Investigate and teach: ways to rethink the interdisciplinary edges of literature and its didactics. Tensions, processes and new challenges of Children's and Young People's Literature in teacher training
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n18.31303Keywords:
children´s and youth literature, didactic of literature research, teacher trainingAbstract
The following article presents the areas of exploration of the project: Children's and Young People's Literature (LIJ) and Initial Literacy as knowledge in Teacher Training (CIFFyH, UNC), which addresses LIJ as a problem of teaching literature at different levels of the educational system. Our objectives aim to redefine the status of this literature by recovering critical-theoretical contributions in an area of interdisciplinary passages. We respond to heterodox criteria: we adopt a multiple disciplinary perspective (Methodology of literary, Semiotic and Socio-semiotic analysis in tension with Historiography and Sociology, History of the curriculum, of the Teaching of language and literature) and we support ourselves in the analysis of cases of reading and writing scenes (experiences and practices with LIJ) located in different contexts. This text intends to give an account of some advances related to the production of a particular type of knowledge, placing emphasis on the process generated at the intersection of two areas that we want to value: research and teacher training.
References
Andruetto, M. T. (2010). Hacia una literatura sin adjetivos. Córdoba: Comunicarte. Andruetto, M. T (2014). La literatura como una casa hospitalaria. Conferencia Magistral 3 en Memorias del 34 Congreso Internacional de IBBY. Recuperado de https://issuu.com/bibliotecaaleer/docs/la_literatura_como_una_casa_hospita
Andruetto, M. T. (2015). La lectura, otra revolución. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Bixio, B. y De Mauro, S. (2019). Políticas de la disidencia. I Encuentro Internacional Derechos Lingüísticos como Derechos Humanos en Latinoamérica. Heterotopías.
Revista del Área de Estudios Críticos del Discurso de FFyH, 2(3),
Bodoc, L. (2017). Pensarnos poéticamente. En P. Domínguez (Comp.), Diálogos entre mediadores de lectura. Algunas reflexiones sobre literatura infantil y juvenil (pp. 40-44). Comodoro Rivadavia: Edupa.
Carranza, M. (2016). 1. Una ventana abierta al País del Nunca Jamás (Sobre la literatura del rapto) [Video en YouTube]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=7-pI5N1eCgs&feature=emb_logo
Carranza, M. (2018). La rebelión de la rosa. Catalejos. Revista sobre lecturas, formación de lectores y literatura para niños, 4(7), 14-23. Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/3130
Chambers, A. (2007). Dime. Los niños, la lectura y la conversación. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Dalmaroni, M. (2011). Leer literatura: algunos problemas escolares. Moderna språk, 105(1), 140-152. Recuperado de
http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9051/pr.9051.pdf
Devetach, L. (2016). La construcción del camino lector. Córdoba: Comunicarte.
Díaz Rönner, M. A. (2011). La aldea literaria de los niños. Córdoba: Comunicarte.
Goicochea, A. (mayo, 2012). Géneros, desbordes y límites de la literatura: Leer para enseñar y aprender. Ponencia presentada en el VIII Congreso Internacional Orbis Tertius de Teoría y Crítica, La Plata.
Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma, (19), 87-112. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/103367/154553
Montes, G. (1999). La frontera indómita. En torno a la construcción y defensa del espacio poético. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Montes, G. (2001). El corral de la infancia. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Montes, G. (2006). La gran ocasión. La escuela como sociedad de lectura. Buenos Aires: Ministerio de Educación.
Ortiz, M. F. (Comp.). (2018). Anti-recetario. Reflexiones y talleres para el aula de Literatura. Córdoba: Comunicarte.
Petit, M. (2016). Leer el mundo. Experiencias actuales de transmisión cultural. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Skliar, C. (2015). Desobedecer el lenguaje. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Buenos Aires: Noveduc.
Valle, J. del (2018). La política de la incomodidad: Notas sobre gramática y lenguaje inclusivo. Recuperado de https://glotopolitica.com/2018/08/21/la-politica-de-la-incomodidad/
Vottero, B. (2012). Leer y escribir literatura en la escuela secundaria. Una alternativa pedagógica y didáctica para el currículum troncal. Ponencia presentada en el V Congreso Internacional de Letras, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Downloads
Published
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).