Acts of Speech in the Advertising Discourse of the Written Rural Press: The Case of the Newspaper My Canton

Authors

  • Rosberly López Montero Universidad de Costa Rica, Sede del Pacífico

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n16.27050

Keywords:

speech acts, mass media, pragmatics, rural press, advertising

Abstract

This article aims at analyzing advertisements from the local newspaper Mi Cantón, located in the Costa Rican Pacific region. Such analysis is based on the speech act theory proposed by Austin (1991) and a methodological framework based on Searle (1986), and it intends to determine the types of speech acts used in this kind of discourse, and if they are more direct or indirect. This study reveals that there are different types of speech acts, although most of them are directive; additionally, most of the speech acts found in the advertisements are indirect, which indicates a tendency by the addressers to mitigate the ilocutionary force in this kind of messages in order to express what they want the readers to perform.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosberly López Montero, Universidad de Costa Rica, Sede del Pacífico

Máster en Lingüística. Licenciada en la Enseñanza del Inglés. Profesora de la Universidad de Costa Rica, Sede del Pacífico.

References

Adam, Jean-Michel y Bonhomme, Marc. (1997). La argumentación publicitaria. Retórica del elogio y de la persuasión. Madrid: Ediciones Cátedra.

Austin, John. (1991). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Editorial Paidós.

Brown, Penelope. y Levinson, Stephen. (1987). Politeness: some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press.

Calsamiglia, Helena. y Tusón, Amparo. (2012). Las cosas del decir. Manual del análisis del discurso. (3 ed). Barcelona: Editorial Planeta.

Calvo, Julio. (1994). Introducción a la pragmática del español. Madrid: Ediciones Cátedra.

Cook, Guy. (1992). The discourse of advertising. Londres: Routledge.

Cuvardic, Dorde. (2008). “Los actos de habla en las Cartas a La Columna de La Nación”. Revista de Ciencias Sociales. 2 (120), pp. 101-112.

Escandell, María V. (2008). Introducción a la Pragmática. Barcelona: Editorial Ariel.

Gutiérrez, Evelyn. (2000). “El periodismo rural: el caso del diario La Voz del Pacífico”. Revista Latina de Comunicación Social. 3 (29), pp. 1-3.

Haverkate, Henk. (1994). La cortesía verbal. Estudio pragmalingüístico. Madrid: Editorial Gredos, S.A.

Murillo, Marielos. (1994). “Actos de habla y control de grupo en preescolar: un enfoque cualitativo”. Revista Educación. 18 (1), pp. 93-102.

Searle, John. (1986). Actos de habla. Ensayo de filosofía del lenguaje. (2 ed.). Madrid: Ediciones Cátedra, S.A.

Van Dijk, Teun. (1996) Estructuras y funciones del discurso. Una introducción interdisciplinaria a la lingüística del texto y a los estudios del discurso, décima edición, México: Siglo veintiuno editores, s.a. de c.v.

Vergara, Adrián. (2006). “Actos de habla en editoriales del periódico La Nación de Costa Rica”. Onomázein. 14 (2), pp. 141-161.

Published

2019-12-18

How to Cite

López Montero, R. . (2019). Acts of Speech in the Advertising Discourse of the Written Rural Press: The Case of the Newspaper My Canton. Recial, 10(16). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n16.27050