Complexities and borrowings between artistic experiences

Authors

  • Claudia Pelera Universidad de Buenos Aires

Keywords:

poetry, visual arts, sound art, complexities, Argentine

Abstract

Based on the complexity of 20th century art, the beginning of this research has been to study the intersections of languages ​​in the field of visual arts, especially the development of visual poetry and its transformations. Within the experimental practices that took place in the second half of the century, especially from the 1960s onwards, Argentinian artists added resources and procedures that went from joining word and image to incorporating objects, actions, sounds, videos and the use of new digital technologies. On the other hand, studies record the origin of sound art as a recent fact. In this investigation, both practices are related and the incorporation of sound in visual poetry is taken as an antecedent of sound art, being part of a hybridization process typical of contemporary art, which includes both.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Pelera, Universidad de Buenos Aires

Licenciada y profesora de Artes (UBA) y Magíster en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural (UNSAM). Investigadora formada. Desempeño docente en Universidades públicas y privadas desde 1995 y en la enseñanza media desde 2000.

References

Adorno, T. (1970). Escritos musicales I-III. Buenos Aires: Akal.

Alonso, R. (2010). Entrevistas. En Imán: Nueva York. Arte argentino de los años 60 (p. 199-237). Buenos Aires: Fundación PROA.

Bugnone, A. (2017). Vigo. Arte, política y vanguardia. La Plata: Malisia.

Cohen, K. (2009). In the Blink of an Ear toward a non-cochlear Sonic art. New York: Continuum.

De La Motte-Haber, H. (2009). Concepciones del arte sonoro. Ramona, 96.

García Delgado, F. y Romero, J. C. (2006). La palabra y el gesto. En Poesía visual argentina (p. 5-6). Buenos Aires: Vórtice.

Haro, J. (2004). Arte sonoro: liberación del sonido e hibridación artística. Revista Lucera, 5.

Perednik, J. (2006). La poesía experimental argentina. En Poesía visual argentina (p. 7-8). Buenos Aires: Vórtice.

Pérez Balbi, M. (1992). La identidad de la poesía experimental. La Plata: CAEV.

Rocha Iturbide, M. (2013). La escultura y la instalación sonora. En El eco está en todas partes. Alias: México.

Savasta Alsina, M. (2018). ¿Cómo se escucha el arte? Simposio Internacional de arte sonoro Mundos sonoros. Instituto de Investigaciones en Arte y Cultura “Dr. Norberto Griffa”. Universidad Nacional Tres de Febrero. Buenos Aires, Argentina.

Savasta Alsina M. y Castro, C. (2016). Umbrales. Espacios del sonido. Catálogo de exposición. Buenos Aires: Centro Cultural Recoleta.

Fuentes

López Cano, R. (2006). La música ya no es lo que era: Una aproximación a las posmodernidades de la música. Papeles sueltos. www.lopezcano.net.

Savasta Alsina, M. (2014). Representaciones del arte sonoro en la Argentina [material inédito, gentileza de la autora].

Xil López, X. (2015). La escucha múltiple. Señal/Ruido. Algunos usos del paisaje sonoro en el arte [tesis de doctorado no publicada, Universidad de Vigo]. Pontevedra, España.

Published

2024-07-05

How to Cite

Pelera, C. (2024). Complexities and borrowings between artistic experiences. Avances, (33), 375–389. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/45519

Issue

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.