Contexts and CreativitySociodemographic Variables and Normative Data in the CREA Test
DOI:
https://doi.org/10.35670/1667-4545.v18.n3.22202Keywords:
creatividad, test CREA, normas, género, edad, escolaridadAbstract
The CREA Test is an instrument for evaluating cre-ativity that assesses the ability of people to ask questions about certain stimuli. In this study we analyze the perfor-mances of the CREA Test of children, adolescents and adults residing in the province of Córdoba (Argentina). The CREA Test was used to measure creativity for its proven technical characteristics. The study group consists of 3237 children, adolescents and adults; the incidence variables an-alyzed were gender, age and schooling. The results indicate significant differences regarding age in the three groups studied, regarding gender in adolescents and regarding schooling in adults. The article proposes normative data that address the differences observed. The presented data are relevant for the interpretation of the results of the CREA Test in different groups and contexts.
Downloads
References
Antoñanzas-Laborda, J. L., Toner-Pelay, M., Salavera-Bordás, C., Soler-Costa, R., & Usan-Supervia, P. (2015). Creatividad y aprendizaje en niños de 4 y 5 años. Revista de Psicología y Educación, 10(1), 139-152. Recuperado de http://www.revistadepsicologiayeducacion.es
Aranguren, M. (2014). Validez de constructo del Test de Pensamiento Creativo de Torrance en una muestra de jóvenes argentinos. Anuario de Psicología/The UB Journal of Psychology, 44(1), 55-70. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia
Aranguren, M., & Irrazabal, N. (2012). Diseño de una escala para la evaluación del comportamiento creativo en diferentes dominios. Ciencias Psicológicas, VI(1), 29-41. Recuperado de http://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/index
Baer, J. (2012). Domain specificity and the limits of creativity theory. Journal of Creative Behavior, 46(1), 16-29. doi: 10.1002/jocb.002
Baer, J., & Kaufman, J. (2008). Gender differences in creativity. Journal of Creative Behavior, 42(2), 75-106. doi: 10.1002/j.2162-6057.2008.tb01289.x
Barbot, B., Besançon, M., & Lubart, T. (2016). The generality-specificity of creativity: Exploring the structure of creative potential with EPoC. Learning and Individual Differences, 52, 178-187. doi: 10.1016/j.lindif.2016.06.005
Batey, M. (2007). A psychometric investigation of everyday creativity (Tesis doctoral inédita). University College, Londres.
Batey, M. (2012). The measurement of creativity: From definitional consensus to the introduction of a new heuristic framework. Creativity Research Journal, 24(1), 55-65. doi: 10.1080/10400419.2012.649181
Bogaert-García, H. (2017). La creatividad en los estudiantes universitarios. Una investigación psicométrica en la República Dominicana. Ciencia y Sociedad, 42(3), 51-68. doi: 10.22206/cys.2017.v42i3.pp51-68
Cárdenas-Avila, N., López-Fernández, V., & Arias-Castro, C. (2018). Análisis de la relación entre creatividad, atención y rendimiento escolar en niños y niñas de más de 9 años en Colombia. Psicogente, 21(39), 75-87. doi: 10.17081/psico.21.39.2823
Carson, S. H., Peterson, J. B., & Higgins, D. M. (2005). Reliability, validity, and factor structure of the Creative Achievement Questionnaire. Creativity Research Journal, 17(1), 37-50. doi: 10.1207/s15326934crj1701_4
Castañeda-Rey, E. L., López, V., & Ezquerro-Cordón, A. (2017). Creatividad, atención, rendimiento académico e interacción grupal en un aula de secundaria. Ulu: Revista científica sobre la imaginación, 2, 1-14. Recuperado de http://digibug.ugr.es/handle/10481/39268
Chacón-Araya, Y., & Moncada-Jiménez, J. (2006). Relación entre personalidad y creatividad en estudiantes de educación física. Actualidades Investigativas en Educación, 6(1), 1-19. doi: 10.15517/aie.v6i1.9200
Chiecher, A. C., Elisondo, R. C., Paoloni, P. V., & Donolo, D. S. (2018). Creatividad, género y rendimiento académico en ingresantes de ingeniería. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(24), 138-151. Recuperado de https://www.ries.universia.unam.mx
Clapham, M. M., & King, W. R. (2010). Psychometric characteristics of the CREA in an english speaking population. Anales de Psicología, 26(2), 206-211. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps
Contini, E. N. (2013). Valorización y desvalorización de los tests en el campo de la psicología argentina. Una disociación no superada. PSIENCIA. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 5(2), 119- 122. Recuperado de http://www.psiencia.org
Corbalán-Berná, J. (2008). ¿De qué se habla cuando hablamos de creatividad? Cuadernos FHyCSUNJu, 35, 11-21. Recuperado de http://www.scielo.org.ar
Corbalán-Berná, J., Martín-Brufau, R., Donolo, D., Clapham, M., Limiñana, R., García-Peñas, V., … King, R. (2014). CREA. A cross-cultural study. Personality and Individual Differences, 60, S54. doi: 10.1016/j.paid.2013.07.223
Corbalán-Berná,, J., Martínez Zaragoza, F., Donolo, D. S., Alonso-Monreal, C., Tejerina-Arreal, M., & Limiñana-Gras, M. (2003). CREA. Inteligencia Creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. Madrid, España: TEA Ediciones.
Donolo, D. S., & Elisondo, R.C. (2007). Creativity for all. Consideration about a particular group. Annals of Psychology, 23(1), 148-151. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps
Elisondo, R. C. (2015). Evaluación de la creatividad. Análisis de variables alternativas relacionadas con la forma y el contenido de las respuestas en el CREA (Tesis doctoral). Universidad de Murcia, España. Recuperado de https://www.tdx.cat
Elisondo, R. C., & Donolo, D. S. (2010). Creatividad o inteligencia. That is not the question. Anales de Psicología, 26(2), 220-225. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps
Elisondo, R. C., & Donolo, D. S. (2011). Los estímulos en un test de Creatividad. Incidencias según género, edad y escolaridad. Boletín de Psicología, 101, 51-65. Recuperado de https://www.uv.es/seoane/boletin/boletin.html
Elisondo, R. C., & Donolo, D. S. (2014). Interculturalidad, apertura a experiencias y creatividad Aportes para una educación alternativa. Red, Revista de Educación a Distancia, 41, 1-19. Recuperado de https://www.um.es/ead/red
Elisondo, R. C., & Donolo, D. S. (2016a). Construcción y análisis de las propiedades psicométricas del Cuestionario de Acciones Creativas en población argentina. PSIENCIA, Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 8(1), 1-21. Recuperado de http://www.psiencia.org
Elisondo, R. C., & Donolo, D. S. (2016b). Creativity, involvement, and leisure time: The more, the better. Business Creativity and the Creative Economy, 2(1), 102-109. Recuperado de http://www.icscpress.com/journals/bcce
Elisondo, R. C., Donolo, D. S., & Corbalán-Berná, F. J. (2009). Evaluación de la Creatividad ¿Relaciones con inteligencia y personalidad? Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 28(2), 67-79. Recuperado de http://www.aidep.org/numeros-publicados
Elisondo, R. C, Donolo, D. S., & Limiñana-Gras, R. M. (2018). The measure of originality in CREA test responses. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 34(1), 197-210. doi: 10.6018/analesps.34.1.286131
Freiberg-Hoffmann, A., & Fernández-Liporace, M. (2017). Graphic Creativity Assessment: Psychometric properties in college students from Buenos Aires. Psychological Thought, 10(1), 60-79. doi: 10.5964/psyct.v10i1.192
Guilford, J. P. (1962). Creativity: it’s measurement and development. En S. Parnes & H. Harding (Eds.), A source book for creative thinking. New York: Scribner’s.
Hang-Wu, C., Cheng, Y., Man-Ip, H., & McBride-Chang, C. (2005). Age differences in creativity: Task structure and knowledge base. Creativity Research Journal, 17(4), 321-326. doi: 10.1207/s15326934crj1704_3
Hocevar, D. (abril, 1979). The development of the Creative Behavior Inventory (CBI). Trabajo presentado en el encuentro anual Rocky Mountain Psychological Association. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=ED170350
Humble, S., Dixon, P., & Mpofu, E. (2017). Factor structure of the Torrance Tests of Creative Thinking Figural Form A in Kiswahili speaking children: Multidimensionality and influences on creative behavior. Thinking Skills and Creativity, 27, 33-44. doi: 10.1016/j.tsc.2017.11.005
Krumm, G., Aranguren, M., Arán-Filippetti, V., & Lemos, V. (2016). Factor structure of the Torrance Tests of Creative Thinking Verbal Form B in a Spanish speaking population. Journal of Creative Behavior, 50(2), 150-164. doi: 10.1002/jocb.76
Limiñana-Gras, R. M., Bordoy, M., Juste-Ballesta, G., & Corbalán-Berná,, J. (2010). Creativity, intelectual abilities and response styles: Implications for academic performance in the secondary school. Anales de Psicología, 26(2), 212-219. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps
Long, H. (2014). An empirical review of research methodologies and methods in creativity studies (2003-2012). Creativity Research Journal, 26(4), 427-438. doi: 10.1080/10400419.2014.961781
López-Martínez, O., & Brufau, R. (2010). Creative intelligence and thinking styles. Annals of Psychology, 26(2), 254-258.
López-Martínez, O., & Navarro-Lozano, J. (2008). Estudio comparativo entre medidas de creatividad: TTCT vs. CREA. Anales de Psicología, 24(1), 138-142. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps
Martínez-Zaragoza, F. A. (2003). Características psicométricas del CREA (inteligencia creativa). Un estudio con población española y argentina. RIDEP, 16(2), 71-83. Recuperado de http://www.aidep.org
Matud, M., Rodríguez, C., & J. Grande (2007). Gender differences in creative thinking. Personality and Individual Differences, 43(5), 1137-1147. doi: 10.1016/j.paid.2007.03.006
Primi, R., Nakano, T. de C., Morais, M. de F., Silva-Almeida, L., & Marques-David, A. P. (2013). Factorial structure analysis of the Torrance Test with Portuguese students. Estudos de Psicologia (Campinas), 30(1), 19-28. doi: 10.1590/s0103-166x2013000100003
Ramos-Moreno, A. M., López-Fernández, V., & Llamas-Salguero, F. (2017). Relación entre la creatividad, la memoria inmediata y lógica en relación con el rendimiento académico en la educación secundaria. Revista Academia y Virtualidad, 10(1), 123-130. doi: 10.18359/ravi.2674
Richards, R. E. (2007). Everyday creativity and new views of human nature: Psychological, social, and spiritual perspectives. Washington, DC: American Psychological Association. doi: 10.1037/11595-000
Rodríguez- Suárez, P. A., Llamas-Salguero, F., & López-Fernández, V. L. (2015). Relación entre la creatividad e inteligencia emocional en alumnado que cursa prácticas de Ingeniería en Colombia. ReiDoCrea: Revista Electrónica de Investigación y Docencia Creativa, 4, 192-199. Recuperado de http://digibug.ugr.es/handle/10481/21881
Said-Metwaly, S., Van den Noortgate, W., & Kyndt, E. (2017). Methodological issues in measuring creativity: A systematic literature review. Creativity. Theories - Research - Applications, 4(2), 276-301. doi: 10.1515/ctra-2017-0014
Sánchez-Hernández, O., Méndez, F. X., & Garber, J. (2015). Producción divergente explicativa: La relación entre resiliencia y creatividad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13(37), 551-568. doi: 10.14204/ejrep.37.14126
Torrance, E. P. (1990). The Torrance Tests of Creative Thinking: Norms Technical manual figural (streamlined) forms A & B. Bensenville, IL: Scholastic Testing Service Inc.
Wechsler, S. (2006). Validity of the Torrance Tests of Creative Thinking to the Brazilian culture. Creativity Research Journal, 18(1), 15-25. doi: 10.1207/s15326934crj1801_3
Yarbrough, N. D. (2016). Assessment of creative thinking across cultures using the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT): Translation and validity issues. Creativity Research Journal, 28(2), 154-164. doi: 10.1080/10400419.2016.1162571
Yoon, C. H. (2017). A validation study of the Torrance Tests of Creative Thinking with a sample of Korean elementary school students. Thinking Skills and Creativity, 26, 38-50. doi: 10.1016/j.tsc.2017.05.004
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Romina Cecilia Elisondo, Danilo Silvio Donolo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Evaluar aplica la Licencia Internacional de Atribuciones Comunes Creativas (Creative Commons Attribution License, CCAL). Bajo esta licencia, los autores retienen la propiedad de copyright de los artículos pero permiten que, sin que medie permiso de autor o editor, cualquier persona descargue y distribuya los artículos publicados en Evaluar. La única condición es que siempre y en todos los casos se cite a los autores y a la fuente original de publicación (i.e. Evaluar). El envío de artículos a Evaluar y la lectura de los mismos es totalmente gratuito.