Professional Practices in Social Work and University Extension: elements for problematization

Authors

  • José Alberdi Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Córdoba.

Keywords:

social work, professional practices, university extension

Abstract

The essay I present results from a curricular analysis process that is part of the elaboration of the new curriculum of the Bachelor's degree in Social Work, of the curricularization projects proposed by the areas of university extension, as well as of the debates with teaching teams of the different subjects of the career regarding the need not to homologate-necessarily-professional practices with university extension.

In a brief introduction we describe some institutional scenes of a series of debates regarding the transversalities between professional practices and university extension. We also review, from a critical point of view of the sociology of professions, the classic tensions in the field that are usually synthesized in a reductionist way in different cultural uses of the profession: divorce theory-practice, in practice theory is another, etc., an overdimensioned moment within professional debates. Also, a brief genealogy of the different ways of understanding the university extension is made, promoting its dialogue with the professional practices of Social Work. Finally we propose a dialogue between Paulo Freire's positions on Extension and Communication, and what is known as the Political Ethical Project of Social Work, proposed by the Latin American Collective, to think about what political, institutional and economic conditions would be placed as barriers to tune professional practices with the emancipatory dimension of extension in our University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Alberdi, Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Córdoba.

Argentina. Magíster en Trabajo Social. Docente e investigador en Facultad de Ciencia Políticas y Relaciones Internacionales. Universidad Nacional de Rosario.

References

Acevedo, Patricia y Peralta, María Inés (2004): “Aportes al debate en torno a las prácticas académicas y formación profesional en Trabajo Social”. Ponencia presentada en Encuentro Académico Nacional de FAUATS: Formación académica y procesos de reforma curricular en las carreras de Trabajo Social, Luján, Bs. As. Argentina.

Campillo Diaz, Margarita; Sáez Carrera, Juan y Del Cerro Francisco (2012): El estudio de la práctica y la formación de profesionales: un reto a las universidades. RED DUSC, Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento, Madrid, España.

De Sousa Santos, Boaventura (2006): La universidad popular del siglo XXI. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales, UNMSM, Lima, Perú.

FREIRE, Paulo. (1985): Pedagogía del oprimido. Montevideo, Tierra Nueva. México, Siglo XXI Editores.

FREIRE, Paulo. (1970): ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio

rural. México, Siglo XXI Editores.

Frizzera Santos, Yara. (2001): Servicio Social, al final de qué se trata. Revista Praia Vermelha Nro5, Universidad Federal de Río de Janeiro, Brasil.

Grassi, Estela. (2007): Problemas del realismo y teoricismo en la investigación social y en el Trabajo Social. Revista Katalysis, Florianapolis, Volumen 10 Nro., pg. 26-36. Especial, Brasil.

Honneth, A. (2011). La sociedad del desprecio. Editorial Trotta. Madrid, España.

Iamamoto, Marilda (1997): El servicio social en la contemporaneidad. Trabajo y Formación Profesional. Biblioteca Latinoamericana de Trabajo Social. Cortez Editora, San Pablo, Brasil.

Iamamoto, Marilda (2017): 80 años de Servicio Social en Brasil. Revista Servicio Social y Sociedad, Nº128, Sao Paulo, Brasil.

Quijano, Carlos (2010): La Reforma Universitaria en Cúneo, Diario La Reforma Universitaria (1918-1930). Fundación Biblioteca Ayacucho, Caracas.

Marcuse, Herbert (1972): Razón y Revolución. Alianza Editorial, Madrid, España.

Matus, Carlos (1987): Política, Planificación y Gobierno. Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación económica y social (ILPES), Caracas, Venezuela.

Matus, Teresa y Aylwin, Nidia (2004): La reinvención de la memoria. Indagación sobre el proceso de profesionalización del Trabajo Social Chileno. Editorial Pontificia Universidad Católica de Chile.

Miranda Aranda, Miguel (2013): De la Caridad a la Ciencia. Espacio Editorial, Buenos Aires.

Mioto, Regina Cecilia y Nogueira Vera, Andrea (2016) Formación profesional, prácticas y supervisión: impasses y desafíos persistentes. Revista Katalysis, Florianapolis, Volumen 19 Nro3, Brasil. Agosto.

Mourao Vasconcelos, Eymard (2017): Educación Popular: una perspectiva y una forma de conducir las acciones educativas, en Santos Carneiro Cruz, Pedro José Extensión Popular, Caminos en Construcción. Editora CCTA, Universidad Federal de Paraíba, Brasil.

Ranciere, Jacques (2006): El odio a la democracia. Editorial Amorrortu, Buenos Aires, Argentina.

Santos Carneiro Cruz, Pedro José y otras/os (2017): Extensión Popular, Caminos en Construcción. Editora CCTA, Universidad Federal de Paraíba, Brasil. Traducción propia.

Schon, Donal. (1998) “El profesional reflexivo”, Paidós Editorial, Barcelona, Cataluña.

Vasconcelos, Eduardo (2000) La historia del Servicio Social Brasilero y sus relaciones con la temática de la Subjetividad y la Salud Mental en Brasil; en Salud Mental y Servicio social. Editorial Cortez, San Pablo, Brasil.

Published

2020-09-15