), 479-486. doi: 10.1590/s1413-73722004000300016

Bandeira, D. R., Costa, A., & Arteche, A. (2012). The Flynn effect in Brazil: Examining generational changes in the Draw-a-Person and in the Raven’s Coloured Progressive Matrices. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(3), 9-18. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttex-t&pid=S0120-05342012000300001&lng=en&tl-ng=en

Brouwers, S. A., Van de Vijver, F. J. R., & Van Hemert, D. A. (2008). Variation in Raven’s Progressive Matrices scores across time and place. Learning and Individual Differences, 19(3), 330-338. doi: 10.1016/j.lindif.2008.10.006

Cairo-Valcárcel, E., Cairo-Martínez, E., Bouza, C., & Solozabal, T. P. (2000). Algunas características y posibilidades del Test de Matrices Progresivas de Raven. Revista Cubana de Psicología, 17(2), 95-105.

Cattell, R. B., & Cattell, A. K. S. (1994). Tests de Factor «g», Escalas 2 y 3. Madrid: TEA Ediciones, S. A.

Crocker, L., & Algina, J. (1986). An introduction to classical and modern test theory. New York: Holt, Rinehart & Winston.

Crone, E., Wendelken, C., Van Leijenhorst, L., Honomichl, R., Christoff, K., & Bunge, S. (2009). Neurocognitive development of relational reasoning. Developmental Science, 12(1), 55-66. doi: 10.1111/j.1467-7687.2008.00743.x

Ebel, R. L., & Frisbie, D. A. (1986). Essentials of Education Measurement. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Escurra-Mayaute, L. M., & Delgado-Vásquez, A. E. (2010). Análisis psicométrico del Test de Matrices Progresivas Avanzadas de Raven mediante el modelo de tres parámetros de la teoría de la respuesta al ítem. Persona, 13, 71-97. Recuperado de https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona

Fernández-Liporace, M., Ongarato, P., Saavedra, E., & Casullo, M. M. (2004). El Test de Matrices Progresivas, Escala General: Un análisis psicométrico. Evaluar, 4, 50-69. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar

Fernández-Nistal, M. T., & Mercado-Ibarra, S. M. (2014). Normative data of Raven’s Coloured Progressive Matrices in Yaqui indigenous children. Anuario de Psicología/The UB Journal of Psychology, 44(3), 373-385. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia

Flores-Mendoza, C., Widaman, K. F., Bacelar, T. D., & Lelé, Á. J. (2014). Propriedades psicométricas do Raven Geral no contexto de Minas Gerais. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 66(2), 1-16. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=s-ci_issuetoc&pid=1809-526720140002&lng=pt&nr-m=iso

Flynn, J. R. (2013). The “Flynn Effect” and Flynn’s paradox. Intelligence, 41(6), 851-857. doi: 10.1016/j.intell.2013.06.014

Flynn, J. R., & Rossi-Casé, L. (2012). IQ gains in Argentina between 1964 and 1998. Intelligence, 40(2), 145-150. doi: 10.1016/j.intell.2012.01.006

IBM (2012). SPSS Statistics 21.0.0. [software de cómputo]. Disponible en https://www-01.ibm.com/software/mx/analytics/spss/products/statistics

Ibrahim, A. M., & Kazem, A. M. (2013). Psychometric pro-perties of scores from an embedded and independently-administered short form of the Raven’s Advanced Progressive Matrices. International Journal of Learning Management Systems, 1(2), 25-35. doi: 10.12785/ijlms/010203

Ivanovich, R., Forno, H., Durán, M. C., Hazbún-Game, J., Castro, J., & Ivanovich, C. (2000). Estudio de la capacidad intelectual (Test de Matrices Progresivas de Raven) en escolares chilenos de 5 a 18 años. Antecedentes generales, normas y recomendaciones. Revista de Psicología General y Aplicada, 53(1), 5-30. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2356766

Lázaro, J., Ostrosky, F., & Lozano, A. (2012). Batería Neuropsicológica de Funciones Ejecutivas y Lóbulos Frontales-2. Manual Moderno: México.

Mansilla, C., Vásquez, D., & Estrada, C. (2012). Pertinencia normativa del Raven para la evaluación de población infantojuvenil socialmente vulnerable. Terapia Psicológica, 30(1), 73-80. doi: 10.4067/s0718-48082012000100007

Ministerio de Salud Pública, Cuba. (2013). Dirección nacional de registros médicos y estadísticas de salud. Anuario estadístico de salud 2013. Recuperado de files.sld.cu/dne/files/2014/05/anuario-2013-esp-e.pdf

Moratalla-Rodríguez, G. (2015). Lectura crítica de artículos de pruebas diagnósticas II: Análisis de resultados. Radiología, 57, 22-28. doi: 10.1016/j.rx.2014.11.004

Neisser, U., Boodoo, G., Bouchard, T. J. Jr., Boykin, A. W., Brody, N., Ceci, S. J. ... Urbina, S. (1996). Intelligence: Knowns and unknowns. American Psychologist, 51(2), 77-101. doi: 10.1037/0003-066x.51.2.77

Ossa-Cornejo, C. J., Jara-Quezada, J., & Troncoso-San Martin, T. (2014). Validación Test de Matrices Progresivas de Raven Escala Coloreada, en escolares de la ciudad de Chillán. Memorias de Investigación. Recuperado de http://repobib.ubiobio.cl/jspui/handle/123456789/204

Ramírez-Benítez, Y., Jiménez-Morales, R. M., & Díaz-Bringas, M. (2015). Matrices progresivas de Raven: Punto de corte para preescolares 4 - 6 años. Evaluar, 15, 123-133. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar

Ramírez-Benítez, Y., Lorenzo-González, G., & Díaz-Bringas, M. (2013). Matrices progresivas de Raven y su versión abreviada en la población escolar. Revista Mexicana de Neurociencias, 14(2), 63-67. Recuperado de http://revmexneuroci.com/

Ramírez-Benítez, Y., Torres-Diaz, R., & Amor-Diaz, V. (2016). Contribución única de la inteligencia fluida y cristalizada en el rendimiento académico. Revista Chilena de Neuropsicología, 11(2), 1-5. Recuperado de http://www.neurociencia.cl

Raven, J. C. (2004). Test de Matrices Progresivas. Escala Coloreada. Cuaderno de Matrices / Series A, AB y B.México: Editorial Paidós.

Rossi-Casé, L., Neer, R., Lopetegui, S., Doná, S. M., Biganzoli, B., & Garzaniti, R. (2014). Matrices Progresivas de Raven: Efecto Flynn y actualización de baremos. Revista de Psicología, 23(2), 3-13. doi: 10.5354/0719-0581.2014.36144

Rossi-Casé, L., Neer, R., Lopetegui, S., Doná, S. M., Biganzoli, B., & Garzaniti, R. (2015). Test de Raven, baremos argentinos para el rango13-18 años y efecto Flynn. Orientación y Sociedad, 15, 1-24. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_ar-ttext&pid=S1851-88932015000100005&lng=es&n-rm=iso

Rossi-Casé, L., Neer, R., Lopetegui, S., Doná, S. M., Biganzoli, B., & Garzaniti, R. (2016). Test de Raven: Actualización de baremos en adolescentes argentinos y análisis del efecto Flynn. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 42(2), 3-13. doi: 10.21865/RIDEP42_3

Sisto, F. F., Marín-Rueda, F. J., & Bartholomeu, D. (2006). Estudo sobre a unidimensionalidade do Teste Matrizes Progressivas Coloridas de Raven. Psicologia: Reflexão e Critica, 19(1), 66-73. doi: 10.1590/S0102-79722006000100010

Solovieva, Y., Loredo, D., Quintanar, L., & Lázaro, E. (2013). Caracterización neuropsicológica de una población infantil urbana a través de la Evaluación Neuropsicológica Infantil Puebla-Sevilla. Pensamiento Psicológico, 11(1), 83-98. Recuperado de http://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico

Spearman, C. (1904). “General intelligence” objectively determined and measured. The American Journal of Psychology, 15(2), 201. doi: 10.2307/1412107

Sundet, J. M., Barlaug, D. G., & Torjussen, T. M. (2004). The end of the Flynn effect? A study of secular trends in mean intelligence test scores of Norwegian conscripts during half a century. Intelligence, 32, 349-362. doi: 10.1016/j.intell.2004.06.004

Teasdale, T. W., & Owen, D. R. (2007). Secular declines in cognitive test scores: A reversal of the Flynn effect. Intelligence, 36, 121-126. doi: 10.1016/j.intell.2007.01.007

Tenorio, M., Arango, P., Aparicio, A., Benavente, C., Thibaut, C., & Rosas, R. (2012). Test de Evaluación Neuropsicológica Infantil. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Van der Elst, W., Ouwehand, C., Van Rijn, P., Lee, N., Van Boxtel, M., & Jolles, J. (2013). The shorte-ned Raven Standard Progressive Matrices: Item response theory-based psychometric analyses and normative data. Assessment, 20(1), 48-59. doi: 10.1177/1073191111415999

Wechsler, D. (2011). Manual de Administración y Puntuación (WISC-IV). Buenos Aires: Paidós.

Wechsler, D. (2012). Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI-IV) (4ª ed.). San Antonio, TX: Pearson.

Published

2017-12-01

How to Cite

Ramírez-Benítez, Y., Bermúdez-Monteagudo, B., & Acea-Vanega, S. (2017). Raven Progressive Matrices: Percentiles for Cuban children between 4 and 6 years old. Revista Evaluar, 17(2). https://doi.org/10.35670/1667-4545.v17.n2.18720

Issue

Section

Investigaciones originales