Childhood, impoverished environments and living conditions. Measurements and disputes of meaning

Authors

  • Silvana Garello Universidad Nacional de Lanús
  • Tamara Hidalgo Universidad Nacional de Lanús
  • Jeremías Pérez Rabasa Universidad Nacional de Lanús
  • Susana Yacobazzo Universidad Nacional de Lanús

Keywords:

child poverty, social inequality, measurement of poverty, neoliberalism.

Abstract

Poverty indicators increased in 2018, which was reflected - and more noticeably still - in childhood poverty, without observing state strategies to mitigate the impact. There are several organizations that produce data about poverty, which propose different methodological measurement strategies, but all agree that the impact is severely greater in the child population, placing it above 40%, when the indicators of general poverty are around 30%. The data acquires greatest relevance in as much its more concrete manifestations act and it violates basic rights of the childhood with the aggravating circumstance, that no state coping strategies were observed to cushion the impact, but rather, on the contrary, budgetary measures linked directly with the reduction and the sub-execution thereof. The central issue that guides this article is the growth of childhood poverty, its statistical characterization, is conditions of production and reproduction, the state actions or omissions, and the presentation of other voices - especially academic ones - that tried to account for the process and its implications It was prepared within the framework of a research project “Measurement and Mediatization of the Contemporary Social Question in Argentina. A reading of the main national social indicators”, developed by teaching researchers from the National University of Lanús.

Author Biographies

  • Silvana Garello, Universidad Nacional de Lanús

    Argentina. Docente investigadora de la Universidad Nacional de Lanús (provincia de Buenos Aires). Directora del proyecto de investigación 33A288, acreditado por el Programa de Incentivos a docentes investigadores de la Secretaría de Políticas Universitarias del Ministerio de Educación de la Nación, en el que se inscribe la presente publicación.

  • Tamara Hidalgo, Universidad Nacional de Lanús

    Argentina. Docente de la Universidad Nacional de Lanús (provincia de Buenos Aires). Auxiliar de investigación del proyecto 33A288, acreditado por el Programa de Incentivos a docentes investigadores de la Secretaría de Políticas Universitarias del Ministerio de Educación de la Nación, en el que se inscribe la presente publicación.

  • Jeremías Pérez Rabasa, Universidad Nacional de Lanús

    Argentino. Becario Conicet, radicado en la Universidad Nacional de Lanús, adscripto al proyecto de investigación 33A288, acreditado por el Programa de Incentivos a docentes investigadores de la Secretaría de Políticas Universitarias del Ministerio de Educación de la Nación, en el que se inscribe la presente publicación.

  • Susana Yacobazzo, Universidad Nacional de Lanús

    Argentina naturalizada. Docente investigadora de la Universidad Nacional de Lanús (Provincia de Buenos Aires). Codirectora del proyecto de investigación 33A288, acreditado por el Programa de Incentivos a docentes investigadores de la Secretaría de Políticas Universitarias del Ministerio de Educación de la Nación, en el que se inscribe la presente publicación.

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Documentos consultados

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Published

2019-11-01