Mathematical and pedagogical perspectives on warranting: approximating the root of 18
DOI:
https://doi.org/10.33044/revem.26933Keywords:
Mathematical warranting, mathematical validity, interacting perspectives.Abstract
“The square root of 18 is closer to 4 than it is to 5 because 18 is closer to 16 than it is to 25”. Is this statement, voiced in an 8th grade class, valid? We suggest hypothetical arguments upon which this statement might be based, and analyze them from two complementary perspectives – epistemic and pedagogical – drawing on Toulmin’s notion of field-dependence in argumentation and on Freeman’s classification of warrants based on the type of underlying intuition, belief or prior understanding. We propose that our investigation of this statement may serve as a model for inquiry in teacher preparation.
Downloads
References
Borasi, R. (1996). Reconceiving Mathematics Instruction: a Focus on Errors. Norwood, NJ: Praeger.
Chazan, D., & Herbst, P. (2012). Animations of classroom interaction: expanding the boundaries of video records of practice. Teachers College Record, 114(3), 1-34.
Freeman, J. B. (2005). Systematizing Toulmin’s warrants: an epistemic approach. Argumentation, 19(3), 331-346.
Markovits, Z., Eylon, B., & Bruckheimer, M. (1983). Functions: linearity unconstrained. In R. Hershkowitz (Ed.), Proceedings of the 7th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (p. 271-277). Israel: Rehovot.
Nardi, E., Biza, I., & Zachariades, T. (2012). ‘Warrant’ revisited: integrating mathematics teachers’ pedagogical and epistemological considerations into Toulmin’s model for argumentation. Educational Studies in Mathematics, 79(2), 157-173.
Sfard, A. (2008). Thinking as Communicating: Human Development, the Growth of Discourses, and Mathematizing. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Toulmin, S. E. (1958). The Uses of Argument. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Von Glasersfeld, E. (1993). Questions and answers about radical constructivism. In K. G. Tobin (Ed.), The Practice of Constructivism in Science Education (p. 23-38). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Jason Cooper, Alon Pinto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0), que permite:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).