Learning and perceptions at Museum Night

Authors

  • María Fernanda Melgar Universidad Nacional de Río Cuarto
  • Romina Cecilia Elisondo Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de Río Cuarto
  • Florencia Elizabeth Fernández Licenciatura en Psicopedagogía, Universidad Nacional de Río Cuarto
  • - Lazarte Licenciatura en Psicopedagogía, Universidad Nacional de Río Cuarto

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v13.n2.28291

Keywords:

Museum Night, Learning, Learning context, Museum, Education

Abstract

Museum Night is an international event that invite new audiences. In the article we present a qualitative study on perceptions of different groups regarding the event. We propose to understand perceptions and evaluations regarding the event built by people who participated in the NM Río Cuarto editions 2017 and 2018. We are interested in this research to focus on the learning processes developed by the participants within the framework of the event. Questionnaires and interviews were used as data collection instruments. To find out about the event, the most widely used means is mouth to mouth and some social networks. Most of the people mentioned that they attend the event because they are interested in exploring and knowing new things. Friends, family and couples are the groups that stood out the most to share the event. The diversity of activities and contents were what the public liked the most. The emerging analyzes are of interest for the design of educational and cultural policies related to NM.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barron, P y Leask, A (2017) Visitor engagement at museums: Generation Y and ‘Lates’ events at the National Museum of Scotland. Museum Management and Curatorship, 32:5, 473-490, DOI: 10.1080/09647775.2017.1367259

Bialogorski, M. y Fritz, P (2004), “¿Cómo impacta la Noche de los Museos en nuestros visitantes? Un estudio de público en la ciudad de Buenos Aires”. Inédito. Recuperado de http://network.icom.museum/fileadmin/user_upload/minisites/icom-argentina/pdf/BIALOGORSKI-FRITZ_NOCHE_DE_LOS_MUSEOS.pdf- consultado el día 18-09-2019.

Bruner, J. (1997). La Educación, puerta de la cultura. Barcelona: Aprendizaje Visor

Cole, M. (1999). Psicología Cultural. Una disciplina del pasado y del futuro. Madrid: Morata.

Elas, S. y Leonardi, V. (2018), La noche de los museos en Buenos Aires en el marco del turismo cultural. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6358786 Consultado el día 22-03-19.

Falk, J. y Dierking, L. (2000), Learning from museums. Visitor experiences and the making of meaning. Lanham, USA: Altamira Press.

Gerber, G.L. (2001), Relationships among informal learning environments, teaching procedures and scientific reasoning ability. International Journal of Science Education, 23(5), 535-549.

Germain. F. (2016) Visiting the museum at night: A decidedly different experience. Loisir et Société / Society and Leisure, 39:3, 433-450. DOI: 10.1080/07053436.2016.1244146.

Gordin, V., y Dedova, M. (2014). Cultural innovations and consumer behaviour: the case of Museum Night. International Journal of Management Cases, 16 (2): 32-40.

Melgar, M. F; Elisondo, R y Donolo, D (2018). Experiencias en museos. Zonas educativas posibles. Revista Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas, 53: 241-256. Recuperado de: http://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/333/360. Consultado 23/4/2020

Melgar, M.F., Chiecher, A., Elisondo, R., Donolo, D. (2017), “Museos y consumo cultural. Percepciones y experiencias en la Noche de los Museos”. E-rph: Revista electrónica de Patrimonio Histórico, ISSN-e 1988-7213, Nº. 21, 2017, págs. 171-204. Recuperado de https://revistadepatrimonio.es/index.php/erph/article/download/243/227 consultado el día 11-09-2019.

Melgar, M.F., Elisondo, R., Chiecher, A. (2016), Ciudades, museos y creatividad. Estudio de público en la Noche de los Museos. Arte y Ciudad - Revista de Investigación Nº 10 octubre de 2016. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es › descarga › articulo consultado el día 19-09-2019.

Milman, E. (2018), “Significaciones en torno a la “Noche de los Museos” en el Museo de Antropología de la Universidad Nacional de Córdoba”.Trabajo Inédito. Universidad Nacional de Córdoba.

Rinaudo, M. (2014), Estudios sobre los contextos de aprendizaje. Arenas y fronteras. En P. Paoloni, M. Rinaudo& A. González Fernández (comps.) Cuestiones en Psicología Educacional: cuestiones teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp.163-205). Tenerife: Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social (SLCS). Recuperado de http://www.cuadernosartesanos.org/2014/cde01.pdf. Consultado el 30-08-2019.

Zabala, M.E. y De Carli, M.C. (2015), La “noche” construida por los visitantes del Museo de Antropología FFyH- UNC. Caso de estudio, la Noche de los Museos, Revista del Museo de Antropología, 8 (1): 125-132. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/antropologia/article/view/11465/12174 Consultado el día 18-09-2019.

Downloads

Published

2020-08-30

Issue

Section

Museology

How to Cite

Melgar, M. F., Elisondo, R. C., Fernández, F. E. ., & Lazarte, .-. (2020). Learning and perceptions at Museum Night. Revista Del Museo De Antropología, 13(2), 153-160. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v13.n2.28291

Similar Articles

171-180 of 244

You may also start an advanced similarity search for this article.