Other faces of Bolivia: the Amazon as a laboratory in three current novels
Keywords:
Bolivian Amazon, current narrative, Piñeiro, Pinto, Paz SoldánAbstract
This work addresses the novels Manubiduyepe by Juan Pablo Piñeiro (2020), Sayonara Honey by Darwin Pinto (2022) and La mirada de las plantas by Edmundo Paz Soldán (2022), to analyze their ways of representing the Bolivian Amazon. We put the emphasis on the work of juxtaposition of images with which they create the portrait of this area. From the description of these modes and their narrative procedures, we remarks the explication of how this image of the country allows giving this geopolitically relevant area in the current literature.
In dialogue with the work of Ana Pizarro (2009), the hypothesis is that from this fictional area a critique of recent politics is being worked on, a counter-image of the Andean country and a series of scriptural bets that question the possibilities and challenges of fictional writing itself as a possibility (or not) of collective representation. In many ways, this production stages the value of a geopolitics conscious of its agendas and sites of enunciation as much as a display of scriptural potential. We understand that the creative and nominative is carrying an enormous responsibility for being a political exercise that inscribes or eliminates, or qualifies, or erases, or creates regional archetypes in the imaginaries. As well as for taking charge of the silences on maps designed by readings and positions never innocent or harmless.
Downloads
References
Aguilar Jordán, César José, Abdón Ramiro Chávez y Pablo Tirina Berrocal (2005). Pensando la Amazonia desde Pando. El MAP (Madre de Dios, Acre y Pando), una iniciativa trinacional de desarrollo. La Paz: PIEB - Universidad Amazónica.
Aguilar Escalante Gabriel Jesús, Juan César Rojas Canelas y Hans Zampieri Taborga (2005). Migraciones a Pando y su contribución al desarrollo regional La Paz: PIEB.
Antezana, Luis H. (2011). Ensayos escogidos. La Paz: Plural.
Barja Chamas, Cecilia (2021). “Yo confío, tú confías, nosotros cuidamos”. En Eduardo Quintanilla (Dir.) Bolivia siglo XXI. La Paz: Harvard Club de Bolivia.
Bowles, Claudia (2007). “Narrativa y poesía en Bolivia: La escritura desde Santa Cruz de la Sierra”. Revista PROA, septiembre, nueva época, (70), 75-88.
Cajías, Lupe (2021). “Prensa boliviana y poder en el siglo xxi”. En Eduardo Quintanilla (Ed.) Bolivia siglo XXI. La Paz: Harvard Club de Bolivia.
Camacho Delgado, José Manuel (2023). “Morel en la Amazonía. Intertextualidad y distopía en La Mirada de las plantas de Edmundo Paz Soldán”. En Formas del fin del mundo: crisis, ecología y distopías en la literatura y la cultura latinoamericanas, Ángel Esteban (ed.). Bruselas: Peter Lang, 281-306.
Chávez, Marxa N. y Börries E. Nehe (2011). “Dominación y rebelión en oriente boliviano. La construcción de Oriente y el Cerco a Santa Cruz”. En AA.VV. ¿Ahora es cuando? Bolivia: cambios y contradicciones. Ciudad de México: Pez en el árbol.
Claros, Luis y Vladimir Días Cuellar (Eds.) (2022). Crisis política en Bolivia 2019-2020. La Paz: Plural-Rosa Luxemburg Stifstung.
Daona, María José (2022). “La morada de los Luz Azul”. El Zorro Antonio. Revista de la Carrera de Literatura, nueva época, (16), octubre, 145.
Gallego, Ana (Ed.) (2021). Novísimas. Las narrativas latinoamericanas y españolas del siglo XXI. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
González Almada, Magdalena (2017). Relaciones de poder, imaginarios sociales y prácticas identitarias en la narrativa boliviana contemporánea (2000-2010). Córdoba: Universidad de Córdoba. Libro digital
González Almada, Magdalena (2016). “Territorialidades, textualidades. torsiones y configuraciones en textos de Juan Pablo Piñeiro, Sebastián Antezana y Liliana Colanzi”. Saga Revista de letras, (6), segundo semestre, 2-27.
Hollweg Urizar Karin Gabriela (2022). “La novela cruceña en los últimos 75 años: características e identidad en la narrativa oriental”, Ciencia y cultura, (48), junio, 215-241.
Informe Especial. Fuego en Santa Cruz. Balance de los incendios forestales 2019 y su relación con la tenencia de la tierra (2019). La Paz: Fundación Tierra.
León, Sergio (2022). “Piñeiro, el indio en la plaza”. En Ecdótica, 18 de noviembre. Recuperado de: https://ecdotica.com/pineiro-el-indio-en-la-plaza/
Noemí Voionmaa, Daniel (2016). En tiempo fugitivo. Narrativas latinoamericanas contemporáneas. Santiago de Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Peña Claros, Claudia y Nelson Jordán Bazán (2006). Ser cruceño en octubre. La Paz: Gente común – PIEB.
Piñeiro Juan Pablo (2020). Manubiduyepe. La Paz: 3600.
Pizarro, Ana (2009). Amazonía: el río tiene voces. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.
Quiroga, José Antonio (2021). “Crónica de una transición malograda”. En AA.VV., La democracia en Bolivia hoy. Situación y perspectivas. La Paz: PRISMA/Plural.
Rivera Garza, Cristina (2019). Los muertos indóciles. Necroescrituras y desapropiación. Ciudad de México: Penguin Random House, [2013].
Sanjinés, Javier (2027). Literatura contemporánea y grotesco social en Bolivia. La Paz: BBB.
Suárez, Nicomedes (2014). “¿Existe una literatura amazónica boliviana?” APORTES de la Comunicación y la Cultura, volumen 17 (1), 99-104.
Toro, Mariana (2022). “Realidad virtual alucinógena: ¿dónde queda el yo? Reseña de La mirada de las plantas de Edmundo Paz Soldán”. 31 de diciembre. Recuperado de: https://www.revistamercurio.es/2022/12/31/la-mirada-de-las-plantas/
Unión Europea (2019). Promoción de la igualdad de género en Bolivia a través de la cultura y las artes. Resultados Finales. Censo y mapeo analítico. (Texto digital resultado de investigación. La Paz, agosto, facilitado por el grupo de trabajo).
Saavedra, Carlos (2004). Patrimonio histórico y cultural de Cobija (En el 98° aniversario de su fundación). Cobija: Editorial Franz Tamayo.
Vaca, Claudia (2018). El ethos lector en Santa Cruz de la Sierra: lectura e identidad en la ciudad contrapeso de Bolivia. Santiago de Chile: Universidad Alberto Hurtado, tesis maestría.
Velásquez Guzmán, Mónica (2022). “Asunto de espesura: La mirada de las plantas de Edmundo Paz Soldán”. Recuperado de: http://www.revistalatrini.com/post/asunto-de-espesura-la-mirada-de-las-plantas-de-edmundo-paz-sold%C3%A1n
(2023) Una breve incisión en la narrativa boliviana actual. Letras libres. Recuperado de: https://letraslibres.com/literatura/monica-velasquez-incision-literatura-boliviana-escritoras/
Zárate, Joseph (2028). Guerras del interior. Lima: Debate.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a. Authors will retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) after the publication process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work (see The effect of open access).