Psychometric properties of the BPNES adapted to Physical Education in Argentina, Spain and Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v17.n2.18724

Keywords:

análisis factorial, necesidades psicológicas básicas, invarianza, motivación

Abstract

The main goal of this study was to examine the ex-tent to which psychometric properties from the Basic Psy-chological Needs in Exercise Scale (BPNES) are invariant across samples of Argentine, Spanish and Colombian phys-ical education students. The questionnaire was distributed to 1153 students (44.6% male) from ages 13 to 16 (M = 14.68; SD = 1.09). Confirmatory factor analyses carried out in independent samples revealed suitable psychometric properties in the three samples. Multi-sample confirmatory factor analyses showed that factor structure, factor load-ings and intercepts can be considered invariant across the groups. However, residual variances were found to be dif-ferent across some of the samples. Findings are discussed in terms of internal consistency and differences observed be-tween the three samples. Findings support valid cross-cul-tural comparisons using BPNES.

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Author Biographies

  • Evelia Franco, Universidad Pontificia de Comillas.

    Doctora en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Coordinadora del Grado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte en la Universidad Pontificia Comillas.

  • Javier Coterón, Universidad Politécnica de Madrid, España.

    Doctor CC. Actividad Física y Deporte. Profesor titular Universidad Politécnica de Madrid.

  • Valeria Gómez, Universidad de Flores, Argentina.

    Magíster en Psicología Educacional. Prof. Lic. en Psicología. Profesora titular. Codirectora de Proyecto de Investigación. Coordinadora de Investigación Facultad de Actividad Física y Deporte.

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2017-12-01

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Investigaciones originales

How to Cite

Psychometric properties of the BPNES adapted to Physical Education in Argentina, Spain and Colombia. (2017). Revista Evaluar, 17(2). https://doi.org/10.35670/1667-4545.v17.n2.18724