Attitudes towards physical exercise and sports: A psychometric study in college students

Authors

  • Andrés Alonso Cruz Santos Universidad Carlos Albizu, Recinto de San Juan. Author
  • Juan Anibal González Rivera Ponce Health Sciences University, San Juan University Center, Puerto Rico. Author
  • Adam Rosario Rodríguez Universidad Carlos Albizu, Recinto de San Juan. Author

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v19.n2.25083

Keywords:

actividad física, propiedades psicométricas, validación, ejercicio, deportes

Abstract

The following study analyses the psychometric prop-erties of the Attitudes Towards Physical Exercise and Sport Scale (AHEFD-11) in a sample of Puerto Rican adults. A total of 255 Puerto Ricans participated in this exploratory and psychometric study. The results reflected a three-factor solution as the most appropriate to explain the variance in the scores. These factors were identified as attitude to phys-ical exercise, passion for sport and disposition. A total of 11 items met the discrimination criteria and obtained appropri-ate factor loadings. The reliability index (Cronbach’s alpha) of the scale was .88. In addition, a positive and statistically significant correlation was found between attitude towards physical exercise and sports, psychological well-being and life satisfaction (r = .27, p < .001). The AHEFD-11 will al-low new research on the phenomenon of physical exercise and sports in Puerto Rico.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andrés Alonso Cruz Santos, Universidad Carlos Albizu, Recinto de San Juan.

    El Dr. Andrés Cruz Santos posee una maestría en psicología escolar y un doctorado (PhD) en psicología con especialidad en consultoría profesional, investigación y docencia de la Universidad Carlos Albizu, recinto de San Juan. Además, trabaja como facultad adjunta de la Universidad Carlos Albizu recinto de San Juan desde el 2017. El Dr. Andrés posee un interés particular por temas de bienestar, salud, ejercicio, psicología de la salud, procesos de aprendizaje, docencia, eLearning, bLearning, mLearning entre otras.

  • Juan Anibal González Rivera, Ponce Health Sciences University, San Juan University Center, Puerto Rico.

    El Dr. Juan A. González Rivera forma parte de la facultad adjunta del Programa de Psicología Clínica de la Ponce Health Sciences University, Centro Universitario de San Juan. Posee un doctorado Summa Distinction en Psicología Clínica de la Universidad Carlos Albizu. Además, tiene numerosas publicaciones como artículos, capítulos y libros, ha recibido varios premios nacionales y es miembro del consejo editorial de varias revistas. Sus temas de interés e investigación son: Psicología de la Religión y la espiritualidad, Relaciones de Pareja, Tecnología y Redes Sociales, Terapias Contextuales, Psicología Positiva y Bienestar, y Desarrollo de Instrumentos de Medición.

  • Adam Rosario Rodríguez, Universidad Carlos Albizu, Recinto de San Juan.

    El Dr. Adam Rosario es psicólogo industrial licenciado. Trabaja como facultad adjunta de la Universidad Carlos Albizu recinto de San Juan Puerto Rico desde el 2015. También, posee su propia compañía de consultoría la cual se enfoca en estadísticas utilizadas en investigaciones ( Zen statistic) Es autor y co- autor de mas de 15 publicaciones nacionales e internacionales. El Dr. Rosario tiene un interés especial por el desarrollo de eLearning y bLearning. Sus intereses investigativos abarcan temas como psicología positiva, salud ocupacional, psicometría, video juegos, gamification, eLearning, realidad virtual, inteligencia artificial, conducta económica, y equipos de alto nivel de desempeño.

References

American College of Sports Medicine. (2000). ACSMs guidelines for exercise testing and prescription (6a ed.). Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins.

Barbany, J. R. (2015). Fisiología del ejercicio físico y del entrenamiento. Barcelona, España: Paidotribo. Carrillo-Montoya, T. J., Tereso-Rami?rez, L., & González-Ramírez, E. (2018). La familia y la construcción del posicionamiento laboral en las mujeres. Un análisis desde el Trabajo Social. Prospectiva, Revista de Trabajo Social e Intervencio?n Social, 25, 91-111. doi: 10.25100/prts.v0i25.5802

Cossío-Bolaños, M., Méndez-Cornejo, J., Luarte-Rocha, C., Vargas-Vitoria, R., Canqui-Flores, B., & Gomez-Campos, R. (2017). Patrones de actividad física de adolescentes escolares: Validez, confiabilidad y propuesta de percentiles para su evaluación. Revista Chilena de Pediatría, 88(1), 73-82. doi: 10.1016/j.rchipe.2016.07.010

De Miguel-Calvo, J. M., Schweiger-Gallo, I., de las Mozas-Majano, O., & Hernández-López, J. M. (2011). Efecto del ejercicio físico en la productividad laboral y el bienestar. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 589-604. Recuperado de https://www.rpd-online.com

Department of Health, Physical Activity, Health Improvement and Protection. (2011). Start Active, Stay Active: A report on physical activity for health from the four home countries’ chief medical officers. Recuperado de https://www.gov.uk

Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The Satisfaction With Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. doi: 10.1207/s15327752jpa4901_13

Dosil-Díaz, J. (2002). Escala de Actitudes hacia la Actividad Física y el Deporte (E.A.F.D). Cuadernos de Psicología del Deporte, 2(2), 43-55. Recuperado de https://revistas.um.es/cpd/index

Field, A. P. (2013). Discovering statistics using SPSS (4ª ed.). Londres, Inglaterra: SAGE.

Franco, M. R., Tong, A., Howard, K., Sherrington, C., Ferreira, P. H., Pinto, R. Z., & Ferreira, M. L. (2015). Older people’s perspectives on participation in physical activity: A systematic review and thematic synthesis of qualitative literature. British Journal of Sports Medicine, 49(19), 1268-1276. doi: 10.1136/bjsports-2014-094015

González-Rivera, J. A., Quintero-Jiménez, N., Veray-Alicea, J., & Rosario-Rodríguez, A. (2016). Adaptación y validación de la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff en una muestra de adultos puertorriqueños. Salud y Conducta Humana, 3(1), 1-14. Recuperado de http://rsych.com

Gucciardi, D. F., Gordon, S., & Dimmock, J. A. (2009). Advancing mental toughness research and theory using personal construct psychology. International Review of Sport and Exercise Psychology, 2(1), 54-72. doi: 10.1080/17509840802705938

Haith-Cooper, M., Waskett, C., Montague, J., & Horne, M. (2018). Exercise and physical activity in asylum seekers in Northern England: Using the theoretical domains framework to identify barriers and facilitators. BMC Public Health, 18(1), 1-11. doi: 10.1186/s12889-018-5692-2

Hassmén, P., Koivula, N., & Uutela, A. (2000). Physical exercise and psychological well-being: A population study in Finland. Preventive Medicine, 30(1), 17-25. doi: 10.1006/pmed.1999.0597

Hatcher, L. (1994). A step-by-step approach to using the SAS System for Factor Analysis and Structural Equation Modeling. Cary, NC: SAS Institute. IBM Corporation. (2016). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 24.0 [Software de cómputo]. Armonk, NY: IBM.

Jiménez, M. G., Martínez, P., Miró, E., & Sánchez, A. I. (2008). Bienestar psicológico y hábitos saludables: ¿Están asociados a la práctica de ejercicio físico? International Journal of Clinical Health & Psychology, 8(1), 185-202. Recuperado de http://www.aepc.es/ijchp/busca.php?coid=English?

Jiménez-Moral, J. A., Zagalaz-Sánchez, M. L., Molero, D., Pulido-Martos, M., & Ruiz, J. R. (2013). Capacidad aeróbica, felicidad y satisfacción con la vida en adolescentes españoles. Revista de Psicología del Deporte, 22(2), 429-436. Recuperado de https://www.rpd-online.com

Kenyon, G. S. (1968). Six scales for assessing attitude toward physical activity. Research Quarterly. American Association for Health, Physical Education and Recreation, 39(3), 566-574. doi: 10.1080/10671188.1968.10616581

Latorre-Román, P. A., Moreno del Castillo, R., Lucena-Zurita, M., Salas-Sánchez, J., García-Pinillos, F., & Mora-López, D. (2017). Physical fitness in preschool children: Association with sex, age and weight status. Child: Care, Health and Development, 43(2), 267-273. doi: 10.1111/cch.12404

Malina, R. M., & Katzmarzyk, P. T. (2006). Physical activity and fitness in an international growth standard for preadolescent and adolescent children. Food and Nutrition Bulletin, 27(4), 295-313. doi: 10.1177/15648265060274S511

Meseguer-Zafra, M., Rosa-Guillamón, A., García-Cantó, E. , Rodríguez-García, P., Pérez-Soto, J. J., Tárraga-López, P. J., ...Tárraga-Marcos, M. (2019). Influence of a programme of therapeutic exercise on different clinical indicators related to dyslipidaemia in adult subjects aged between 26 to 73 years with a cardiovascular risk factor. Hipertensión y Riesgo Vascular, 36(1), 21-27. doi: 10.1016/j.hipert.2018.02.001

Montero, I., & Leon, O. G. (2007). A guide for naming studies in psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. Recuperado de http://www.aepc.es/ijchp/busca.php?-coid=English?

Pediši?, Ž., Dumuid, D., & Olds, T. S. (2017). Integrating sleep, sedentary behaviour, and physical activity research in the emerging field of time-use epidemiology: Definitions, concepts, statistical methods, theoretical framework, and future directions. Kinesiology, 49(2), 252-269. Recuperado de https://hrcak.srce.hr/ojs/index.php/kinesiology/index

Pollock, M. L., Gaesser, G. A., Butcher, J. D., Després, J. P., Dishman, R. K., Franklin, B. A, & Garber, C. E. (1998). ACSM position stand: The recommended quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory and muscular fitness, and flexibility in healthy adults. Medicine & Science in Sports & Exercise, 30(6), 975-991. doi: 10.1249/00005768-199806000-00032

PsychData. (s. f.). Create online surveys with confidence and ease [Herramienta en línea]. Recuperado de https://www.psychdata.com

Rebolledo-Cobos, R. C., Teixeira, B., & Correa, C. (2014). Asma, estrés oxidativo y ejercicio físico: Revisión de la literatura. Fisioterapia, 36(1), 40-48. doi: 10.1016/j.ft.2013.06.002

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. doi: 10.1037/0022-3514.57.6.1069

Sevil-Serrano, J., Práxedes-Pizarro, A., Zaragoza-Casterad, J., del Villar-Álvarez, F., & García-González, L. (2017). Barreras percibidas para la práctica de actividad física en estudiantes universitarios: Diferencias por género y niveles de actividad física. Universitas Psychologica, 16(4), 1-15. doi: 10.11144/Javeriana.upsy16-4.bppa

Stevens, J. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences (4ª ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Taylor, H. L., Buskirk, E., & Henschel, A. (1955). Maximal oxygen intake as an objective measure of cardio-respiratory performance. Journal of Applied Physiology, 8(1), 73-80. doi: 10.1152/jappl.1955.8.1.73

World Health Organization. (2010). Global recommendations on physical activity for health. Suiza: World Health Organization. Recuperado de https://www.who.int

World Health Organization. (2018). Benefits of physical activity and risks of an insufficient level of physical activity. Recuperado de https://www.who.int

Downloads

Published

2019-08-03

Issue

Section

Investigaciones originales

How to Cite

Attitudes towards physical exercise and sports: A psychometric study in college students. (2019). Revista Evaluar, 19(2). https://doi.org/10.35670/1667-4545.v19.n2.25083