Comprehensive Sex Education in State Schools in San Juan: Current Tensions and Meanings
Keywords:
comprehensive sex education, regulations, social actors, meanings, tensionsAbstract
This article presents the results obtained in a research called: "Comprehensive Sex Education (ESI) in State Schools in the Province of San Juan: Analysis of Meanings and Tensions around Its Implementation, from Normative Frameworks as well as from the Perspective of the Social Actors Involved Themselves”. It was developed in the Cabinet of Study and Research in Social Work (GEITS) and in the Institute of Socio-Economic Research (IISE), dependent on the Faculty of Social Sciences (FACSO), National University of San Juan (UNSJ), during the period 2019 -2021.
It is important to point out that the researchers positioned themselves in the Human Rights Approach, the Gender Perspective and from the discipline of Social Work.
The methodology used was qualitative, since it sought to recover points of view of the social actors themselves and interpret the meanings that they attribute to social situations they go through in their daily life. In this way, the collection techniques used were: bibliographic diving; collection and analysis of content from various documentary sources, and in-depth interviews with key informants.
Particularly, in this article the meanings and tensions present in the implementation of ESI in state schools in the province of San Juan will be examined, thus, the normative/conceptual frameworks linked to ESI will be taken and the discourses of the actors involved in its implementation will be assessed. Finally, we will reflect on the role of the State in ESI, in pandemic and post-pandemic times.
References
Báez, J. (2015). Políticas educativas, jóvenes y sexualidades en América Latina y el Caribe. Las luchas feministas en la construcción de la agenda pública sobre educación sexual. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20150825093603/politicaseducativas_educacionsexual_2015.pdf]
Cámara de Diputados de la provincia de San Juan (2018). Ley Provincial N°1819-H: Adhesión provincial a la ley nacional 26.150. San Juan: Cámara de Diputados de la provincia de San Juan.
Congreso de la República Argentina (2005). Ley Nacional Nº 26.061: Protección Integral de Derechos de Niños, Niñas y Adolescentes. Buenos Aires: Congreso de la República Argentina.
Congreso de la República Argentina (2006). Ley Nacional Nº 26.150: Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Buenos Aires: Congreso de la República Argentina.
Congreso de la República Argentina (2006). Ley Nacional Nº 26.206: Educación Nacional. Buenos Aires: Congreso de la República Argentina.
Consejo Federal de Educación (2008). Resolución CFE N° 45/08. Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral Programa Nacional de Educación Sexual Integral N° 26.150. Argentina: Consejo Federal de Educación.
Faur, E., Gogna, M. y Binstock, G. (2015). La Educación Sexual Integral en la Argentina: balances y desafíos de la implementación de la ley (2008-2015). Argentina: Ministerio de Educación de la Nacional. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/329586394_La_
educacion_sexual_integral_en_la_Argentina_Balances_y_desafios_de_la_implementacion_de_la_ley_2008-2015
Glaser, A. y Strauss, N. (1967). The Discovery of Grounded Theory. New York: Aldine.
López, A. (s.f.). Enfoques sobre la educación sexual. (Documento de cátedra inédito). Diplomatura Universitaria en Educación Sexual Integral, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de San Juan.
Maxwell, J. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Editorial Gesida: España.
Ministerio de Educación de la provincia de San Juan (2019). Resolución Provincial Nº 214- ME-19. San Juan: Ministerio de Educación de San Juan.
Ministerio de Educación de la provincia de San Juan (2019). Resolución Provincial Nº 215-ME-2019. San Juan: Ministerio de Educación de San Juan.
Ministerio de Educación de la provincia de San Juan (2019). Resolución Provincial Nº 216-ME-19. San Juan: Ministerio de Educación de San Juan.
Ministerio de Educación de la provincia de San Juan (2020). Resolución Provincial Nº 3401-ME-20. San Juan: Ministerio de Educación de San Juan.
Morgade, G. (2011). Toda educación es sexual. Buenos Aires: Crujía Ediciones.
Navas, L. (12 de agosto de 2018) “En 2019, en algunas escuelas se dictará Educación Sexual Integral como materia”. Diario de Cuyo. Recuperado de: https://www.diariodecuyo.com.ar/sanjuan/En-2019-en-algunas-escuelas-se-dictara-Educacion-Sexual-Integral-como-materia-20180811-0038.html
Navas, L. (24 de octubre de 2018) “Pelea de fondo a 4 días del encuentro contra la educación sexual integral: desde grupos opuestos dieron sus razones para apoyar o no el dictado de la ESI”. Diario de Cuyo. Recuperado de: https://www.diariodecuyo.com.ar/sanjuan/Pelea-de-fondo-a-4-dias-del-encuentro-contra-la-Educacion-Sexual-Integral-20181023-0069.html.
Pautassi, L. (Org.). (2010). Perspectiva de derechos, políticas públicas e inclusión social. Debates actuales en la Argentina. Buenos Aires: Editorial Biblos.
Seguimos Educando-Educ.ar, Página Oficial del Gobierno Nacional: https://www.educ.ar/noticias/etiqueta/seguimos-educando.
Silva, M. (15 de abril de 2020) “La ausencia en las aulas retraso la implementación de la ESI y no se evalúa incluirla en las guías pedagógicas”. Diario San Juan 8. Recuperado de: https://www.sanjuan8.com/san-juan/ausencia-aulas-retraso-implementacion-esi-evalua-incluirla-guias--15042020_piyMg9Hud.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María Eugenia Oliver Brao y Cecilia Alejandra Fuentes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Los derechos de explotación comercial (Copyrigth) quedan reservados para los autores.