Investigate and teach: ways to rethink the interdisciplinary edges of literature and its didactics. Tensions, processes and new challenges of Children's and Young People's Literature in teacher training

Authors

  • María Florencia Ortiz Universidad Nacional de Córdoba
  • María Elisa Santillán Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n18.31303

Keywords:

children´s and youth literature, didactic of literature research, teacher training

Abstract

The following article presents the areas of exploration of the project: Children's and Young People's Literature (LIJ) and Initial Literacy as knowledge in Teacher Training (CIFFyH, UNC), which addresses LIJ as a problem of teaching literature at different levels of the educational system. Our objectives aim to redefine the status of this literature by recovering critical-theoretical contributions in an area of interdisciplinary passages. We respond to heterodox criteria: we adopt a multiple disciplinary perspective (Methodology of literary, Semiotic and Socio-semiotic analysis in tension with Historiography and Sociology, History of the curriculum, of the Teaching of language and literature) and we support ourselves in the analysis of cases of reading and writing scenes (experiences and practices with LIJ) located in different contexts. This text intends to give an account of some advances related to the production of a particular type of knowledge, placing emphasis on the process generated at the intersection of two areas that we want to value: research and teacher training.

Author Biographies

  • María Florencia Ortiz, Universidad Nacional de Córdoba

    Doctora en Semiótica, especialista en Enseñanza de la Lengua y la Literatura, Prof. y Lic. en Letras. Adjunta a cargo de Enseñanza de la Literatura, del Profesorado en Letras de la FFyH. Miembro de CEDILIJ. Docente en un profesorado de nivel inicial y de nivel primario en Unquillo. Directora del equipo de investigación con el proyecto La Literatura Infantil y Juvenil (LIJ) y la Alfabetización Inicial como Saberes en la Formación Docente, radicado en el CIFFYH. Argentina. 

  • María Elisa Santillán, Universidad Nacional de Córdoba

    Prof. y Lic. en Letras Modernas por la UNC y maestranda en la Maestría de Estudios Literarios de Frontera de la UNJu. Adscripta en Enseñanza de la Literatura del Profesorado en Letras de la FFyH y miembro del equipo de investigación La Literatura Infantil y Juvenil (LIJ) y la Alfabetización Inicial como Saberes en la Formación Docente (CIFFYH-SECyT). Docente de nivel medio en escuelas de la Provincia de Córdoba (ámbito urbano y rural). Argentina. 

References

Andruetto, M. T. (2010). Hacia una literatura sin adjetivos. Córdoba: Comunicarte. Andruetto, M. T (2014). La literatura como una casa hospitalaria. Conferencia Magistral 3 en Memorias del 34 Congreso Internacional de IBBY. Recuperado de https://issuu.com/bibliotecaaleer/docs/la_literatura_como_una_casa_hospita

Andruetto, M. T. (2015). La lectura, otra revolución. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Bixio, B. y De Mauro, S. (2019). Políticas de la disidencia. I Encuentro Internacional Derechos Lingüísticos como Derechos Humanos en Latinoamérica. Heterotopías.

Revista del Área de Estudios Críticos del Discurso de FFyH, 2(3),

Bodoc, L. (2017). Pensarnos poéticamente. En P. Domínguez (Comp.), Diálogos entre mediadores de lectura. Algunas reflexiones sobre literatura infantil y juvenil (pp. 40-44). Comodoro Rivadavia: Edupa.

Carranza, M. (2016). 1. Una ventana abierta al País del Nunca Jamás (Sobre la literatura del rapto) [Video en YouTube]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=7-pI5N1eCgs&feature=emb_logo

Carranza, M. (2018). La rebelión de la rosa. Catalejos. Revista sobre lecturas, formación de lectores y literatura para niños, 4(7), 14-23. Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/3130

Chambers, A. (2007). Dime. Los niños, la lectura y la conversación. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Dalmaroni, M. (2011). Leer literatura: algunos problemas escolares. Moderna språk, 105(1), 140-152. Recuperado de

http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9051/pr.9051.pdf

Devetach, L. (2016). La construcción del camino lector. Córdoba: Comunicarte.

Díaz Rönner, M. A. (2011). La aldea literaria de los niños. Córdoba: Comunicarte.

Goicochea, A. (mayo, 2012). Géneros, desbordes y límites de la literatura: Leer para enseñar y aprender. Ponencia presentada en el VIII Congreso Internacional Orbis Tertius de Teoría y Crítica, La Plata.

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma, (19), 87-112. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/103367/154553

Montes, G. (1999). La frontera indómita. En torno a la construcción y defensa del espacio poético. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Montes, G. (2001). El corral de la infancia. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Montes, G. (2006). La gran ocasión. La escuela como sociedad de lectura. Buenos Aires: Ministerio de Educación.

Ortiz, M. F. (Comp.). (2018). Anti-recetario. Reflexiones y talleres para el aula de Literatura. Córdoba: Comunicarte.

Petit, M. (2016). Leer el mundo. Experiencias actuales de transmisión cultural. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Skliar, C. (2015). Desobedecer el lenguaje. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Buenos Aires: Noveduc.

Valle, J. del (2018). La política de la incomodidad: Notas sobre gramática y lenguaje inclusivo. Recuperado de https://glotopolitica.com/2018/08/21/la-politica-de-la-incomodidad/

Vottero, B. (2012). Leer y escribir literatura en la escuela secundaria. Una alternativa pedagógica y didáctica para el currículum troncal. Ponencia presentada en el V Congreso Internacional de Letras, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Published

2020-12-12

How to Cite

Investigate and teach: ways to rethink the interdisciplinary edges of literature and its didactics. Tensions, processes and new challenges of Children’s and Young People’s Literature in teacher training. (2020). Recial, 11(18). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n18.31303