Psychometric properties of the Rahim’s Inventory in a sample of teenager high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v18.n2.20810

Keywords:

school conflict, conflict management styles, conflict resolution, dual concern model, adolescents

Abstract

This study analyzes the psychometric properties of an adapted version of the Rahim’s Inventory on Conflict Management Styles (ROCI-II, Form C; Rahim, 1983),
which evaluates conflict-handling styles in the context of conflicts among adolescent high school classmates. The sample was composed of 663 Mexican high school students from 15 to 19 years old. Participants answered the ROCI-II as well as the Ross-DeWine Conflict Management Message Style Instrument (CMMS; Ross & DeWine, 1988). A confirmatory factor analysis (CFA) was performed, finding a moderate fit for a four-factor model. Possible differences by sex, age and school grade were analyzed. All these findings are discussed within the framework of the literature on conflict management styles in adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alejandro César Antonio Luna Bernal, Universidad de Guadalajara, Departamento de Filosofía

    Doctor en Psicología por la Universidad de Colima (México). Profesor de Tiempo Completo Titular A en el Departamento de Filosofía de la Universidad de Guadalajara. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT, SNI, Nivel I). Miembro del Cuerpo Académico: Adolescentes mundo y vida (UDG-CA-967) de la Universidad de Guadalajara.

  • Ana Cecilia Valencia Aguirre, Universidad de Guadalajara, Departamento de Filosofía

    Doctora en Educación por la Universidad de Guadalajara. Investigadora de Tiempo Completo en el Departamento de Filosofía de la Universidad de Guadalajara. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT, SNI, Nivel I). Miembro del Cuerpo Académico: Adolescentes mundo y vida (UDG-CA-967) de la Universidad de Guadalajara.

  • José María Nava Preciado, Universidad de Guadalajara, Departamento de Filosofía

    Doctor en Educación por la Universidad Pedagógica Nacional. Profesor Docente Titular C del Departamento de Filosofía de la Universidad de Guadalajara. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT, SNI, Nivel I). Es líder responsable del Cuerpo Académico: Adolescentes mundo y vida (UDG-CA-967) de la Universidad de Guadalajara.

References

Abas, N. A. H. (2010). Emotional intelligence and conflict management styles (Tesis de maestría). Recuperado de http://www2.uwstout.edu/content/lib/thesis/2010/2010abasn.pdf

Alexander, K. L. (2000). Prosocial behaviors of adolescents in work and family life: Empathy and conflict resolution strategies with parents and peers (Tesis doctoral). Recuperado de https://etd.ohiolink.edu/pg_1?5612014979328

American Psychological Association (2017). Ethical principles of psychologists and code of conduct (2002, as amended 2010, 2016). Recuperado de http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx

Arbuckle, J. L. (2012). AMOS (versión 21.0) [Software de computación]. Chicago: IBM SPSS.

Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. doi: 10.1037/0033-2909.88.3.588

Blake, R. R., & Mouton, J. S. (1970). The fifth achievement. Journal of Applied Behavioral Science, 6(4), 413-426. doi: 10.1177/002188637000600403

Bowles, T. (2009). A comparison of two measures of communication and the communication style of university students. Electronic Journal of Applied Psychology: General Articles, 5(1), 53-66. Recuperado de http://pandora.nla.gov.au/tep/51365

Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS. Basic concepts, applications, and programming (2ª ed.). New York: Taylor and Francis.

Castellano, R., Velotti, P., Crowell, J. A., & Zavattini, G. C. (2014). The role of parents’ attachment configurations at childbirth on marital satisfaction and conflict strategies. Journal of Child and Family Studies, 23(6), 1011-1026. doi: 10.1007/s10826-013-9757-7

Chang, L. C., & Zelihic, M. (2013). The study of conflict management among Taiwanese adolescents. Life Science Journal, 10(3), 1231-1241. Recuperado de http://www.lifesciencesite.com/lsj

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2a ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Colsman, M., & Wulfert, E. (2002). Conflict resolution style as an indicator of adolescents’ substance use and other problem behaviors. Addictive Behaviors, 27(4), 633-648. doi: 10.1016/S0306-4603(01)00198-8

Coolican, H. (2005). Métodos de investigación y estadística en psicología (3ª ed.; Trads. G. Padilla-Sierra, S. M. Olivares-Bari, & J. L. Núñez-Herrejón). México: Manual Moderno.

DeBates, D. A. (1999). Adolescents and conflict with peers: Relationships between personality factors and conflict resolution strategies (Tesis doctoral). Recuperado de http://lib.dr.iastate.edu/rtd/12448

De Conti, M. (2014). The impact of competitive debate on managing the conflict communication strategies of Italian students. Argumentation and Advocacy, 51(2), 123-131. doi: 10.1080/00028533.2014.11821843

Dixit, M., & Mallik, D. (2008). Assessing suitability of Rahim Organizational Conflict Inventory-II in Indian family-owned-and-managed businesses. International Journal of Business Insights & Transformation, 2(1), 28-38.

Escobedo-Portillo, M. T., Hernández-Gómez, J. A., Estebané-Ortega, V., & Martínez-Moreno, G. (2016). Modelos de ecuaciones estructurales: Características, fases, construcción, aplicación y resultados. Ciencia y Trabajo, 18(55), 16-22. doi: 10.4067/S0718-24492016000100004

Fahimi, N., & Tarkhan, M. (2016). The relationship betweenconflict resolution strategies and adolescent mental health among female high school students. Journal of Psychology and Behavioral Studies, 4(6), 209-217. Recuperado de http://www.jpbsjournal.com/wp-content/uploads/paper132.pdf

Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33.Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es

Frías-Navarro, D. (2014). Apuntes de SPSS. Universidad de Valencia. Recuperado de https://www.uv.es

Garaigordobil, M. (2009). Evaluación del programa Dando pasos hacia la paz. Informe de investigación. Vitoria-Gasteiz, España: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. Recuperado de http://www.argia.eus

Garaigordobil, M. (2012). Cooperative conflict-solving during adolescence: Relationships with cognitive-behavioural and predictor variables. Infancia y Aprendizaje, 35(2), 151-165. doi: 10.1174/021037012800217998

Garaigordobil, M., Machimbarrena, J. M., & Maganto, C. (2016). Adaptación española de un instrumento para evaluar la resolución de conflictos (Conflictalk): Datos psicométricos de fiabilidad y validez. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3(2), 59-67. Recuperado desde http://www.revistapcna.com

Garaigordobil, M., & Maganto, C. (2011). Empatía y resolución de conflictos durante la infancia y la adolescencia. Revista Latinoamericana de Psicología, 43(2), 255-266. Recuperado de http://www.redalyc.org/revista.oa?id=805

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R., & Black, W. (1999). Análisis multivariante (Trad. E. Prentice & D. Cano). Madrid: Prentice Hall Iberia.

Hammock, G. S., Richardson, D. R., Pilkington, C. J., & Utley, M. E. (1990). Measurement of conflict in close interpersonal relationships. Personality and Individual Differences, 11(6), 577-583. doi: 10.1016/0191-8869(90)90040-X

H. Congreso de la Unión (1984). Ley General de Salud. México: Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/142_110518.pdf

IBM Corporation (2012). IBM SPSS Statistics for Windows (Versión 21.0) [Software de computación]. Armonk, NY: IBM.

Kimsey, W. D., & Fuller, R. M. (2003). Conflictalk: An instrument for measuring youth and adolescent management message styles. Conflict Resolution Quarterly, 21(1), 69-78. doi: 10.1002/crq.49

Laca, F., Alzate, R., Sánchez, M., Verdugo, J., & Guzmán, J. (2006). Communication and conflict in young Mexican students: Messages and attitudes. Conflict Resolution Quarterly, 24(1), 31-54. doi: 10.1002/crq.156

Laca, F. A., Mejía, J. C., & Mayoral, E. G. (2011). Conflict communication, decision-making, and individualism in Mexican and Spanish university students. Psychology Journal, 8(1), 121-135. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/233259883

Lin, W. F., Lin, Y. C., Huang, C. L., & Chen, L. H. (2016). We can make it better: “We” moderates the relationship between a compromising style in interpersonal conflict and well-being. Journal of Happiness Studies, 17(1), 41-57. doi: 10.1007/s10902-014-9582-8

Luna, A. C. A., & Laca, F. A. (2014). Estilos de mensajes en el manejo de conflictos en adolescentes y jóvenes mexicanos. Boletín de Psicología, 110, 37-51. Recuperado de https://www.uv.es/seoane/boletin/boletin.html

Luna-Bernal, A. C. A. (2014). Efecto de la comunicación parento-filial sobre los estilos personales de manejo de conflictos en adolescentes bachilleres. Uaricha, Revista de Psicología, 11(24), 118-133. Recuperado de http://www.revistauaricha.umich.mx/ojs_uaricha/index.php/urp/issue/view/16

Luna-Bernal, A. C. A. (2017). Relación entre estilos de manejo de conflictos y empatía multidimensional en adolescentes bachilleres. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12), 80-106. doi: 10.23913/ricsh.v6i12.126

Luna-Bernal, A. C. A., & De Gante-Casas, A. (2017). Empatía y gestión de conflictos en estudiantes de secundaria y bachillerato. Revista de Educación y Desarrollo, 40, 27-37. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo

Luna-Bernal, A. C. A., Laca-Arocena, F. A., & Cedillo-Navarro, L. I. (2012). Toma de decisiones, estilos de comunicación en el conflicto y comunicación familiar en adolescentes bachilleres. Enseñanza e Investigación en Psicología, 17(2), 295-311. Recuperado de http://www.redalyc.org/revista.oa?id=292

Luna-Bernal, A. C. A., Mejía-Ceballos, J. C., & Laca-Arocena, F. A. (2017). Conflictos entre pares en el aula y estilos de manejo de conflictos en estudiantes de bachillerato. Revista Evaluar, 17(1), 50-64. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar

Markovits, H., & St-Onge, M. J. (2009). Adolescents’ and adults’ internal models of conditional strategies for object conflict. The Journal of Genetic Psychology, 170(2), 135-150. doi: 10.3200/GNTP.170.2.135-150

Mejía-Ceballos, J. C., & Laca-Arocena, F. A. (2006). Estilos de comunicación en el conflicto y confianza en las propias decisiones. Enseñanza e Investigación en Psicología, 11(2), 347-358. Recuperado de http://www.redalyc.org/revista.oa?id=292

Munduate, L., Ganaza, J., & Alcaide, M. (1993). Estilos de gestión del conflicto interpersonal en las organizaciones. Revista de Psicología Social, 8(1), 47-68. doi: 10.1080/02134748.1993.10821669

Pérez-Archundia, E., & Gutiérrez-Méndez, D. (2016). El conflicto en las instituciones escolares. Ra Ximhai, 12(3), 163-180. Recuperado de http://www.raximhai.com.mx/Portal/index.php

Rahim, M. A. (1983). A measure of styles of handling interpersonal conflict. Academy of Management Journal, 26(2), 368-376. doi: 10.5465/255985

Rahim, M. A. (2001). Managing conflict in organizations (3a ed.). Westport, Connecticut: Quorum Books.

Rahim, M. A., & Magner, N. R. (1995). Confirmatory factor analysis of the styles of handling interpersonal conflict: First-order factor model and its invariance across groups. Journal of Applied Psychology, 80(1), 122-132. doi: 10.1037/0021-9010.80.1.122

Ramírez-Landaeta, J. J., & Borges-Grün, T. (2011). Adaptación y validación de un cuestionario de estilos de manejo de conflicto organizacional en una muestra de trabajadores brasileños. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, 11(1), 66-74. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/rpot

Rebollo-Catalán, A., Ruiz-Pinto, E., & García-Pérez, R. (2017). Preferencias relacionales en la adolescencia según el género. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 58-72. doi: 10.24320/redie.2017.19.1.1022

Ricco, R. B., & Sierra, A. (2017). Argument beliefs mediate relations between attachment style and conflict tactics. Journal of Counseling & Development, 95(2), 156-167. doi: 10.1002/jcad.12128

Rocha-Sánchez, T. E. (2008). La adolescencia: Período crítico en la construcción del sexo. En P. Andrade-Palos, J. L. Cañas-Martínez & D. Betancourt-Ocampo (Comps.), Investigaciones psicosociales en adolescentes (pp. 15-44). Tuxtla Gutiérrez, México: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas y Universidad Nacional Autónoma de México.

Ross, R. G., & DeWine, S. (1988). Assessing the Ross-DeWine Conflict Management Message Style (CMMS). Management Communication Quarterly, 1(3), 389-413. doi: 10.1177/0893318988001003007

Ruiz, M. A., Pardo, A., & San Martin, R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es

Saville, S. M., & Swoap, R. A. (2006). Locus of control and conflict resolution: A comparison of early adolescents versus young adults. Asheville, North Carolina: Warren Wilson College. Recuperado de http://www.warren-wilson.edu/~psychology/saville.php

Sociedad Mexicana de Psicología (2010). Código Ético del Psicólogo (5a ed.). México: Editorial Trillas.

Thomas, K., & Kilmann, R. (1974). Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

Weider-Hatfield, D. (1988). Assesing the Rahim Organizational Conflict Inventory-II (ROCI-II). Management Communication Quarterly, 1(3), 350-366. doi: 10.1177/0893318988001003005

Zwahr-Castro, J., & Dicke-Bohmann, A. K. (2014). Who can be friends? Characteristics of those who remain friends after dissolution of a romantic relationship. Individual Differences Research, 12(4-A), 142-152.

Downloads

Published

2018-08-02

Issue

Section

Investigaciones originales

How to Cite

Psychometric properties of the Rahim’s Inventory in a sample of teenager high school students. (2018). Revista Evaluar, 18(2). https://doi.org/10.35670/1667-4545.v18.n2.20810