The use of the technological resources that the students of the Final Work Seminar of the Bachelor´s Degree in Education have

Authors

  • Laura Londero Universidad Siglo 21, Córdoba, Argentina
  • Sandra del Valle Soria Universidad Siglo 21, Córdoba, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n25.37702

Keywords:

ICT, platforms, contents, education

Abstract

This article shows the first results obtained in the research project "Didactic tools and technological resources that are used within the seminar to motivate and increase the research competences in the students of the Final Project of the Bachelor's Degree in Education", carried out by teachers of such career taught at Siglo 21 University, in 2020. From a quantitative perspective, a survey was answered by 207 students who took and/or passed the Final Work Seminar. This first stage focused on the students' knowledge of Technologies, the use of networks, educational platforms and their own assessment of the seminar, the contents, the teaching materials and the career level. We start from the assumption that students know about technologies, but apply them sparingly in their professional practice. The results obtained allow to reinforce the use of ICTs especially in the elaboration of their activity plan and, from their comments, to identify what hinders or facilitates the development of their research skills. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁREA MOREIRA (2005). “La Escuela y la Sociedad de la Información”. En Nuevas tecnologías, globalización y migraciones. Barcelona: Editorial Octaedro. Pp. 1-24. Disponible en https://manarea.webs.ull.es/materiales/udtic/Escuela-SocInformacion.pdf

CABERO, J. (2007). Las necesidades de las TIC en el ámbito educativo: oportunidades, riesgos y necesidades. Tecnología y Comunicación Educativas, 21(45), 5-19.

ESPINOZA FREIRE, E: RIVERA RIOS, A; TINOCO CUENCA, N. (2016) Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Redalyc. Atenas, vol. 1, núm. 33, ISSN: 1682-2749. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4780/478049736004/478049736004.pdf

FERNÁNDEZ, A M. D. (2016). Modelo educativo emergente en las buenas prácticas TIC. Revista Fuentes, 18(1), 33–47. Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/281

GÓMEZ COLLADO, M. E.; CONTRERAS OROZCO, L.; GUTIÉRREZ LINARES, D. (2016) El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de ciencias sociales: un estudio comparativo de dos universidades públicas. Innovación Educativa, vol. 16, núm. 71, pp. 61-80 Instituto Politécnico Nacional Distrito Federal, México. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179446997004

HARO, J. J de. (2009). Las redes sociales aplicadas a la práctica docente. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (13). Disponible en https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/138928 [Consulta: 17-03-2021].

GÓMEZ COLLADO, M.; CONTRERAS OROZCO, L. y GUTIÉRREZ LINARES, D. (2016). El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de Ciencias Sociales: un estudio comparativo de dos universidades públicas. Innovaciones educativas (Méx. DF), 16(71). Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732016000200061

GÓMEZ, M.; ROSES S. y FARÍAS, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Revista científica de educomunicación, 38(19), 131-138. Disponible en https://www.academia.edu/9238108/El_uso_acad%C3%A9mico_de_las_redes_sociales_en_universitarios

JAMA ZAMBRANO, V. y CORNEJO ZAMBRANO, J. (2016). Los recursos tecnológicos y su influencia en el desempeño de los docentes. Universidad laica “Eloy Alfaro” de Manabí, Chone, Ecuador. Chone, Ecuador: Unidad Educativa Cinco de Mayo. Disponible en https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/download/316/377

LEVY, P. (2007). Cibercultura: La cultura de la sociedad digital. Informe al Consejo de Europa. México: Anthropos Editorial. Universidad Autónoma Metropolitana. Iztapalapa. ISBN 978-84-7658-808-6

PRENSKY, M. (2010). Nativos e Inmigrantes Digitales. Cuadernos SEK 2.0 [Institución Educativa SEK], 1-23. Recuperado de https://marcprensky.com/writing/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf

ROBLES, A. y GALLARDO, M. Á. (2013). Entornos virtuales de aprendizaje: Nuevos retos educativos. Revista Científica electrónica de Educación y Comunicación en la sociedad del conocimiento, 13(2), 260-272. Recuperado de: http://www.researchgate.net/profile/Miguel_Gallardo_Vigil/publication/259949594_Entornos_virtuales_de_aprendizaje_nuevos_retos_educativos/links/02e7e52ea9a6ff1d00000000.pdf

ROIG-VILA, R (Ed.) (2017). Investigación en Docencia Universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa. Barcelona: Editorial Octaedro S.L. Pp. 554-565. http://www.untumbes.edu.pe/vcs/biblioteca/document/varioslibros/0893.%20Investigaci%C3%B3n%20en%20docencia%20universitaria.%20Dise%C3%B1ando%20el%20futuro%20a%20partir%20de%20la%20innovaci%C3%B3n%20educativa.pdf

Published

2022-05-21

How to Cite

Londero, L., & Soria, S. del V. (2022). The use of the technological resources that the students of the Final Work Seminar of the Bachelor´s Degree in Education have . Virtuality, Education and Science, 13(25), 97–119. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n25.37702

Issue

Section

Innovation and Experiences