DISEÑO COLABORATIVO DE UNA PROPUESTA PARA ABORDAR LA NOCIÓN DE FUNCIÓN QUE COORDINA GRÁFICOS CARTESIANOS CON MODELOS GEOMÉTRICOS DINÁMICOS

Authors

  • Carmen Sessa Universidad Pedagógica Nacional
  • Marina Andrés
  • María Teresa Coronel
  • Enrique Di Rico Universidad Pedagógica Nacional.
  • Juan Pablo Luna Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.33044/revem.28177

Keywords:

dynamic geometry situation, functional models, geogebra, collaborative research

Abstract

In this article, we present a sequence of activities -with their analysis- to address the notion of function as a modeling tool in high school classrooms. The proposal focuses on the graphic representation of the functions in a dynamic computerized environment. It was developed by a collaborative research group, called “The Mondays Group”. Some of its members implemented the sequence in their classrooms and these experiences, on the one hand, gave feedback to the initial design phase and on the other hand, allowed us to identify and analyze episodes of classes, some of which we present in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrés, M., Coronel, M., Rico, E. D., Luna, J., & Sessa, C. (2018). La conclusión de las ideas de los estudiantes en la constitución del conocimiento. Desafíos que plantea la incorporación de la computadora al trabajo matemático en el aula, abordados por un grupo colaborativo. Buenos Aires, Argentina: UNIPE: Editorial Universitaria.

Arcavi, A. (2008). Modelling with graphical representations. For the Learning of Mathematics, 28(2), 2–10.

Arcavi, A., & Hadas, N. (2000). El computador como medio de aprendizaje: ejemplo de un enfoque. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 5, 15-25.

Lacasta, E., & Pascual, J. R. (1998). Las funciones en los gráficos cartesianos. Madrid: Editorial Síntesis.

Trouche, L. (2004). Environnements informatisés et mathématiques: quels usages pour quels apprentissages. Educational Studies in Mathematics, 55, 181-197.

Downloads

Published

2020-04-14

Issue

Section

Aportes para la Enseñanza de la Matemática