The Museum goes to your garden

An experience in development to bring early childhoods closer to heritage and history, from their territories

Authors

Keywords:

Museum, Chilhood, Cultural Heritage, Education

Abstract

The Education, Mediation and Citizenship Area of ​​the National Historical Museum of Chile has, over time, created educational programs that seek to enhance didactics within its mediations, focused on all audiences but with special emphasis on students of basic, secondary and university, in this aspect, mainly due to an unattractive museography and few spaces designed for early childhood, is that the kindergartens do not regularly visit the museum for these and various reasons, which has prompted us to create an educational program which focuses specifically on working with these communities at the museum on an ongoing basis.

Author Biographies

  • Grace Standen Castro, Museo Histórico Nacional de Chile

    Periodista, Licenciada en Comunicación Social y especializada en Periodismo Institucional de la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Diplomada en Gestión Cultural de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Desde su práctica profesional en el Museo Nacional de Bellas Artes, se ha vinculado con la labor museal, consolidando su trabajo en el Museo Histórico Nacional, donde lleva 16 años. Esta institución le ha permitido desarrollarse en las áreas de Comunicaciones, Extensión y Educación. Actualmente, coordina el Programa de Infancias del Área de Educación, Mediación y Ciudadanía.

  • Pablo Soto González, Museo Histórico Nacional de Chile

    Profesor y Licenciado en Historia y Ciencias Sociales (U ARCIS), Profesional Área Educación, Mediación y Ciudadanía Museo Histórico Nacional, Diplomado en Patrimonio, Comunidad y Cultura Local (USACH), Diplomado en Didáctica de la Historia y Ciencias Sociales (UAH), Investigador FAIP – Servicio Nacional del Patrimonio Cultural de Chile.

References

JARA, I. de la (2013). Infancia y patrimonio: los objetos queridos. Santiago de Chile: LOM Ediciones. https://www.museodelaeducacion.gob.cl/sites/www.museodelaeducacion.gob.cl/files/images/articles-55091_archivo_01.pdf

JUEGOS Y PATRIMONIOS (2024). El valor del juego en el desarrollo de vínculos. Santiago de Chile: Subsecretaría de Educación Parvularia. Santiago, 2024. Pág. 4 https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/2024/05/Juegos-y-patrimonios.pdf

Downloads

Published

2025-03-10

Issue

Section

Dossier

How to Cite

The Museum goes to your garden: An experience in development to bring early childhoods closer to heritage and history, from their territories. (2025). EducaMuseo, 4, 1-10. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EducaMuseo/article/view/48333