Spread the desire to imagine
A look at experiences of Latin American cultural mediation through arts and technologies
Keywords:
cultural mediation, arts and technologies, artistic education, open work, free softwareAbstract
This article addresses manifestations of the arts and technologies in Latin American cultural mediation, based on the analysis of a set of practices carried out in the region, from the dialogue between them, and from the own experience in Argentina. The focus is particularly on the field of relational, collective and community arts, on arts education and on free and open technologies.
In the collection of experiences presented, the arts and technologies act as mediation devices, in spaces of formal and non-formal education, in territorial artistic projects, in projects of independent artists groups and activists, in cultural institutions and in government programs linked to public policies.
References
Alonso, R. (2015). Elogio de la Low Tech. Historia y estética de las artes electrónicas en América Latina. Buenos Aires: Luna Editores.
Bodenmann-Ritter, C. (2005). Joseph Beuys. Cada hombre, un artista; Conversaciones en Documenta 5 - 1972. España: Antonio Machado Libros.
Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Busaniche, B. (2010). Argentina Copyleft. La crisis del modelo de derecho de autor y las prácticas para democratizar la cultura. Villa Allende: Fundación Vía Libre. https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/view/329/309/1005-1
Campbell, J. (2005). “Ilusiones de diálogos: control y elección en el arte interactivo”. En: VVAA. Interactivos. Espacio, información, conectividad. Buenos Aires: Fundación Telefónica.
Corona, P. (2020). Corrientes históricas de pedagogías latinoamericanas, Mesa de experiencias Artes y Educación, en el Marco de la Diplomatura en Mediación cultural, comunidad, artes y tecnologías (UNA, CLACSO).
Del Valle, D. y Lucesole Cimino, R. (2021). “La mediación cultural: apuntes para un enfo-que latinoamericano”. F-ILIA, 3. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2021/06/FILIA-No3-A5-Abril-2021.pdf
Fraga, E. (2013) "El pensamiento binario y sus salidas: hibridez, pluricultura, paridad y mestizaje". Estudios sociales contemporáneos, 9, p. 66-75. https://bdigital.uncu.edu.ar/5237
Freire, P. (2015). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: SXXI Editores.
Lacabanne, R. (2010) “¿Qué entendemos por interactividad?”. En: Red Mercosur de Facultades de Diseño y Arte Multimedial, Terceras Jornadas Interuniversitarias. Buenos Aires. https://www.academia.edu/475633/_Qu%C3%A9_entendemos_por_interactividad
Laddaga, R. (2006) Estética de la emergencia. La formación de otra cultura de las artes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
Manovich, L. (2006). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Buenos Aires: Paidós.
Margulis, L y Sagan, D. (2013). Microcosmos. Buenos Aires: Tusquets Editores.
Nizhny, V. (1964). Lecciones de cine de Einsenstein. Editorial Seix Barral, S.A.: Barcelona.
Pagola, L. (2011). “Diseño y cultura libre: una aproximación crítica”. VII Foro académico de Diseño. Colombia: Universidad de Caldas. https://www.researchgate.net/publication/270339146_Diseno_y_cultura_libre_una_aproximacion_critica
Peters, T. (2019). ¿Qué es la mediación artística? Un estado del arte de un debate en curso. Córima, Revista de Investigación en Gestión Cultural, 4(6). http://corima.udgvirtual.udg.mx/index.php/corima/article/view/7134/pdf
Racioppe, B. (2011). “Cultura libre y Copyleft: una actitud para (re) pensar la producción artística y cultural”. Questión, 1(29). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/562/866
Romero, A. y Giménez, M. (2004). Conversatorio en el marco de la Clínica de obra a cargo de Tulio de Sagastizábal.
Romero, A. y Giménez, M. (2019). Artes y Mediación. El rol del artista como mediador. Artistas que desarrollan sus acciones desde una perspectiva de mediación cultural. Clase Diplomatura Mediación cultural, comunidad, artes y tecnologías, UNA.
Santos, B. (2019). Curación como tecnología. Basado en entrevistas a sabedores de la Amazonia. Proyecto de investigación Tecnologías y Ancestralidad. Bogotá: Idartes. https://idartesencasa.gov.co/sites/default/files//libros_pdf/8%20CURACIO%E2%95%A0%C3%BCN%20COMO%20TECNOLOGIA_Linea%2C%20arte%2C%20ciencia%20y%20tec_DIGITAL.pdf
Stallman, R. (2004). Software libre para una sociedad libre. Madrid: Traficantes de sueños. https://www.gnu.org/philosophy/fsfs/free_software2.es.pdf
Tamayo, A. (2013). Art/Science relationships: thinking and acting beyond collaboration. Recuperado de: http://artsci.ucla.edu/?q=content/news-art-science-i-invitation-jour-fixe-alejandro-tamayo-i-352013
Taquini, G. (2005). "Buenos Aires digital: centro metropolitano del diseño: arte y tecnología". https://assets.una.edu.ar/files/contenidos/1643583722_2021-una-mm-atam-rcc-117-2021-12-16.pdf
Tarifeño, M. (2018). Conversatorio en el marco del Plan de educación digital, Ministerio de educación, GCBA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EducaMuseo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.