A construction of the rules for calculating with integers from the manipulation of algebraic expressions

Authors

  • Patricia Detzel Universidad Nacional de Comahue. Departamento de matemática. FaEA
  • María Elena Ruiz Universidad Nacional de Comahue. Departamento de matemática. FaEA
  • Lucas Colipe Universidad Nacional de Comahue. Departamento de matemática. FaEA

DOI:

https://doi.org/10.33044/revem.32660

Keywords:

integers, Mathematical activity, gap between algebra and arithmetic, Secondary school teaching

Abstract

This article presents part of a research developed in collaboration, by math education researchers and teachers of mathematics at the secondary level. The work addresses the problems encountered by teachers when teaching integers, and the difficulties students had grasping the concept, particularly in reference to the sign manipulation needed to carry on computations. Because of this premise, we all decided to study and make adaptations to an instructional proposal focused on the presentation of the negative integers together with that of algebra. We navigated a process of clarification that gave room for us to follow a meaningful path where the rules of addition, subtraction, and multiplication can be developed based on the knowledge of natural numbers. The role of algebra was fundamental in following this path. This article provides the analysis and reflections of the researchers and math teachers while adapting the original instructional approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrio, E., y Petich, A. (2018). El rol de los significados de los signos “+” y “-” en la construcción de los números negativos. En Políticas y prácticas de producción y circulación de conocimientos. a 20 años del primer congreso de investigación educativa en la universidad nacional del comahue. Cipolletti, Argentina. (Conferencia llevada a cabo en el VII Congreso Nacional y V Internacional de Investigación Educativa)

Bednarz, N. (1997). Formación continua de los docentes de matemática: una necesaria consideración del contexto. Universidad de Quebec. (Trabajo mimeografiado)

Bednarz, N. (2013). Regarder ensemble autrement: ancrage et développement des recherches collaboratives en éducation au Québec. Recherche collaborative et pratique enseignante. Regarder ensemble autrement, 13–29.

Bednarz, N. (2015). La recherche collaborative. Carrefours de l’éducation, 1(39), 171–184. Descargado de https://www.cairn.info/revue-carrefours-de-l-education-2015-1-page-171.htm

Chevallard, Y. (2005). La place des mathematiques vivantes dans l’enseignement secondaire. En C. Ducourtioux y P. Hennequin (Eds.), (p. 239-263). París, Francia: Publications de l’APMEP. Descargado de http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=48

Cid, E. (2000). Obstáculos epistemológicos en la enseñanza de los números negativos. Boletín del Seminario Interuniversitario de Investigación en Didáctica de las Matemáticas, 10, 1-15. Descargado de http://www.ugr.es/~jgodino/siidm/boletin10.htm

Cid, E. (2015). Obstáculos epistemológicos en la enseñanza de los números negativos (Tesis Doctoral no publicada). Universidad de Zaragoza, Zaragoza, España.

Cid, E., y Bolea, P. (2010). Diseño de un modelo epistemológico de referencia para introducir los números negativos en un entorno algebraico. Diffuser les mathématiques (et les autres savoirs) comme outils de connaissance et d’action, 575–594.

Cid, E., Muñoz-Escolano, J. M., y Ruiz-Munzón, N. (2020). La introducción de los REI en la formación de profesores: un ejemplo de REI-FP. Educaçao Matemática Pesquisa(22(4)), 646–660.

Cid, E., y Ruiz-Munzón, N. (2011). Actividades de estudio e investigación para introducir los números negativos en un entorno algebraico. En Un panorama de la TAD: Aportaciones de la teoría antropológica de lo didáctico (pp. 579–604). Barcelona, España.

Colipe, L., Zambrano, J., y Ruiz, M. E. (2018). Introducción al producto de números enteros a partir de multiplicar expresiones algebraicas. Un camino entre lo ideal y lo posible. En Políticas y prácticas de producción y circulación de conocimientos. A 20 años del primer congreso de investigación educativa en la Universidad Nacional del Comahue. Cipolletti, Argentina. (Conferencia llevada a cabo en el VII Congreso Nacional y V Internacional de Investigación Educativa)

Desgagné, S., Bednarz, N., Couture, L., C.and Poirier, y Lebuis, P. (2001). L’approche collaborative de recherche en éducation: un rapport nouveau à établir entre recherche et formation. Revue des sciences de l’éducation, 27(1), 33–64.

Detzel, P., y Martinez, R. (2017). Cálculo algebraico. Un escenario fértil para la construcción del sentido del número negativo. Novedades Educativas Centro de publicaciones educativas y material didáctico(315), 63–66.

Martinez, R., y Issa Nuñez, E. (2019). Enseñanza de los números negativos a través de la modelización algebraica: desafíos y ventajas. Novedades Educativas Centro de publicaciones educativas y material didáctico(344).

Perrin-Glorian, M. J. (2011). L’ingénierie didactique à l’interface de la recherche avec l’enseignement. Vers une ingénierie didactique de deuxième génération", editor= Ç. Margolinas and M. Abboud-Blanchard and L. Bueno-Ravel and N. Douek and A. Fluckiger and P. Gibel and F. Wozniak. En En amont et en aval des ingénieries didactiques (pp. 57–78). Grenoble. Francia: La pensée sauvage Grenoble.

Perrin-Glorian, M. J., y Baltar Bellemain, P. M. (2019). L’ingenierie didactique entre recherche et ressource pour l’enseignement et la formation des maitres. Caminhos da Educação Matemática, 9(1), 45–82. Descargado de https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/index.php/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/298

Sadovsky, P., Itzcovich, H., Quaranta, M. E., Becerril, M. M., y García, P. (2016). Tensiones y desafíos en la construcción de un trabajo colaborativo entre docentes e investigadores en didáctica de la matemática. Educación matemática, 28(3), 9–29.

Published

2021-04-05

How to Cite

Detzel, P., Ruiz, M. E., & Colipe, L. (2021). A construction of the rules for calculating with integers from the manipulation of algebraic expressions. Revista De Educación Matemática, 36(1), 51–71. https://doi.org/10.33044/revem.32660

Issue

Section

Aportes para la Enseñanza de la Matemática