Evaluation of the effectiveness of virtual environments in a master in Peru

Authors

  • Ana María Huambachano Coll Cardenas Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Perú
  • Valeriano Rubén Flores Rosas Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Perú
  • Salomón Marcos Berrocal Villegas Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v11.n21.29439

Keywords:

Virtual environment, performance, teaching, learning, qualification, Moodle

Abstract

Face-to-face teaching does not satisfactorily meet the new educational demand, so different strategies and methods are used in e-learning. The level of basic theoretical knowledge of the Scientific Research Seminar subject was evaluated after applying a virtual learning environment to students from the "Enrique Guzmán y Valle" National University of Peru. The sample was 36 students. A virtual classroom was designed in Moodle platform which was used by the experimental group and the control group carried out the course in a traditional way. The performance of the groups was measured according to the average grade at the end of the course and the number of projects delivered, through a Student t test with significance p < 0.05. The experimental group had better performance, with statistically significant differences observed between the grades at the end of the course with a 95% confidence level.

References

ACOLTZIN-VIDAL, J.R.C. (2013). ¿Qué comparan las pruebas paramétricas? Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 52(1), pp. 7-8.

CABERO, J., LÓPEZ, E. Y BALLESTEROS, C. (2001). La asignatura nuevas tecnologías aplicadas a la educación: un camino hacia la alfabetización tecnológica en la formación inicial del profesorado. Revista de Medios y Educación, 17, pp. 99-110.

CARDONA-ROMÁN, D.M. Y SÁNCHEZ-TORRES, J.M. (2011). La educación a distancia y el e-learning en La sociedad de la información: una revisión conceptual. UIS Ingenierías, 10(1), pp. 39-52.

CHIECHER, A., DONOLO, D. Y RINAUDO, M.C. (2005). Percepciones del aprendizaje en contextos presenciales y virtuales. La perspectiva de alumnos universitarios. RED. Revista de Educación a Distancia, 5(13), pp. 1-10.

COLMENARES, A.M. (2007). Prácticas evaluativas alternativas en contextos virtuales de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 44(6), pp. 2 -10.

DEL MORAL, M.E. Y VILLALUSTRE, L. (2013). E-evaluación en entornos virtuales: herramientas y estrategias. Ponencia presentada en: IV Jornadas Internacionales de Campus Virtuales. Palma, España.

GODOY, M.M. Y SIDENIUS, S. (2007). Experiencias de aprendizaje en entornos virtuales: proyecto b-learning en la cátedra Informática I de la carrera de Ingeniería. Ponencia presentada en: II Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. Buenos Aires,

Argentina.

HENAO, O. (2002). La enseñanza virtual en la educación superior. Bogotá, Colombia: ICFES.

LEZCANO, L.N. (2016). La evaluación de los aprendizajes en entornos virtuales desde la perspectiva del estudiante. Ponencia presentada en: Décima Quinta Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática. Buenos Aires, Argentina.

LOSCERTALES, F. (2000). El rol del profesor ante el impacto de las nuevas tecnologías. Cabeo, J. (coord) Las Nuevas Tecnologías para la mejora educativa. Sevilla: Kronos. Quaderns Digitals.net. Universidad de Sevilla.

LOPES, R.H.C., REID, I. Y HOBSON, P.R. (2007). The two-dimensional Kolmogorov-Smirnov test. Ponencia presentada en: XI International Workshop on Advanced Computing and Analysis Techniques in Physics Research. Amsterdam, Holanda.

LÓPEZ, E. Y MIRANDA, M.J. (2007). Influencia de la tecnología de la información en el rol del profesorado y en los procesos de enseñanza-aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(1), pp. 51-60.

MARÍN, D., JIMÉNEZ, E. Y HERNÁNDEZ, F. (2015). Comparación de pruebas paramétricas y no paramétricas vía simulación. Ponencia presentada en: XXV Simposio Internacional de Estadística. Armería, Colombia.

MARINO, M. (2016). Diseño e-learning: siete componentes indispensables para una asignatura de Comunicación en el contexto universitario. Revista Q, 10(20), pp. 24-51.

MARTÍNEZ, C.H. (2008). La educación a distancia: sus características y necesidad en la educación actual. Educación, 17(33), pp. 7-27.

MARTÍNEZ, V. (2017). Educación presencial versus educación a distancia. La Cuestión Universitaria, 9, pp. 108-116.

MONTERO, I. Y LEÓN, O.G. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2(3), pp. 503-508.

NÓBILE, C.I. Y LUNA, A.E. (2015). Los Entornos Virtuales de Enseñanza y Aprendizaje en la Universidad Nacional de La Plata. Una aproximación a los usos y opiniones de los estudiantes. International journal of technology and educational innovation, 1(1), pp. 3-9.

PANDO, M.F. (2018). Tendencias didácticas de la educación virtual: Un enfoque interpretativo. Propósitos y Representaciones, 6(1), pp. 463-505.

RODENES, M., VALLES, R.S. Y MONCALEANO, G.I. (2013). E-learning: características y evaluación. Ensayos de economía, 43, pp. 143-159.

RODRÍGUEZ, J.R. (2013). Aproximaciones a la educación a distancia en el Perú. En J. Granda y C. Rama (Ed.), La educación a distancia en el Perú. Chimbote, Perú: Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote.

SALGADO, M. (2015). La enseñanza y el aprendizaje en modalidad virtual desde la experiencia de estudiantes y profesores de posgrado de la Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología (Tesis de doctorado). Moravia, Costa Rica: Universidad Católica de Costa Rica Anselmo Llorente y Lafuente.

SALINAS, J. (2014). Perspectivas y desafíos de los entornos virtuales en la educación superior. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/232242332 [21/08/2019]

SANGRÀ, A. (2006). Educación a distancia, educación presencial y usos de la tecnología: una tríada para el progreso educativo. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 15, pp. 1-19.

SOLER, J. (2010). Entorno virtual para el aprendizaje y la evaluación automática en bases de datos (Tesis de doctorado). Girona, España: Universitat de Girona.

TEIXEIRA, L.C., LOPES, F. Y DE FREITAS, D.C. (2016). Las fronteras entre La educación presencial y la virtual como ampliación del campo de lo posible. Educación y sociedad en red. Los desafíos de la era digital. Ponencia presentada en: IX Conferencia Internacional Guide. San

Salvador, El Salvador.

VILLALOBOS, N. (1998). Algunas consideraciones sobre el concepto de universidad abierta. Ponencia presentada en: Conferencia Latinoamericana de Educación Superior. San José, Costa Rica.

Published

2020-07-21

Issue

Section

Innovation and Experiences

How to Cite

Evaluation of the effectiveness of virtual environments in a master in Peru. (2020). Virtuality, Education and Science, 11(21). https://doi.org/10.60020/1853-6530.v11.n21.29439