Carlos Giambiagi, art critic: affinities, antagonistic stances and relationship with the Argentine art field in the first decades of the 20th century

Authors

  • Nicolás Miranda Universidad Nacional de San Martín

Keywords:

art criticism, anarchism, institutions, canon, historiography

Abstract

The painter, engraver and writer Carlos Giambiagi (Salto [Uruguay], 1887-Buenos Aires, 1965) spent his entire artistic and publishing career in Buenos Aires, except for a period of 27 years (from 1915 to 1942) in which he alternated residence between that city and San Ignacio, in the province of Misiones. The corpus of his writings, composed of notes, diary and correspondence as well as numerous articles and essays in newspapers and magazines during the aforementioned period, display his aesthetic ideas in many cases through the exercise of art criticism. The goal of this article will be to briefly present some of these ideas, as well as to make the case that due to the particularity of the author’s enunciative stance assumed in his double role as artist and critic, Giambiagi's positions deserve a historiographical consideration not yet fully recognized among the productions of his time. To this end, Giambiagi's essayistic and journalistic work will be placed in relation to that of a group of critics, writers and artists who configure a possible canon and a frame of reference for the intellectuality devoted to art during the first decades of the twentieth century in Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicolás Miranda, Universidad Nacional de San Martín

Maestrando en Historia del Arte Argentino y Latinoamericano por la Escuela IDAES-UNSAM (Argentina). Licenciado en Comunicación Social (UBA, Argentina). Coordinador del proyecto de arte y patrimonio #MemoriasSituadas en el Centro Internacional para la Promoción de los Derechos Humanos (UNESCO). Profesor adjunto de Arte y Comunicación en la Universidad de San Isidro.

 

References

Anapios, L. (2011). Una promesa de folletos. El rol de la prensa en el movimiento anarquista en la Argentina (1890-1930). A Contracorriente, 8(2), pp. 1-33.

Anapios, L. (2016). Prensa y estrategias editoriales del movimiento anarquista en la Argentina de entreguerras. Anuario del Instituto de Historia Argentina, 16(2). http://www.anuarioiha.fahce.unlp.edu.ar/article/view/IHAe025

Andrada, J. C. y Fara, C. (2013). La difusión del arte a través de la imagen impresa. Julio E. Payró como gestor de lo visual. En L. Malosetti Costa y M. Gené (Comps.), Atrapados por la imagen (pp. 255-277). Buenos Aires: Edhasa.

Artundo, P. (2004a). Atalaya. Actuar desde el arte. El Archivo Atalaya. Buenos Aires: Fundación Espigas.

Artundo, P. (2004b). La Campana de Palo (1926-1927): una acción en tres tiempos. En J. Schwartz y R. Patiño (Eds.), Revistas Literarias/Culturales Latinoamericanas. Revista Iberoamericana, 70(208-209), pp. 773-793.

Baur, S. y Lorenzo Alcalá, M. (2010). Pettoruti crítico en Crítica. Buenos Aires: Patricia Rizzo Editora.

Burucúa, J. E. (Dir.) (1999). Prólogo. En J. E. Burucúa (Dir.), Nueva Historia argentina, vol. 1: Arte, sociedad y política (pp. 11-43). Buenos Aires: Sudamericana.

Grillo, M. (2006). La Campana de Palo en el campo de las revistas culturales del período vanguardista argentino (1920-1930) [tesis de doctorado, Universidad Austral]. Buenos Aires, Argentina.

Ibarlucía, R. y Zingoni, P. (2020). José León Pagano y los fundamentos filosóficos de la crítica de arte. En N. L. Verón et al., El rol del crítico de arte en la Argentina del siglo XX (pp. 95-166). Buenos Aires: Fundación Espigas.

Maroziuk, L. (1991). Gráfica crítica e ideario ácrata en una producción urbana: el “Suplemento Semanal de La Protesta” (1922-1930). Ciudad/Campo en las artes en Argentina y Latinoamérica. 3ras Jornadas de Teoría e Historia del Arte (pp. 205-216). Buenos Aires: CAIA.

Villanueva, A. (2017). Imagen impresa y acción social. La decoración del libro al interior del proyecto cultural de Atalaya (1922-1927). InMediaciones de la comunicación, 13(2), pp. 149-171.

Wechsler, D. (1998). Nuevas miradas, nuevas estrategias, nuevas contraseñas. En D. Wechsler (Coord.), Desde la otra vereda: momentos en el debate por un arte moderno en la Argentina, 1880-1960 (pp. 119-155). Buenos Aires: Archivos del CAIA 1, Ediciones del Jilguero.

Wechsler, D. (2003). Papeles en conflicto. Arte y crítica entre la tradición y la modernidad. Buenos Aires 1920-30. Buenos Aires: ITHA-FFyL-UBA.

Fuentes

[Carlos Giambiagi]. (1926, octubre). Opiniones descabelladas de un hombre de la selva. La Campana de Palo, II(8), p. 5.

Facio Hebequer, G. (1936). Sentido social del arte. Buenos Aires: La Vanguardia.

Giambiagi, C. (1910). Las costumbres nacionales en el arte [artículo sobre las causas del lento desarrollo del arte plástico en la Argentina]. Athinae, 22, pp. 22-23.

Giambiagi, C. (1972). Reflexiones de un pintor. Buenos Aires: Editorial Stilcograf.

Solar, X. (1924, 9 de octubre). Pettoruti. Martín Fierro, 1(10 y 11), pp. 67, 73-74.

Yamb [Carlos Giambiagi] (1923, 2 de abril). ¿Debe reorganizarse la Academia? Suplemento Semanal de La Protesta, II(63), p. 5.

Z [Carlos Giambiagi] (1922, 30 de octubre). Un grabador en madera. Félix Vallotton. Suplemento Semanal de La Protesta, I(41), pp. 4-5.

Z [Carlos Giambiagi] (1923, 16 de abril). Exposición de Arte aplicado. Suplemento Semanal de La Protesta, II(65), p. 6.

Zero [Carlos Giambiagi] (1922, 18 de septiembre). Exposición Romero de Torres. Suplemento Semanal de La Protesta, I(36), pp. 5-6.

Zero [Carlos Giambiagi] (1922, 23 de octubre). Las exposiciones. Suplemento Semanal de La Protesta, I(40), pp. 5-6.

Zero [Carlos Giambiagi] (1922, 13 de noviembre). Ignacio Zuloaga. Suplemento Semanal de La Protesta, I(43), pp. 8-9.

Zero [Carlos Giambiagi] (1923, 30 de abril). Goya. Suplemento Semanal de La Protesta, II(67), pp. 12-13.

Zero [Carlos Giambiagi] (1923, 4 de junio). Las exposiciones. Suplemento Semanal de La Protesta, II(72), pp. 4-5.

Zero [Carlos Giambiagi] (1923, 2 de julio). Pablo Gauguin. Suplemento Semanal de La Protesta, II(76), p. 4.

Zero [Carlos Giambiagi] (1924, 1 de mayo). Nuestra crítica artística. Suplemento Semanal de La Protesta, III(119), pp. 21-22.

Published

2024-07-05

How to Cite

Miranda, N. (2024). Carlos Giambiagi, art critic: affinities, antagonistic stances and relationship with the Argentine art field in the first decades of the 20th century. Avances, (33), 333–353. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/45516

Issue

Section

Artículos

ARK