Thinking neoliberalism from the classroom

Authors

  • Marcelo Lucero Universidad Nacional de San Juan, Argentina.

Keywords:

Professional training, neoliberalism, discourse, social question

Abstract

The classroom discourse universe is flooded by a set of ways of seeing and thinking produced outside it that compete, dialogue and stress the knowledge of vocational training.

In this particular context, neoliberalism is playing a significant role by deploying a novel discursive strategy vis-à-vis others affected. Specifically, the view he proposes on the role of the State and intervention under the premises of the individual and the emotional becomes a challenge to Social Work training, and whose output, it is proposed, is to resume the analytical tradition of the social issue.

Author Biography

  • Marcelo Lucero, Universidad Nacional de San Juan, Argentina.

    Argentino. Doctor en Ciencias Sociales, Magíster en Ciencias Sociales y Licenciado en Trabajo Social. Docente e investigador de la Universidad Nacional de San Juan, Argentina.

References

Annunziata, Rocío; Ariza, Andrea Fernanda; y March, Valeria Romina (2018): Gobernar es estar cerca. Las estrategias de proximidad en el uso de las redes sociales de Mauricio Macri y María Eugenia Vidal. Revista mexicana de opinión pública 24, 71-93. Universidad Autónoma de Mexico, Mexico.

Aquín, Nora (1999): Hacia la construcción de enfoques alternativos para el Trabajo Social para el nuevo milenio. Revista Electrónica de Trabajo Social 3, 28-43. Universidad de Concepción, Chile.

Bourdieu, Pierre y Wacquant, Loïc (2005): Una invitación a la sociología reflexiva. Siglo XXI, Buenos Aires.

Byung-Chul, Han (2014): Psicopolítica. Neoliberalismo y Nuevas Técnicas de Poder. Herder, Barcelona.

Charaudeau, Patrick (2011): Las emociones como efecto de discursos. Versión 26, 97-116. UAM-Xochimilco, Mexico.

Davies, William (2016): El nuevo neoliberalismo. New Left Review 101, 129-146. Traficantes de Sueños, Madrid.

Ducrot, Osvald (1984): El decir y lo dicho. Edicial, Buenos Aires.

Fassin, Didier (2016): La razón humanitaria. Una historia moral del tiempo presente. Prometeo Libros, Buenos Aires.

Freire, Paulo (2014): Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

Garcés, Laura, y Lucero, Marcelo (2018): El nuevo giro neoliberal de las políticas sociales en Argentina. En M. R. Acosta de Medeiros, V. M. Ribeiro Nogueira y V. Rabassa Da Silva (Compiladores), Políticas sociais na américa latina retrocessos e resistências. Appris, Curitiba.

Gutiérrez Vidrio, Silvia (2000): El discurso político. Reflexiones teórico-metodológicas. Cultura y Discurso 10, 109-115. UAM-Xochimilco, México.

Laval, Christian, y Dardot, Pierre (2017): La pesadilla que no acaba nunca. GEDISA, Barcelona.

Montero, Ana Soledad (2018): Gestionar la duda. La interpelación al paradestinatario en el discurso de Cambiemos (Argentina). Revista mexicana de opinión pública 25, 41-60. Universidad Autónoma de Mexico, Mexico.

Roy, Ananya (2005): Praxis in time of empire. Planning Theory 5(1), 7-29. Sage, London.

Downloads

Published

2020-09-15