Comprehensive Sex Education in State Schools in San Juan: Current Tensions and Meanings

Authors

  • María Eugenia Oliver Brao Facultad de Ciencias Sociales (FACSO)- Universidad Nacional de San Juan (UNSJ)
  • Cecilia Alejandra Fuentes Facultad de Ciencias Sociales (FACSO)- Universidad Nacional de San Juan (UNSJ)

Keywords:

comprehensive sex education, regulations, social actors, meanings, tensions

Abstract

This article presents the results obtained in a research called: "Comprehensive Sex Education (ESI) in State Schools in the Province of San Juan: Analysis of Meanings and Tensions around Its Implementation, from Normative Frameworks as well as from the Perspective of the Social Actors Involved Themselves”. It was developed in the Cabinet of Study and Research in Social Work (GEITS) and in the Institute of Socio-Economic Research (IISE), dependent on the Faculty of Social Sciences (FACSO), National University of San Juan (UNSJ), during the period 2019 -2021.

It is important to point out that the researchers positioned themselves in the Human Rights Approach, the Gender Perspective and from the discipline of Social Work.

The methodology used was qualitative, since it sought to recover points of view of the social actors themselves and interpret the meanings that they attribute to social situations they go through in their daily life.  In this way, the collection techniques used were: bibliographic diving; collection and analysis of content from various documentary sources, and in-depth interviews with key informants.

Particularly, in this article the meanings and tensions present in the implementation of ESI in state schools in the province of San Juan will be examined, thus, the normative/conceptual frameworks linked to ESI will be taken and the discourses of the actors involved in its implementation will be assessed.  Finally, we will reflect on the role of the State in ESI, in pandemic and post-pandemic times.

Author Biographies

  • María Eugenia Oliver Brao, Facultad de Ciencias Sociales (FACSO)- Universidad Nacional de San Juan (UNSJ)

    Argentina. Licenciada en Trabajo Social. Diplomada en Formación en Educación Sexual Integral (Escuela de Humanidades, UNSM). Especialista en Docencia Universitaria (FFHA-UNSJ). Docente en la carrera Lic. en Trabajo Social, Facultad de Ciencias Sociales (FACSO)- Universidad Nacional de San Juan (UNSJ). Investigadora en el Gabinete de Estudio e Investigación en Trabajo Social (GEITS) e Instituto de Investigaciones Socio-Económicas (IISE), FACSO-UNSJ. Becaria interna, categoría iniciación, del Consejo de Investigaciones Científicas y Técnicas y de Creación Artística (CICITCA-UNSJ), período 2019-2021, Resolución Nº 2957-19-R.

  • Cecilia Alejandra Fuentes, Facultad de Ciencias Sociales (FACSO)- Universidad Nacional de San Juan (UNSJ)

    Argentina. Licenciada en Trabajo Social. Diplomada en Docencia Universitaria CLACSO-UBA. Maestranda en Políticas Sociales Facultad de Ciencias Sociales (FACSO)- Universidad Nacional de San Juan (UNSJ). Doctoranda en Ciencias Sociales (FACSO-UNSJ). Docente en la carrera Lic. en Trabajo Social (FACSO-UNSJ). Investigadora en el Gabinete de Estudio e Investigación en Trabajo Social (GEITS) e Instituto de Investigaciones Socio-Económicas (IISE), FACSO-UNSJ. Directora de beca interna (categoría iniciación) otorgada por el Consejo de Investigaciones Científicas y Técnicas y de Creación Artística (CICITCA- UNSJ), período 2019-2021, Resolución Nº 2957-19-R.

References

Báez, J. (2015). Políticas educativas, jóvenes y sexualidades en América Latina y el Caribe. Las luchas feministas en la construcción de la agenda pública sobre educación sexual. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20150825093603/politicaseducativas_educacionsexual_2015.pdf]

Cámara de Diputados de la provincia de San Juan (2018). Ley Provincial N°1819-H: Adhesión provincial a la ley nacional 26.150. San Juan: Cámara de Diputados de la provincia de San Juan.

Congreso de la República Argentina (2005). Ley Nacional Nº 26.061: Protección Integral de Derechos de Niños, Niñas y Adolescentes. Buenos Aires: Congreso de la República Argentina.

Congreso de la República Argentina (2006). Ley Nacional Nº 26.150: Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Buenos Aires: Congreso de la República Argentina.

Congreso de la República Argentina (2006). Ley Nacional Nº 26.206: Educación Nacional. Buenos Aires: Congreso de la República Argentina.

Consejo Federal de Educación (2008). Resolución CFE N° 45/08. Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral Programa Nacional de Educación Sexual Integral N° 26.150. Argentina: Consejo Federal de Educación.

Faur, E., Gogna, M. y Binstock, G. (2015). La Educación Sexual Integral en la Argentina: balances y desafíos de la implementación de la ley (2008-2015). Argentina: Ministerio de Educación de la Nacional. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/329586394_La_

educacion_sexual_integral_en_la_Argentina_Balances_y_desafios_de_la_implementacion_de_la_ley_2008-2015

Glaser, A. y Strauss, N. (1967). The Discovery of Grounded Theory. New York: Aldine.

López, A. (s.f.). Enfoques sobre la educación sexual. (Documento de cátedra inédito). Diplomatura Universitaria en Educación Sexual Integral, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de San Juan.

Maxwell, J. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Editorial Gesida: España.

Ministerio de Educación de la provincia de San Juan (2019). Resolución Provincial Nº 214- ME-19. San Juan: Ministerio de Educación de San Juan.

Ministerio de Educación de la provincia de San Juan (2019). Resolución Provincial Nº 215-ME-2019. San Juan: Ministerio de Educación de San Juan.

Ministerio de Educación de la provincia de San Juan (2019). Resolución Provincial Nº 216-ME-19. San Juan: Ministerio de Educación de San Juan.

Ministerio de Educación de la provincia de San Juan (2020). Resolución Provincial Nº 3401-ME-20. San Juan: Ministerio de Educación de San Juan.

Morgade, G. (2011). Toda educación es sexual. Buenos Aires: Crujía Ediciones.

Navas, L. (12 de agosto de 2018) “En 2019, en algunas escuelas se dictará Educación Sexual Integral como materia”. Diario de Cuyo. Recuperado de: https://www.diariodecuyo.com.ar/sanjuan/En-2019-en-algunas-escuelas-se-dictara-Educacion-Sexual-Integral-como-materia-20180811-0038.html

Navas, L. (24 de octubre de 2018) “Pelea de fondo a 4 días del encuentro contra la educación sexual integral: desde grupos opuestos dieron sus razones para apoyar o no el dictado de la ESI”. Diario de Cuyo. Recuperado de: https://www.diariodecuyo.com.ar/sanjuan/Pelea-de-fondo-a-4-dias-del-encuentro-contra-la-Educacion-Sexual-Integral-20181023-0069.html.

Pautassi, L. (Org.). (2010). Perspectiva de derechos, políticas públicas e inclusión social. Debates actuales en la Argentina. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Seguimos Educando-Educ.ar, Página Oficial del Gobierno Nacional: https://www.educ.ar/noticias/etiqueta/seguimos-educando.

Silva, M. (15 de abril de 2020) “La ausencia en las aulas retraso la implementación de la ESI y no se evalúa incluirla en las guías pedagógicas”. Diario San Juan 8. Recuperado de: https://www.sanjuan8.com/san-juan/ausencia-aulas-retraso-implementacion-esi-evalua-incluirla-guias--15042020_piyMg9Hud.

Downloads

Published

2022-11-01