Online teacher formation: the case study of the Language and Literature teachers´ training – Cycle

Authors

  • Stella Maris Tapia Universidad Nacional de Río Negro
  • Camila Allende Stieg Universidad Nacional de Río Negro
  • Nelly Maglianos Universidad Nacional de Río Negro

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v11.n20.27448

Keywords:

teacher formation; pedagogical mediation; e-learning; teaching and learning concepts; teaching practices

Abstract

This study is about the training of Language and Literature teachers, and the pedagogical mediations that are developed during the teaching and learning processes in the online modality. This article addresses the case of the Curricular Complementation Cycle of the Language and Literature teaching career at the National University of Río Negro as the research object. With a qualitative methodology, pedagogical mediations are analyzed in virtual classrooms that account for the adaptation of different strategies and teaching experiences to e-learning training. To achieve this, interviews with teachers and normative institutional documents regarding teaching practices are linked with the objective of describing the conceptions about interaction, knowledge construction, teaching and learning that enable the training of teachers in the double particularity of the online environment and disciplinary specificity in language and literature.

References

ALLENDE STIEG, E. C. (2019). Corregir textos escritos durante la formación en línea de profesores de Lengua y Literatura: ¿una mediación didáctica? Ponencia presentada en: III Congreso de la Delegación Argentina de la Asociación de Lingüística y Filología de América Latina (ALFAL) y IX Jornadas Internacionales de Investigación en Filología Hispánica. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.

AREA, M.; ADELL, J. (2009). E-learning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En PABLOS, J. D. (Coord.). Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Málaga: Aljibe, 391-424.

BROCCA, D. (2013). Las características de la comunicación didáctica en entornos virtuales de aprendizaje. Dos propuestas educativas virtuales en el marco de la Maestría en Procesos Educativos mediados por Tecnologías-UNC. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de Córdoba. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnologías, CEA. Recuperado de: https://rdu.unc.edu.ar/bitstream/handle/11086

/1943/Tesis%20Maestria%20final-%20Rep%20Univ%20-%20Ansenuza.pdf?sequence=1

BRONCKART, J. P. (2004). Actividad verbal, textos y discursos. Por un interaccionismo socio-discursivo. Madrid: FIA.

BRONCKART, J. P. (2007). Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas. Buenos Aires: Miño y Dávila.

CLEVELAND- INNES, M.; CAMPBELL, P. (2012). Emotional presence, learning and the online learning environment. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 13(4), 269-292. Recuperado de: https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i4.1234

CUESTA, C. (2011). Lengua y Literatura: disciplina escolar. Hacia una metodología circunstanciada de su enseñanza. Tesis de doctorado. Universidad de La Plata. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.641/te.641.pdf

EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. (1983). Escuela y clases subalternas. Cuadernos Políticos, 37, julio –septiembre de 1983, 70-80.

GROS SALVAT, B.; ADRIÁN, M. (2016). Estudio sobre el uso de los foros virtuales para favorecer las actividades colaborativas en la enseñanza superior. Education in The Knowledge Society, 5(1). Recuperado: //revistas.usal.es/index.php/revistatesi/article/view/14357

LITWIN, E. (2000). La educación a distancia. Temas para el debate en una nueva agenda educativa. Buenos Aires: Amorrortu.

MARTÍN, M. (2015). Mediación Didáctica y Entornos Virtuales: La construcción de las relaciones didácticas en entornos mediados por tecnologías en Educación Superior. Tesis de posgrado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1256/te.1256.pdf

MENA, M. (2010). El diseño de proyectos de educación a distancia. Buenos Aires: La Crujía.

PRIETO CASTILLO, A. (1994). La mediación pedagógica en el espacio de la educación universitaria. Ponencia en Seminario Internacional: Tecnología Educativa en el contexto latinoamericano. Ciudad de México, 14 al 18 de marzo de 1994. Publicada en Revista Electrónica Tecnología e Investigación Educativa, (25). Recuperado de: http://investigacion.ilce.edu.mx/stx.asp?id=2611&db=&ver=

RESTREPO, E. (2016). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Popayán: Envión.

RIESTRA, D. (2008). Las consignas de enseñanza de la Lengua. Buenos Aires: Miño y Dávila.

ROCKWELL, E. (2009). La experiencia etnográfica. Buenos Aires: Paidós.

SOUTO, M. (1996). La clase escolar. Una mirada desde la didáctica de lo grupal. En CAMILLONI, A. et al., Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós, 117-155.

TAPIA, S. M. (2014). La corrección de textos escritos: qué, cómo y para qué se corrige en Lengua. Tesis de doctorado. Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina. Defendida el 19 de diciembre de 2014.

TAPIA, S. M. (2016). La corrección de textos escritos. Qué, cómo y para qué se corrige en Lengua. Buenos Aires: Miño y Dávila.

TAPIA, S. M. (2018). Escribir las prácticas docentes en aulas virtuales: voces y contextos diversos, problemas comunes. Ponencia presentada en: VIII Congreso Iberoamericano de Pedagogía “La innovación y el Futuro de la Educación para un Mundo Plural”. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de Tres de Febrero y Sociedad Española de Pedagogía.

VIGOTSKI, L. (2008). [1930 edición en ruso]. El método instrumental en Psicología. Schneuwly, B. y Bronckart, J.-P. (Coords.), Vigotski hoy. Madrid: Ed. Popular, 33-39.

VIGOTSKI, L. S. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires: Crítica.

VOLOSHINOV, V. (2009). El marxismo y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Godot.

WILLIAMS, R. (2009). Marxismo y literatura. Buenos Aires: Las cuarenta.

Downloads

Published

2020-01-12

Issue

Section

Theoretical Basis and Research

How to Cite

Online teacher formation: the case study of the Language and Literature teachers´ training – Cycle. (2020). Virtuality, Education and Science, 11(20), 59-74. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v11.n20.27448