The professionalization of the non-teaching agents of the National University of Cordoba and their relationship with the efficiency of the processes of liquidation of assets.

Main Article Content

Liliana Elena Pellizas

Abstract

This paper is a brief description of the thesis presented as partial requirement for the degree of Master of Public Administration (Instituto de Investigación y Formación en AdministraciónPública – Universidad Nacional de Córdoba) and refers to salary payment processes that take place in the respective areas of the Faculties and other organizational units of the National University of Cordoba (UNC). The overall objective was to establish the relationship between the professionalization levels of the administrative staff in these areas and the effectiveness with which the processes are performed in order to determine whether high levels contributes to improve it. The research was conducted on data collected from 2013 (quantitative information of mistakes committed in the units), 2014 (interviews with the actors involved in the processes) and 2015 (interviews with some of these actors after management changes). A transversal and a longitudinal analysis were made with the collected material. In the first case, units where the processes take place were compared using quantitative and qualitative information. The longitudinal analysis was carried out in the centralizing unit by comparing periods with professional and non professional administrative staff but just with qualitative information. After the analysis of the whole information, a clear conclusion was determined in the case of the transversal analysis and an interpretation of the contributions made by the actors involved in these processes was outlined for the longitudinal one. Also, other findings regarding what was investigated were described and valuable suggestions for the implementation of a new salary payment process were made as a contribution.

Article Details

How to Cite
The professionalization of the non-teaching agents of the National University of Cordoba and their relationship with the efficiency of the processes of liquidation of assets. (2016). Administración Pública Y Sociedad (APyS), 1, 85-100. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/14645
Section
Artículos
Author Biography

Liliana Elena Pellizas, Universidad Nacional de Córdoba. Secretaría de Planificación y Gestión Institucional.

Magister en Administración Pública. Jefe de Departamento Movimiento de Planta en la Dirección General de Personal de la Secretaría de Planificación y Gestión Institucional de la Universidad Nacional de Córdoba

How to Cite

The professionalization of the non-teaching agents of the National University of Cordoba and their relationship with the efficiency of the processes of liquidation of assets. (2016). Administración Pública Y Sociedad (APyS), 1, 85-100. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/14645

References

Ahumada Figueroa, L. (2001). “Teoría y cambio en las organizaciones: un acercamiento desde los modelos de aprendizaje organizacional”. Cap. IV. Ediciones Universitarias de Valparaíso de la Universidad Católica de Valparaíso. Chile.

Alonso Ramos, E. (2005). “La utilización de los objetivos como criterio de eficacia organizacional”. Universidad de Almería. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales N° 56, p. 137.

Arellano-Gault, D. (2003). “Profesionalización de la administración pública en México: ¿De un sistema autoritario a un sistema meritocrático rígido?” en Retos de la profesionalización de la función pública en México. Caracas: CLAD, p. 161-212.

Bonifacio, J.A. (1995). “La experiencia argentina en materia de profesionalización de la función pública y la capacitación”. Revista del CLAD Reforma y Democracia, nº 4. Caracas.

Bresser Pereira, L.C. (1997). “Una reforma gerencial de la administración pública en Brasil”. Revista del CLAD Reforma y Democracia, n° 9. Caracas.

Cajas, M. (2005). “La profesionalización del Servidor Público en Guatemala”. Recuperado en marzo de 2015 de: https://administracionpublica2012.files.wordpress.com/2012/04/laprofeservidorpublicomtc

Da Silva, M. (2006). Nuevas Perspectivas de la Calidad de Vida Laboral y sus relaciones con la Eficacia Organizacional. Capítulo III Eficacia Organizacional: Revisión conceptual y fundamentos teóricos. Tesis Doctoral, Departamento de Psicología Social, Facultad de

Psicología, Universitat de Barcelona.

Escudero Muñoz, J.M. (2008). “Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos”. Red U. Revista de Docencia Universitaria, n° 1. Formación centrada en competencias (II). Recuperado en junio de 2013 de http://www.redu.um.es/Red_U/1m2.

Fernández-Ríos, M. y Sánchez, J. (1997). Eficacia organizacional: concepto, desarrollo y evaluación (Ediciones Díaz de Santos S.A.). Madrid.

Fuentes Mijangos, C. (2014). Importancia de la Profesionalización de la Función Pública, Elementos Teóricos para su Análisis. Revista de Administración Pública y Desarrollo, año 1, n° 1. Instituto Nacional de Administración Pública y Desarrollo (INAP), p. 21.

González Murúa, V. (2002). “¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica”. Artículo publicado en Revista Cubana de Educación Superior. Vol XXII. Nº 1. pp. 45-53. Recuperado en marzo de 2016 de http://www.oei.es/oeivirt/fp/iberfop01.htm

Jiménez Ramírez, J.M. (2007). Dos elementos esenciales para profesionalizar las funciones públicas regionales: la selección y la formación para el acceso de los empleados públicos. Congreso internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y la Administración Pública, 12 (Oct. 3–Nov. 2: Santo Domingo).

Maguid, A. (2004). “Carrera administrativa y capacitación como principales variables endógenas para la determinación de un salario justo: la profesionalización en el desarrollo de la carrera administrativa”. Congreso Internacional del CLAD sobre Reforma del Estado y de la Administración Pública, 9. (Nov. 2-5: Madrid).

Mayo Alegre, J.C.; Loredo Carballo, N. y Reyes Benítez, S. (2009). Procedimiento para evaluar la eficacia organizacional. Contribuciones a la Economía, issue 2009-04. Centro Universitario de Las Tunas. Cuba.

Moctezuma, E. y Roemer, A, (1999). Por un gobierno con resultados: El servicio civil de carrera: un sistema integral de profesionalización, evaluación y desempeño de los servidores públicos en México. Academia Metropolitana – Centro de Estrategia y Desarrollo, Fondo de Cultura Económica. México D.F.

Morales y Gómez, J.M. y Ruiz Alanís, L. (2007). La profesionalización de los administradores universitarios de la UAEM. Espacios Públicos, vol. 10, nº 20, p.p. 90-106. Universidad Autónoma de México.

Obeide, S. (1989). Sobre el concepto de efectividad organizacional. Córdoba. Instituto de Administración. Facultad de Ciencias Económicas. UNC.

Oszlak, Oscar (2001). El servicio civil en América Latina y El Caribe: situación actual y retos futuros. Documento presentado como ponencia en el VI Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y la Administración Pública (2001 Nov 5-9: Argentina).

Peña Cordero, L. y Quezada Rivero, R. (2009). Evaluación de desempeño y eficacia organizacional. Capítulo IV: Evaluación del desempeño y eficacia organizacional. Tesis de grado. Universidad Politécnica Salesiana. Ecuador.

Ramió Matas, C. y Salvador, M. (2003). Servicio Civil en América Latina: reflexiones y propuestas tentativas. Documentos y aportes en Administración Pública y Gestión Estatal n° 6. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal.

Ramos Fernández-Torrecilla, F. (2005). “La participación del INAP en la cooperación multinivel de la formación”. Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas. Congreso Internacional del CLAD sobre Reforma del Estado y de la Administración Pública, 10 (Oct. 18-21: Santiago).

Sáinz Moreno, F. y Martínez Herrán, G. (2003). “Formación y reforma administrativa: el papel de los institutos de formación en la reforma administrativa”. INAP. Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, 8 (Oct. 28-31: Pana