From Information and Communication Technologies (ICT) to Learning and Knowledge Technologies (LKT)

Authors

  • Ingrid Rossana Campana Escuela Normal Superior “Dr. J.B. Gorostiaga”, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v15.n28.47949

Keywords:

information and communication technologies; learning and knowledge technologies

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) mediate information from different areas of human activity. Learning and Knowledge Technologies (LKT) re direct the concept of ICT towards a computer meaning less oriented to its pedagogical use and the construction of knowledge. It is proposed to analyze ICT, and the application of LKT, education al technologies relevant to personal development and society as a whole.

Currently, it can be said that all students have some device that all ows them to be connected to information. However, a questionarises, how can a technological resource or ICT become true mediators of education and the construction of know ledge or LKT?

References

ÁREA MOREIRA, M. (2005) La escuela y la sociedad de la información. Capítulo publicado en el libro Nuevas tecnologías, globalización y migraciones Editorial OCTAEDRO, Barcelona, 2005, páginas 13-54.

Disponible en: http://webpages.ull.es/users/manarea/Documentos/escsocinf2005.pdf

BARTOLOMÉ, A. (2011), Comunicación y aprendizaje en la sociedad del Conocimiento, Universidad de Barcelona, E-mail: abartolome@ub.edu, Revista Virtualidad, Educación y Ciencia- VEsC, Número 3

CABERO ALMENARA, J. (2005) Las nuevas tecnologías de la información y comunicación como un nuevo espacio para el encuentro entre los pueblos iberoamericanos.

CASTELLS, M. (2001) Lección inaugural del programa de doctorado sobre la sociedad de la información y el conocimiento – UOC Disponible en: http://www.uoc.edu/web/cat/articles/castells/print.html

COLL, C. & MONEREO, C. (ed.) (2008) Psicología de la educación virtual. Madrid: Morata.

Disponible en: http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/3461/b15760182.pdf?sequence=1

MARTÍN BARBERO, J. (2002) Tecnicidades, identidades y alteridades: des-ubicaciones y opacidades de la comunicación en el nuevo siglo. Rev. Diálogos en la comunicación. Departamento de Estudios Socioculturales-ITESO. Méjico http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/martin_barbero1.pdf

RODRÍGUEZ, C.E.: (2007) Didáctica de las ciencias económicas, Edición electrónica gratuita. Disponible en www.eumed.net/libros/2007c/322/

SANCHO, J. (2006) Tecnologías para transformar la educación. Madrid: Akal.

Disponible en: http://webpages.ull.es/users/manarea/Documentos/escsocinf2005.pdf

Published

2024-12-31

Issue

Section

Notes and Reviews

How to Cite

From Information and Communication Technologies (ICT) to Learning and Knowledge Technologies (LKT). (2024). Virtuality, Education and Science, 15(28). https://doi.org/10.60020/1853-6530.v15.n28.47949