The impossible duel. Political terror and metaphysical horror in El desmadre by Pablo Farrés

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n25.45628

Keywords:

dictatorship, state terrorism, political violence, sexual violence, melancholia

Abstract

Forty years after the return of democracy in Argentina, the state terror of the last dictatorship continues to be a subject for thinking in art and literature. Directly or indirectly, the political violence of those years became material for both fiction and non-fictional discourses, like chronicle and testimony. The history of literature, in turn, has mapped the modes of representation of political violence and State terrorism, pointing out the predominance of allegorical fictions in his first works and the gradual opening to new forms of figuration that, without renouncing to fiction, they dialogue with chronicle and testimony. This article proposes a reading of the novel El desmadre (2013) by Pablo Farrés. The hypothesis is that El desmadre is part of a series of fictions written by the generation of children of missing persons. However, Farrés’ novel, which takes advantage of the openness to irreverent forms such as those of Félix Bruzzone or Mariana Eva Méndez, returns to the allegorical modes of the first narratives of the dictatorship to construct a fiction in which horror overtakes the sense historical and politics, and explores an ontological dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Arce, Instituto de Estudios Críticos en Humanidades (CONICET)

Investigador Adjunto del CONICET y Jefe de Trabajos Prácticos en Literatura Argentina en la Universidad Nacional del Litoral. Ha publicado más de cincuenta artículos y capítulos de libro sobre literatura argentina y literatura francesa. Es autor de los libros Juan José Saer: la felicidad de la novela y La visitación. Ensayo sobre la narrativa de Antonio Di Benedetto. Dirige el proyecto "Poéticas de lo viviente. El problema de la animalidad en la literatura latinoamericana moderna y contemporánea y sus derivas estéticas, éticas y políticas"

References

Aira, C. (1988). Prólogo. En Lamborghini, Osvaldo, Novelas y cuentos (pp. 7-16). Barcelona: Del Serbal.

Adamini, M. y Casali, S. (2018). Memoria setentista en la ficción escrita durante el kirchnerismo. Una explicación generacional para el caso 76 de Félix Bruzzone. KAIROS. Revista de Temas Sociales, 42, 22, 1-20. Recuperado de http://www.revistakairos.org

Avelar, I. (2000). Alegorías de la derrota. La ficción postdictatorial y el trabajo del duelo. Santiago: Cuarto Propio.

Avelar, I. (2018). La temporalidad del duelo en la posdictadura. En J. Monteleone (Dir.) Una literatura en aflicción. Historia Crítica de la Literatura Argentina Tomo 12 (pp. 91-108). Buenos Aires: Emecé.

Catela Da Silva, L. (2014). “Lo que merece ser recordado…”. Conflictos y tensiones en torno a los proyectos públicos sobre los usos del pasado en los sitios de memoria. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 2, 28-47.

Deleuze, G. (1996). Crítica y clínica. Barcelona: Anagrama.

Deleuze, G. (2004). Spinoza. Filosofía práctica. Buenos Aires: Tusquets.

Derrida, J. (2010). Seminario La bestia y el soberano. Volumen I (2001-2002). Buenos Aires: Manantial.

Di Meglio, E. (2023). “Mala época para ser mujer”. Aproximación a un análisis interseccional de la violencia sexual en los centros clandestinos de detención durante la última dictadura en Argentina (1976-1983). La aljaba, XXVII(1), 1-13.

Drucaroff, E. (2018). El quiebre en la posdictadura: narrativas del sinceramiento. En J. Monteleone (Dir.), Una literatura en aflicción. Historia Crítica de la Literatura Argentina Tomo 12 (pp. 287-315). Buenos Aires: Emecé.

Farrés, P. (2013). El desmadre. Buenos Aires: Pánico el pánico.

Farrés, P. (2020). Literatura argentina. Río cuarto: Nudista.

Gaszynka-Magiera, L. (2019). Los hijos de los desaparecidos toman la palabra. Los topos de Félix Bruzzone desde la óptica posmemorial. En AAVV Memoria encarnada. Género y silencios en España y América Latina (pp. 175-192). México: Siglo XXI.

González, C. (2018). Testimonio y militancia (1995-2013). En J. Monteleone (Dir.), Una literatura en aflicción. Historia Crítica de la Literatura Argentina Tomo 12 (pp. 109-144). Buenos Aires: Emecé.

Maldonessi, S. (2016). Política e intimidad en Diario de una princesa montonera. Letras Hispanas, 12, 124-138.

Lespada, G. (2018). Literatura y genocidio. El terrorismo de Estado en la narrativa argentina. En J. Monteleone (Dir.), Una literatura en aflicción. Historia Crítica de la Literatura Argentina Tomo 12 (pp. 17-50). Buenos Aires: Emecé.

Logie, I. y Willem, B. (2015). Narrativas de la postmemoria en Argentina y Chile: la casa revisitada. Alter/nativas 5, 1-25.

Paredes, D. (2018). Visiones y versiones de la dictadura: libros y temáticas. En J. Monteleone (Dir.), Una literatura en aflicción. Historia Crítica de la Literatura Argentina Tomo 12 (pp. 51-90). Buenos Aires: Emecé.

Preciado P. B. (2008). Testo yonqui. Madrid: Espasa Calpe.

Preciado P. B. (2009). Pánico anal (Epílogo). En G. Hocquenghem, El deseo homosexual. Barcelona: Melusina.

Santesmases Fernández, A. G. (2020). CRIP, WHAT? Enunciaciones, tensiones y apropiaciones en torno a la reivindicación de lo tullido en el contexto español. Papeles del CEIC, 2 [papel 232], 1-20. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1387/pceic.21027

Sarlo, B. (2004). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. México: Siglo XXI.

Sarlo, B. (1987). Ideología, política y figuración literaria. En AAVV Ficción y política. La narrativa argentina durante el proceso militar (pp. 30-59). Buenos Aires: Alianza.

Sarlo, B. (2008). Condición de búsqueda. Sobre Los topos de Félix Bruzzone. En diario Perfil [7 de diciembre].

Schwarzböck, S. (2015). Los espantos. Estética y postdictadura. Buenos Aires: Cuarenta Ríos.

Strafacce, R. (2008). Osvaldo Lamborghini, una biografía. Buenos Aires: Mansalva.

Published

2024-07-07

How to Cite

Arce, R. (2024). The impossible duel. Political terror and metaphysical horror in El desmadre by Pablo Farrés. Recial, 15(25), 159–177. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n25.45628