The management of educational and technological resources: towards the Digital Institutional Educational Project

Authors

  • Valeria González Angeletti Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n23.34462

Keywords:

education; management; resources; ICT; processes

Abstract

In response to current educational needs, which involve constant reactions and adaptations on the part of the Management Teams, various elements are proposed to intelligently implement technological and digital resources in the educational field. This article considers the general guidelines for the design of a Digital Institutional Educational Project (PEID), which can be adapted to educational institutions of different levels and, at the same time, account for coherent and possible processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLAMO VERA, F. R. y GARCÍA SOTO, M. G. (2007). “El proceso estratégico en el sector público: análisis en el contexto de las universidades españolas". Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 13(2), pp. 113-129, ISSN: 1135-2523. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

ARDINI, C.; BARROSO M. B.; CONTRERAS, L. y CORZO L. (2020). Estudiar durante una pandemia: una mirada al rol del estudiante y la experiencia educativa en entornos virtuales en el marco del ASPO por la pandemia COVID-19. Mutual Conexión. Facultad de Ciencias de la Comunicación Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina. Disponible en http://transmediacordoba.org.ar/covid-19-la-experiencia-educativa-en-el-contexto-de-la-pandemia/ [8/2020].

ARDINI, C.; HERRERA, M. M.; GONZÁLEZ ANGELETTI, V. y SECCO, N. E. (2020). Docencia en tiempos de coronavirus: una mirada al trabajo docente y la experiencia educativa en entornos virtuales en el marco del ASPO por la pandemia COVID-19. Mutual Conexión. Facultad de Ciencias de la Comunicación Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina. Disponible en http://transmediacordoba.org.ar/covid-19-la-experiencia-educativa-en-el-contexto-de-la-pandemia/ [8/2020].

BATES, A. W. (2015). La enseñanza en la Era Digital. Una guía para la enseñanza y el aprendizaje. Asociación de Investigación Contact North|Contact Nord. Disponible en https://laescuelacolaborativa.files.wordpress.com/2017/07/la-ensec3b1anza-en-la-era-digital.pdf [5/2021].

CASTAÑO, C. y PALACIO, G. (2006). Edublogs para el autoaprendizaje continuo en la web semántica. País Vasco: Servicios editoriales de la Universidad del País Vasco.

DERRICO, E. (2005). "La organización y administración de centros educativos: una visión desde el concepto de las buenas prácticas en educación". Revista Tecnología y Comunicación Educativas, 19-20 (40).

DUART, J. M. y MARTÍNEZ, M. J. (2014). Evaluación de calidad docente en entornos virtuales de aprendizaje. Disponible en http://reddigital.cnice.mec.es/6/Documentos/docs/articulo12_material.pdf [9/2020].

JUÁREZ JEREZ, H. G. (2012). “El cambio organizativo frente a los entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. Propuestas para la gestión”. Revista Virtualidad, Educación y Ciencia, 3(4). Disponible en https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/1888 [9/2020].

JUÁREZ JEREZ, Hada Graziela (2015). Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología. Materia: Planificación, Gestión y Administración de Proyectos [Material del aula]. Centro de Estudios Avanzados de la Universidad Nacional de Córdoba.

ONRUBIA, J. (2005). “Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento”.

RED. Revista de Educación a Distancia, número monográfico II. Disponible en http://www.um.es/ead/red/M2/ [2/2020].

PORTERO ORTIZ, M. (2003). Gestión por Procesos: Herramienta para la Mejora de los Centros Educativos. En VII Congreso de Educación y Gestión. Escuelas Católicas, Madrid, España.

TEDESCO, J. C. (2003). “Los pilares de la educación del futuro”. En Debates de educación. Barcelona: Fundación Jaume Bofill, Universitat Oberta de Catalunya. Disponible en https://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1H8BPGXQ2-1XHBFCH-L0G/Pilares%20de%20la%20Educaci%C3%B3n.%20Tedesco.pdf [9/2020].

Published

2021-08-18

How to Cite

González Angeletti, V. (2021). The management of educational and technological resources: towards the Digital Institutional Educational Project. Virtuality, Education and Science, 12(23), 33–42. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n23.34462

Issue

Section

Theoretical Basis and Research