Advantages of the Rasch Model for Analysis and Interpretation of Attitudes: the Case of the Benevolent Sexism Subscale

  • José Andrey Zamora-Araya Escuela de Matemáticas, Universidad Nacional, Heredia. Escuela de Estadística, Universidad de Costa Rica, San José.
  • Vanessa Smith-Castro Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica, San José.
  • Eiliana Montero-Rojas Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica, San José. Escuela de Estadística, Universidad de Costa Rica, San José.
  • Tania Elena Moreira-Mora Instituto Tecnológico de Costa Rica, Cartago, Costa Rica, Departamento de Orientación y Psicología.
Palabras clave: benevolent sexism scale, lassical test theory, rasch analysis, extended rasch model, attitude scales, psychometric analysis

Resumen

This paper describes how the use of Rasch Analysis (RA), compared with the Classical Test Theory (CTT) and other Item Response Theory (IRT) approaches, could enhance the study and interpretation of attitudinal scales. This is illustrated with data from 197 students from the University of Costa Rica who answered the Benevolent Sexism (BS) Scale (Glick & Fiske, 1996). Besides providing estimations of the measure’s specific accuracy at different levels of the construct, the RA, thanks to the person versus item map, allowed us to generate respondents’ profiles describing particular aspects of the construct and according to their estimated scores in the scale. The analysis indicated that construct categories for participants with scores between [-0.30, 0.5] in the logit scale are the most accurately represented, with more items covering this interval, and reflecting the three aspects of the scale described by the theory. On the other hand, results showed less measurement accuracy for a considerable number of respondents with lower scores, suggesting the need for the development of additional items for that level of the scale. These evidences are discussed in light of the benefits of using the RA for the understanding and interpretations of respondents’ scores in attitudinal scales, according to the underlying theory.

Biografía del autor/a

José Andrey Zamora-Araya, Escuela de Matemáticas, Universidad Nacional, Heredia. Escuela de Estadística, Universidad de Costa Rica, San José.
Licenciado en Enseñanza de la Matemática de la Universidad Nacional, Magister en Economía del desarrollo Universidad Nacional y Máster en Estadística de la Universidad de Costa Rica. Profesor e investigador de la Escuela de Matemática de la Universidad Nacional y profesor de la Escuela de Estadística de la Universidad de Costa Rica.
Vanessa Smith-Castro, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica, San José.
Licenciada en Psicología por la Universidad de Costa Rica. Doctora en Psicología Social por la Universidad Philipps de Marburg, Alemania. Directora del Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica. Profesora Catedrática de la Escuela de Psicología, Universidad de Costa Rica.
Eiliana Montero-Rojas, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica, San José. Escuela de Estadística, Universidad de Costa Rica, San José.
Bachillerato en Estadística, Universidad de Costa Rica, 1984. Ph.D. en Medición y Evaluación Educativa, The Florida State University, USA, 1993. Universidad de Costa Rica: catedrática, investigadora Instituto de Investigaciones Psicológicas y profesora Escuela de Estadística.
Tania Elena Moreira-Mora, Instituto Tecnológico de Costa Rica, Cartago, Costa Rica, Departamento de Orientación y Psicología.
Profesora asociada del Departamento de Orientación y Psicología.

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Publicado
2018-12-04
Sección
Artículos metodológicos