Paulo Freire

Pedagogue of the Third World

Authors

  • Facundo Joaquín Ferreirós Universidad Nacional de Luján

Keywords:

Paulo Freire, Liberation Pedagogy, Third World, New Latin American Left

Abstract

In this article we propose to investigate the relationship between the work and praxis of Paulo Freire and the Third World as a concept, as an imaginary and as a project. To this end, we will try to analyze the intellectual and militant context of the period in which Freire published his most representative texts, in order to give an account of the way in which the idea of the Third World became central to his proposal, as well as the role that Freire himself played as a pedagogue committed to his time in the unfolding of that idea.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alburquerque, Germán (2011) Tercer Mundo y tercermundismo en Brasil: hacia su constitución como sensibilidad hegemónica en el campo cultural brasileño – 1958-1990. En: Estudos Ibero-americanos, Enero 2011. Pp. 176-195

Alburquerque, Germán (2013) el tercermundismo como paradigma científico en América Latina: el pensamiento de Orlando Fals Borda. En Universum, Vol. 28 N° 2. Universidad de Talca. Pp. 209-2276

Alburquerque, Germán (2017) Cuba en el Movimiento de Países No Alineados: el camino al liderazgo Causas y motivaciones. 1961-1983. En: Canne à sucre en Caraïbe Héritages et recompositions N° 119. Pp. 179-193

Bergel, Martín (2019) Futuro, pasado y ocaso del “Tercer Mundo” En A. Kozel, M. Bergel y V. Llobet (eds.), El Futuro: miradas desde las humanidades, pp. 108-125.

Cosovschi, Agustín, (2020) Searching for Allies in America’s Backyard: Yugoslav Endeavors in Latin America in the Early Cold War. En: The International History Review, 23 de abril de 2020. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/07075332.2020.1755339?scroll=top&needAccess=true

Dirlik, Arif (2004) Spectres of the Third World: Global Modernity and the End of the Three Worlds. Third World Quarterly, vol 25 número 1, pp. 131-148.

Silva De Souza, Fábio (2014) O Movimento de Cultura Popular do Recife (1959-1964). Tesis de maestria. Disponible en: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-08012015-105321/pt-br.php

Fernández Mouján, Inés (2016). Elogio de Paulo Freire. Sus dimensiones ética, política y cultural. Buenos Aires, Argentina: Noveduc.

Freire, P. y Guimaraes, S. (2001) Aprendendo com a própria históra I. São Paulo, Brasil: Paz e Terra.

Freire, P. y Guimaraes, S. (2011) A África ensinando a gente: Angola, Guiné Bissau, São Tomé e Príncipe. São Paulo, Brasil: Paz e Terra.

Freire, Paulo (2002a) Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Freire, Paulo (2002bB) Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la Pedagogía del oprimido. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Freire, Paulo (2005) La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores

Freire, Paulo. (1994) La naturaleza política de la educación. Buenos Aires, Argentina: Editorial Planeta – De Agostini S.A.

Freire, Paulo. (2000) Cartas a Guinea Bissau. Apuntes de uma experiência pedagógica en proceso. México D.F, México: Siglo XXI Editores.

Freire, Paulo (1970) Tercer Mundo y Teología. Carta a un Joven Teólogo. EN: Perspectivas de Diálogo, V (1970). Pp. 301-305. Disponible en: https://seleccionesdeteologia.net/selecciones/llib/vol13/50/050_freire.pdf

Gadotti, M. y Torres, C.A. (comps) (2001) Paulo Freire: una biobiliografía. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Kalter, Christoph (2016) The Discovery of the Third World. Decolonization and the rise of the New Left in France, c. 1950-1976. Londres, Inglaterra: Cambridge University Press.

Mainardi, Jefferson (2015) Álvaro Vieira Pinto: uma análise de suas ideias pedagógicas Laplage em Revista, vol. 1, núm. 3, 2015 Universidade Federal de São Carlos. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/5527/552756337010/html/index.html

Prashad, Vijay (2007) The Darker Nations. A people’s History of the Third World. New York, Estados Unidos: The New Press.

Rodríguez, Lidia (2015) Paulo Freire: uma biografia intelectual. Surgimiento y maduracion de La pedagogia Del oprimido. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Sauvy Alfred (1952) Trois mondes, une planète. En: Vingtième Siècle, revue d'histoire, n°12, octobre-décembre 1986. Dossier: Retour au tiers monde. pp. 81-83. Disponible en: https://www.persee.fr/doc/xxs_0294-1759_1986_num_12_1_1516

Tortti, María Cristina (2013) CHE, una revista de la nueva izquierda, 1960-1961.Buenos Aires, Argentina: CeDInCI.

Downloads

Published

2020-12-21

How to Cite

Paulo Freire: Pedagogue of the Third World. (2020). Interstices of Politics and Culture. Latin American Interventions, 9(18). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/30541