Semantic Memory. Knowledge assessment in Careers of Engineering

Authors

  • Francisco Lizarralde Laboratorio de Inteligencia Artificial, Facultad de Ingeniería. Universidad Nacional de Mar del Plata. Argentina. Author https://orcid.org/0000-0002-5401-6791
  • Constanza Huapaya Laboratorio de Inteligencia Artificial, Facultad de Ingeniería. Universidad Nacional de Mar del Plata. Argentina. Author https://orcid.org/0000-0001-9219-0291
  • Jorge Vivas Centro de Investigación en Procesos Básicos, Metodología y Educación. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Mar del Plata. Argentina. Author

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v11.n1.2843

Abstract

The Distsem method (Vivas, 2004; Vivas, 2008) constitutes a specific procedure of semantic memory assessment based on the use of Social Network Analysis to the analysis of semantic distance between concepts. It has been suggested that it is especially adequate for the evaluation of the semantic organization in strongly conceptual academic contents (Vivas, 2008a; Vivas, J., Huapaya, C., Lizarralde, F., Arona, G., Comesaña, A, Vivas, L., García Coni, A., 2009). This communication shows the results of its application on contents that combine the utilization of semantic and procedural memory. Furthermore, there are analyzed the scope and limitations of this tool as a complementary method of assessment in Engineering career courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Huapaya, C., Lizarralde, F., Arona, G. y Vivas, J. (2009). Sesgos en la evaluación del estudiante con bajo rendimiento. Un sistema de mejoramiento diagnóstico basado en Lógica Difusa. Revista de Educación 1, 181-199.

Hubert, L. J. y Schultz, J. (1976). Quadratic Assignment as a general data analysis strategy. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 29, 190-241.

Johnson, S. C. (1967). Hierarchical Clustering Schemes. Psychometrika, 2, 241-254.

Vivas, J. (2004). Método Distsem: procedimiento para la evaluación de distancias semánticas. Revista Perspectivas en Psicología, 1 (1).

Vivas, J. (2008a). Análisis de redes semánticas aplicado a contenidos académicos. Métodos e instrumentos. En Kronmüller, E. y Cornejo, C. (Comp.). Ciencias de la Mente: Aproximaciones desde Latinoamérica. Santiago, Chile: JCSáez Editor. 385-409.

Vivas, J. (2008b). Distsem. Un Método de captura y graficación de Redes Semánticas. Aplicaciones a Educación y a Neuropsicología. Revista Mexicana de Psicología. Nro. Especial Octubre 20008, 27-31.

Vivas, J., Huapaya, C., Lizarralde, F., Arona, G., Comesaña, A. (2009). La evaluación semántica en entornos de nuevas tecnologías de la información y la comunicación. En M. Rodriguez y V. Padilla Montemayor (Comp.) Interacción y medición en ambientes de aprendizaje electrónicamente mediados. Monterrey: Trillas. 92-111.

Vivas, J., Huapaya, C., Lizarralde, F., Arona, G., Comesaña, A., Vivas, L., García Coni, A. (2009). Distsem e Infosem: Evaluación de la Memoria Semántica. Método y aplicaciones. En M. Rodriguez y V. Padilla (Comp.) Cognición y memoria, sus representaciones y mediciones. Monterrey: UANL. 43-80.

Wasserman, S. & Faust, K. (1998). Social Network Analysis. Methods and Applications. Cambridge: Cambridge University Press.

Downloads

Published

2011-06-01

Issue

Section

Investigaciones originales

How to Cite

Semantic Memory. Knowledge assessment in Careers of Engineering. (2011). Revista Evaluar, 11(1). https://doi.org/10.35670/1667-4545.v11.n1.2843