Evaluation of the effectiveness of virtual environments in a master in Peru
DOI:
https://doi.org/10.60020/1853-6530.v11.n21.29439Keywords:
Virtual environment, performance, teaching, learning, qualification, MoodleAbstract
Face-to-face teaching does not satisfactorily meet the new educational demand, so different strategies and methods are used in e-learning. The level of basic theoretical knowledge of the Scientific Research Seminar subject was evaluated after applying a virtual learning environment to students from the "Enrique Guzmán y Valle" National University of Peru. The sample was 36 students. A virtual classroom was designed in Moodle platform which was used by the experimental group and the control group carried out the course in a traditional way. The performance of the groups was measured according to the average grade at the end of the course and the number of projects delivered, through a Student t test with significance p < 0.05. The experimental group had better performance, with statistically significant differences observed between the grades at the end of the course with a 95% confidence level.
References
ACOLTZIN-VIDAL, J.R.C. (2013). ¿Qué comparan las pruebas paramétricas? Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 52(1), pp. 7-8.
CABERO, J., LÓPEZ, E. Y BALLESTEROS, C. (2001). La asignatura nuevas tecnologías aplicadas a la educación: un camino hacia la alfabetización tecnológica en la formación inicial del profesorado. Revista de Medios y Educación, 17, pp. 99-110.
CARDONA-ROMÁN, D.M. Y SÁNCHEZ-TORRES, J.M. (2011). La educación a distancia y el e-learning en La sociedad de la información: una revisión conceptual. UIS Ingenierías, 10(1), pp. 39-52.
CHIECHER, A., DONOLO, D. Y RINAUDO, M.C. (2005). Percepciones del aprendizaje en contextos presenciales y virtuales. La perspectiva de alumnos universitarios. RED. Revista de Educación a Distancia, 5(13), pp. 1-10.
COLMENARES, A.M. (2007). Prácticas evaluativas alternativas en contextos virtuales de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 44(6), pp. 2 -10.
DEL MORAL, M.E. Y VILLALUSTRE, L. (2013). E-evaluación en entornos virtuales: herramientas y estrategias. Ponencia presentada en: IV Jornadas Internacionales de Campus Virtuales. Palma, España.
GODOY, M.M. Y SIDENIUS, S. (2007). Experiencias de aprendizaje en entornos virtuales: proyecto b-learning en la cátedra Informática I de la carrera de Ingeniería. Ponencia presentada en: II Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Buenos Aires,
Argentina.
HENAO, O. (2002). La enseñanza virtual en la educación superior. Bogotá, Colombia: ICFES.
LEZCANO, L.N. (2016). La evaluación de los aprendizajes en entornos virtuales desde la perspectiva del estudiante. Ponencia presentada en: Décima Quinta Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática. Buenos Aires, Argentina.
LOSCERTALES, F. (2000). El rol del profesor ante el impacto de las nuevas tecnologías. Cabeo, J. (coord) Las Nuevas Tecnologías para la mejora educativa. Sevilla: Kronos. Quaderns Digitals.net. Universidad de Sevilla.
LOPES, R.H.C., REID, I. Y HOBSON, P.R. (2007). The two-dimensional Kolmogorov-Smirnov test. Ponencia presentada en: XI International Workshop on Advanced Computing and Analysis Techniques in Physics Research. Amsterdam, Holanda.
LÓPEZ, E. Y MIRANDA, M.J. (2007). Influencia de la tecnología de la información en el rol del profesorado y en los procesos de enseñanza-aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(1), pp. 51-60.
MARÍN, D., JIMÉNEZ, E. Y HERNÁNDEZ, F. (2015). Comparación de pruebas paramétricas y no paramétricas vía simulación. Ponencia presentada en: XXV Simposio Internacional de Estadística. Armería, Colombia.
MARINO, M. (2016). Diseño e-learning: siete componentes indispensables para una asignatura de Comunicación en el contexto universitario. Revista Q, 10(20), pp. 24-51.
MARTÍNEZ, C.H. (2008). La educación a distancia: sus características y necesidad en la educación actual. Educación, 17(33), pp. 7-27.
MARTÍNEZ, V. (2017). Educación presencial versus educación a distancia. La Cuestión Universitaria, 9, pp. 108-116.
MONTERO, I. Y LEÓN, O.G. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2(3), pp. 503-508.
NÓBILE, C.I. Y LUNA, A.E. (2015). Los Entornos Virtuales de Enseñanza y Aprendizaje en la Universidad Nacional de La Plata. Una aproximación a los usos y opiniones de los estudiantes. International journal of technology and educational innovation, 1(1), pp. 3-9.
PANDO, M.F. (2018). Tendencias didácticas de la educación virtual: Un enfoque interpretativo. Propósitos y Representaciones, 6(1), pp. 463-505.
RODENES, M., VALLES, R.S. Y MONCALEANO, G.I. (2013). E-learning: características y evaluación. Ensayos de economía, 43, pp. 143-159.
RODRÍGUEZ, J.R. (2013). Aproximaciones a la educación a distancia en el Perú. En J. Granda y C. Rama (Ed.), La educación a distancia en el Perú. Chimbote, Perú: Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote.
SALGADO, M. (2015). La enseñanza y el aprendizaje en modalidad virtual desde la experiencia de estudiantes y profesores de posgrado de la Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología (Tesis de doctorado). Moravia, Costa Rica: Universidad Católica de Costa Rica Anselmo Llorente y Lafuente.
SALINAS, J. (2014). Perspectivas y desafíos de los entornos virtuales en la educación superior. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/232242332 [21/08/2019]
SANGRÀ, A. (2006). Educación a distancia, educación presencial y usos de la tecnología: una tríada para el progreso educativo. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 15, pp. 1-19.
SOLER, J. (2010). Entorno virtual para el aprendizaje y la evaluación automática en bases de datos (Tesis de doctorado). Girona, España: Universitat de Girona.
TEIXEIRA, L.C., LOPES, F. Y DE FREITAS, D.C. (2016). Las fronteras entre La educación presencial y la virtual como ampliación del campo de lo posible. Educación y sociedad en red. Los desafíos de la era digital. Ponencia presentada en: IX Conferencia Internacional Guide. San
Salvador, El Salvador.
VILLALOBOS, N. (1998). Algunas consideraciones sobre el concepto de universidad abierta. Ponencia presentada en: Conferencia Latinoamericana de Educación Superior. San José, Costa Rica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Virtuality, Education and Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The generation of derivative works is allowed as long as it is not done for commercial purposes. The original work may not be used for commercial purposes.