Arts, politics and provocation: between El encierro y La encerrona

Authors

Keywords:

art, politics, repression, locking up, performance

Abstract

In this work we attempt to analyze the performance El encierro, carried out in 1968 in Rosario by the artist born in Marcos Juárez and resident in Rosario Graciela Carnevale. Likewise, it is related to an artistic action carried out at the Antibienal of Córdoba in 1966, with a similar theme. The objectives of this research are focused on observing and comparing El encierro and La encerrona, their points of contact and differences within a very particular social and political moment in Argentina at that time. Jointly, the aim is to establish the connections between art and political action that implies a dematerialization of the work of art as an object to be contemplated as a rejection of the traditional institutions and circuits of circulation of those art works. In the same way, artistic performance is articulated as an expressive medium that involves the body and seeks to remove it from its numbness and provoke a reaction in the spectators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julieta Cebollada, Universidad Nacional de Rosario

Es Licenciada y Profesora de Bellas Artes, Facultad de Humanidades y Artes (Universidad Nacional de Rosario), donde es profesora titular de la cátedra Historia del Arte I.  Ha participado de jornadas y congresos en universidades de Tandil, San Miguel de Tucumán, Villa María, Córdoba y Rosario. Ha publicado artículos en revistas académicas como Avances (UNC) y Aura (UNICEN). Actualmente realiza el doctorado en Humanidades y Artes, mención Bellas Artes en la Facultad de Humanidades y Artes de la UNR.

References

Bürger, P. (1974). Teoría de la vanguardia. Barcelona: Ediciones Península.

Debray, R. (1997). Transmitir. Buenos Aires: Ediciones Manantial.

Fantoni, G. (1990). Tensiones hacia la política: del homenaje a Viet-Nam a la Antibienal. Sisi, 2.

Frontini, A. F. (2015). Tucumán Arde. Campaña publicitaria de la 1º Bienal de Arte de Vanguardia. La Trama de la Comunicación, 10. https://latrama.fcpolit.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/156

Gilman, C. (2003). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI.

Giunta, A. (2001). Vanguardia, internacionalismo y política (Arte argentino en los años sesenta). Buenos Aires: Paidós.

Longoni, A. (2014). El mito de Tucumán Arde. Artelogie, 6. https://doi.org/10.4000/artelogie.1348

Lucero, M. E. (2018). Intercambios, fusiones y politización. El Archivo Graciela Carnevale. Separata, 16.

McLuhan, M. y Fiore, Q. (1969). The medium is the massage: An inventory of effects. Nueva York: Bantam.

Mege, J. C. (2007). La producción del arte como reproducción de un saber colectivo. El caso Tucumán Arde. Sociedad Hoy, 10(12), pp. 45-57. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90201204

Nusenovich, M. (2013). Una génesis discontinua: la performance en Córdoba entre 1966 y 2000. En M. I. Baldasarre y S. Dolinko (Eds.), Travesías de la imagen. Historias de las artes visuales en la Argentina, Vol. 2. Buenos Aires: CAIA y Eduntref.

Nusenovich, M. (2016). Notas sobre una historia de la performance artística. Avances, 25.

Sigal, S. (1991). Intelectuales y poder en la década del sesenta. Buenos Aires: Puntosur editores.

Terán, O. (2013). Nuestros años sesenta. La formación de la nueva izquierda intelectual argentina, 1956-1966. Buenos Aires: Siglo XXI.

Fuentes

Archivo Graciela Carnevale, Rosario. http://www.archivosenuso.org/carnevale/colecciones

Published

2024-07-05

How to Cite

Cebollada, J. (2024). Arts, politics and provocation: between El encierro y La encerrona. Avances, (33), 107–124. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/45502

Issue

Section

Artículos

ARK