Sarduy y el neobarroco. Interpretaciones sobre lo político en el arte

Authors

  • Silvana Santucci Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v2.n2.7919

Keywords:

theory, neo-baroque, sarduy, politics, rancière

Abstract

In the middle of affairs between Cuba and Europe, including the history, theory, literary criticism and art, between science and mythology, between the necessity of labeling and all which can not be labeled, Severo Sarduy built the basis of his theoretical neobaroque project for Latin American art in the second half of the twentieth century. In this perspective, our work proposes a review of the theoretical project described by Severo Sarduy, specifically focusing on "modes of politics" proposed by Jacques Rancière. Therefore, in the context of what Miguel Dalmaroni calls "the theoretical politics of the rest", we propose a cross between the components of the neo-baroque enunciated by Sarduy and the theoretical proposal of Jacques Rancière. The concept of "aesthetic distance" proposed by the Algerian makes it possible to understand the political emancipatory power of this art. This emancipation implies the hypothesis of democratization of knowledge based on the notion of "equality of the intelligences." At the same time, the supposition of an emancipatory proposal of knowledge in the NeoBaroque implies considering it as the owner of certain know-how.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvana Santucci, Universidad Nacional de Córdoba

Silvana Santucci es Lic. en Letras por la Universidad Nacional del Litoral y becaria de Doctorado 2011 de la Secretaría de Ciencia y Tecnología (Secyt) de la Universidad Nacional de Córdoba. Su tema de investigación es: “Poesía y pintura en el neobarroco”, desarrollado bajo la dirección del Dr. Silvio Luis Mattoni.

References

Barthes, Roland: “Severo Sarduy: La cara Barroca” La Quinzaine litteraire, n° 28, Paris, 1967.

Traducción Gerardo Muñoz.

Bataille, G:(1933a) “La noción de gasto” disponible en www.philosophia.cl

Bataille, G:(1951) “La voluntad de lo Imposible” “La utilidad de la literatura” y en La Felicidad, el erotismo y la literatura. Adriana Hidalgo Editora, 2004. Bs. As.

Bataille, G: (1988). La felicidad el erotismo y la literatura. Ensayos 1944-1961. Adriana Hidalgo.

Bs. As. 2004

Camblong, A:(2003) Macedonio. Retórica y Política de los discursos paradójicos, Bs. As. Eudeba.

Gerbaudo, A: “La literatura en el proyecto teórico y político de Derrida: una lectura”. Revista Espéculo [On line]. Publicación digital de la Universidad Complutense de Madrid

http://www.ucm.es/info/especulo/numero32/liderrida.html Consultado 3-5-2008.

Gerbaudo, Analía (2006) Derrida y la construcción de un nuevo canon crítico para las obras literarias, UNC, Universitas y Santiago Editor, Córdoba.

González Echeverría, Roberto La ruta de Severo Sarduy, Hanover. Ediciones del Norte (1987). Iriarte, Ignacio: “De la Revolución al exilio, de La Habana a París. Los primeros años de Sarduy”, en Retóricas de la modernización urbana desde América Latina, Mar del Plata: Ediciones Suárez – UNMdP. (En prensa). 2008a

Ludmer, Josefina (2004) "Ficciones cubanas de los últimos años: el problema de la literatura política”, en Anke Birkenmaier y Roberto González Echevarría [Coordinadores]. Cuba: Un siglo de literatura [1902?2002]. Madrid Editorial Colibrí, 2004 En: http://www.josefinaludmer.com/Josefina_Ludmer/articulos.html 03/03/2011

Ludmer, Josefina (1973) “El resto del texto”. Literal 1, 1973:47-52

Dalmaroni, Miguel “Lo que resta (un montaje)”. En Contratiempos de la memoria en la literatura argentina, Geraldine Rogers, Miguel Dalmaroni, (coomp.) La plata 2009.pp 70-72

Dalmaroni, M: (2007) Programa del seminario de Posgrado “Figuras del presente. Teorías sociales de la literatura como arte en el horizonte del giro cultural”. http://secposgrado.fch.unlpam.googlepages.com/ProgramaDalmaroni.pdf. La Plata, mayo 2007.

Jay, Martín “La Reconstitución posestructuralista de la experiencia”. En Cantos de experiencia. Variaciones modernas sobre un tema universal. Paidós. Bs. As. 2009. pp. 419-463

Scramim, Susana: A literatura do presente. Historia e anacronismo dos textos. Chapecó. Argos. Brasil. 2007

Rancière, Jacques.(2002) La división de lo sensible. Estética y Política. Salamanca: Consorcio Salamanca, 2002. http://mesetas.net/?q=node/5. Disponible: November 28, 2007. Traducción: Antonio Fernández Lera

Rancière, Jacques (2008) El espectador emancipado. Editorial manantial. Bs. As. 2010.

Ulloa, Leonor: “Signos en rotación en el neobarroco pictórico de Severo Sarduy”. En Revista

Hispamérica, 52, 1989 pp. 97-108

Published

2011-10-31

How to Cite

Santucci, S. (2011). Sarduy y el neobarroco. Interpretaciones sobre lo político en el arte. Recial, 2(2). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v2.n2.7919