The star over Bethlehem. A reading of the "theatrical allegory" of the Magi in La ocasión (Juan José Saer, 1986)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n25.45622

Keywords:

Juan José Saer, La ocasión, hipertextuality, Bible, agnosticism

Abstract

This article explores the rewriting of a biblical episode in Juan José Saer's La ocasión (1987): the "theatrical allegory" Los reyes magos, a fictional work attributed to Garay López, one of the characters, and which we know through a summary, referred by its intradiegetic author to the protagonist, Bianco.

Our work is divided into three sections. First, we characterise Saer's rewriting operations on the biblical hypotext, by recovering categories from Genette's theory of transtextuality. Secondly, we jote down some ideas about the function of this work-within-the-work in relation to the novel as a whole. Finally, as a conclusion, we propose a general approach to Saer’s rewriting of the Bible in his novels.

Author Biography

  • Lucas Martín Adur Nobile, CONICET, Universidad de Buenos Aires

    Doctor en Letras por la Universidad de Buenos Aires. Se desempeña como docente de Literatura Latinoamericana en la Facultad de Filosofía y Letras (UBA) y como investigador de CONICET. Dirige los grupos de investigación FILOCyT "Borges y las religiones" y UBACyT "Borges y la Biblia". Sus áreas de investigación son la obra de Borges y las reescrituras bíblicas en la narrativa argentina contemporánea, temas sobre los que ha escrito varios artículos y capítulos de libros para publicaciones académicas de nuestro país y del exterior. Recientemente co-editó junto a Edna Goldman el libro Borges poeta (Facultad de Filosofía y Letras, UBA, 2024).

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Published

2024-07-07

How to Cite

The star over Bethlehem. A reading of the "theatrical allegory" of the Magi in La ocasión (Juan José Saer, 1986). (2024). Recial, 15(25), 85-96. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n25.45622

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