In search of completeness to improve understanding, in Engineering and Science Computing Bachelor students, of the vector coordinates in a known basis concept
DOI:
https://doi.org/10.33044/revem.38227Keywords:
Analytical Geometry, Coordinates of a vector, Anthropological Theory of the DidacticAbstract
As teachers of the Analytical Geometry curricular space, corresponding to the first year of the Engineering and Computer Science degrees, in the Facultad de Ingeniería of the Universidad Nacional de Cuyo, we detected as a didactic problem the appropriation by some students of a correct algorithmic mechanism that is not necessarily linked to an adequate understanding of the mathematical organization of coordinates of a vector with respect to a base of two-dimensional space.
In this article we describe the didactic proposal developed as the final work of the Specialization in Didactics of Mathematics at the Universidad Nacional de San Luis, associated with the aforementioned problem. It arises from a critical analysis of existing materials, available resources and technologies for teaching Analytic Geometry and is based on the Anthropological Theory of Didactics. It consists of four devices that are incorporated at different times of the teaching and learning process within the pedagogical model implemented in the subject.
We present the specific objectives and intentions of each proposed activity and describe how we seek to mitigate the didactic problem, improving the deep understanding of mathematical organization in a greater number of students.
Downloads
References
Bosch, M. (2000). Un punto de vista antropológico: la evolución de los "elementos de representación" en la actividad matemática. En N. C. Rodríguez, L. C. Contreras González, J. Carrillo Yañez y M. Sierra Vázquez , Cuarto Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, pp. 15-28. Huelva, España.
Bosch, M., Fonseca, C., & Gascón, J. (2004). Incompletitud de las organizaciones matemáticas locales en las instituciones escolares. Recherches en didactique des mathématiques, 24(2-3), 205-250.
Chevallard, Y. (1999). El análisis de las prácticas educativas en la teoría antropológica de la didáctica. Investigación en educación matemática, 19 (2), 221-266.
Fitt, G. (2021). Diseño de una propuesta didáctica para mejorar la comprensión del concepto de coordenadas de un vector en una base dada en R2 desde la Teoría Antropológica de lo Didáctico. (Trabajo Final de Especialización, aprobado aún no publicado, Universidad Nacional de San Luis, San Luis, Argentina).
Fonseca, C., Bosch, M., & Gascón, J. (2010). El momento del trabajo de la técnica en la completación de Organizaciones Matemáticas: el caso de la división sintética y la factorización de polinomios. Educación matemática, 22(2), 5-34. https://www.researchgate.net/publication/262703523_El_momento_del_trabajo_de_la_tecnica_en_la_completacion_de_Organizaciones_Matematicas_el_caso_de_la_division_sintetica_y_la_factorizacion_de_polinomios
Raichman, S., Mirasso, A.; (2018). Modelos pedagógicos para el aprendizaje complejo y la formación en competencias en carreras de ingeniería. Ingeniería - Revista Académica de la Facultad de Ingeniería, Universidad Autónoma de Yucatán, Vol.22, No.3, pp. 15-25.
http://www.revista.ingenieria.uady.mx/ojs/index.php/ingenieria/article/view/127
Raichman, S.; Totter, E.; Videla, D.; Collado, L.; Codina, F.; Molina, G.; Cascone, A.; Fitt, G. (2020). Geometría analítica para ciencias e ingenierías: Actividades para el aprendizaje. 1a. edición ilustrada. Mendoza, Argentina. Ediciones Biblioteca Digital Universidad Nacional de Cuyo.100 p.; http://bdigital.uncu.edu.ar/13947.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gisela Paola Fitt, Silvia Raquel Raichman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), que permite:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).