The reinterpretation of the romantic genius in André Breton’s Nadja

Authors

  • Rafael Mazón Ontiveros Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v13.n22.39626

Keywords:

literary studies, surrealism, romantic genius

Abstract

This article analyzes the novel Nadja, a masterpiece of the literary surrealism, written by the french writer André Breton. Contrary to the scientific contributions made by the field of psychoanalysis, this text aspires to study the text from the concept of genius, a fundamental notion for the romantic esthetic (with which surrealism bears deep similarities), with the aim of making a novel contribution to the field of literary studies, and its dialogue with the philosophy. The work will be divided into three clearly differentiated parts: an introduction, in which the figure of André Breton will be concisely discussed, as well as some assumptions of surrealism; then, the concept of romantic genius will be described based on some current research; finally, an attempt will be made to structure a pertinent interpretation of the novel using the notion of romantic genius to study the relationship between the character of Nadja and the narrator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Mazón Ontiveros, Universidad Complutense de Madrid

Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

References

Aizpún Bobadilla, T. (1997). El genio romántico y la búsqueda de unidad. En Romero de Solís, D. y Díaz- Urmeneta Muñoz, J. B. (coords.). La memoria romántica (pp.19-28). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Breton, A. (2021). Nadja (trad. José Ignacio Velázquez). Madrid: Cátedra.

Breton, A. (2001). Manifiestos del surrealismo (trad. Aldo Pellegrini). Buenos Aires: Editorial Argonauta.

Cagigas, Á. (2007). Una visión de la locura: el caso Breton. Revista de la Asociación española de neuropsiquiatría, XXVII (99), 93-97, ISSN 0211-5735. Consultado el 2 de julio del 2022. Disponible en: https://www.revistaaen.es/index.php/aen/article/view/15985.

Cristiá, F. A. (2021). El genio poético del romanticismo temprano. La manifestación creativa como impulso hacia la infinitud. Revista Filosofía de la Universidad de Costa Rica, LX(157), 75-84, ISSN 0034-8252. Consultado el 2 de julio del 2022. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/47485/46910.

Escarpit, R. (1974). Historia de la literatura francesa. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Hubert, R. R. (1969). The coherence of Breton’s Nadja. Contemporary literature, X(2), 241-252. ISSN

Loselle, A. (2010). From convoluted to convulsive messages: a seismometrical reading of André Breton’s Nadja. Contemporary french and francophone studies, XIV(4), 401-408

Real, E. (1994). Siglo XX. Introducción. En Del Prado, J. (coord.), Historia de la literatura francesa (pp.1075-1109). Madrid: Cátedra.

Romero, J. (1995). Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae: el mito del genio y la locura. Arte, individuo y sociedad, VII(7), 123-140. ISSN 1131-5598. Consultado el 2 de julio de 2022. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS9595110123A.

Velázquez Ezquerra, J.I. (1994). La poesía. En Del Prado, J. (coord.), Historia de la literatura francesa (pp.1169-1257). Madrid: Cátedra.

Published

2022-12-08

How to Cite

Mazón Ontiveros, R. (2022). The reinterpretation of the romantic genius in André Breton’s Nadja. Recial, 13(22), 309–322. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v13.n22.39626