Some formulas of the languages of the arts that modified the contemporary thought

Authors

  • Adrián Esteban Cangi Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de Avellaneda

Keywords:

esthetic, politics, performativity, instauration, dematerialization

Abstract

Abstract:       

The text addresses formulas for the instauration of critical thinking through the composition of acts of artistic production, between poetic and visual works that have become reserves of perception and action of the processes of dematerialization of market fetishisms, because they have defined the contemporary subsoil of the acts of invention marked by the aesthetic-political urgency that establishes and composes an existential destiny. The artists summoned in this series are producers of performativity because they mark the stylistic tendency of works that affect the world and because they present their interventions as works in process or to be done. The text stops in acronyms, slogans and formulas distinguishing the effect that they manufacture in the production of the poetic and existential gestures that they propose through the esthetic-political actions that they make.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Eliot, T. S. (2006). Cuatro cuartetos. Madrid: Cátedra.

Jacoby, R. y Krochmalny, S. (2016). Diarios del Odio. Buenos Aires, n direcciones.

Jacoby, R. (2011). El deseo nace del derrumbe. Acciones, conceptos, escritos, Edición a cargo de Ana Longoni. Madrid: La Central/Adriana Hidalgo Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

_______. (2018). “En el comité”, en Exposición. La Plata: n direcciones/Papel Cosido.

Jacoby, R. y Fernández Vega, J. (2017). Extravíos de vanguardia. Del Di Tella al siglo XXI. Buenos Aires: Edhasa.

Lauria, A. (2008). Liliana Maresca. Transmutaciones. Rosario: Fundación Castagnino/Macro/Malba/Centro Cultural Recoleta.

Libertella, H. (2010). La leyenda de Jorge Bonino. Córdoba: Alción.

Maresca, L. (2006). El Amor, lo Sagrado, el Arte, Buenos Aires: Leviatán.

Moyano, M. (2017). Bonino: la lengua de la inocencia. Córdoba: Borde Perdido.

Perlongher, N. (1985). “Siglas”, en C. Ferrer y O. Baigorria (selección y prólogo), Prosa plebeya. Ensayos 1980-1992. Buenos Aires: Colihue.

Pistocchi, J., Kamenszain, T., del Barco, O. y Casarin, M. (2014). Aclara ciertas dudas. Entrevistas a Jorge Bonino. Córdoba: Caballo negro.

Romero, J.C. y Lo Pinto, M. (2006). Arte, Política y Pensamiento crítico. Buenos Aires: C. Cultural de la Cooperación.

Romero, J.C. y Davis, F. (2009). Cartografías del cuerpo, asperezas de la palabra, Buenos Aires: Fundación OSDE.

Rolnik, S. (2018). Esferas de la insurrección, Nº1, San Pablo.

Steyerl, H. (2018). Arte Duty Free. El arte en la era de la guerra civil planetaria. Buenos Aires: Caja Negra.

Tatián, D. (2016). Contra Córdoba. Historias mínimas. Córdoba: Caballo negro.

Downloads

Published

2019-08-10

How to Cite

Some formulas of the languages of the arts that modified the contemporary thought. (2019). Interstices of Politics and Culture. Latin American Interventions, 8(15), 115-139. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/22075