The subjective configuration of teachers in rural towns: a historical look at the cores of fundamental senses

Authors

Keywords:

Subjectivity, Teachers, Rural towns, Cores of senses, Intertextuality

Abstract

This paper is part of the broader study of subjectivities, particularly of primary school teachers in rural towns. The central objective of the research points to the understanding of the meanings (social, political, cultural and pedagogical) that configure these subjectivities. Regarding theoretical perspectives, this work follows authors such as Bourdieu, Hall and González Rey with regard to a qualitative methodology, typical of a discourse analysis that addresses the configuration of subjectivities. The subjectivity category allows us to observe the double and complex operation that every subject performs when going through; on the one hand, the multiple nuances presented by society, their family, their school experiences and their culture; on the other, the personal construction of the subject in their own practices. The first results allow us to glimpse that in asymmetric and institutionalized training scenarios such as schools, teaching subjectivities are configured in a split way in a field of intersections and discursive disputes that over determine their practices. In this conflictive territory, certain nuclei of meanings emerge as central in the articulation of associative chains of meanings, as networks that mark historically constructed trend lines of meaning.

References

Achilli, Elena. 2015. “Hacer antropología. Los desafíos del análisis a distinta escala”. Boletín de Antropología y Educación, Año 6, núm. 9, Río Cuarto, 20/05/2024 (En línea) https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/RepHipUNR_8826309d966885bfd2ad459226a47

Angenot, Marc. 2010. El discurso social. Los límites históricos de los pensable y lo decible, Siglo XXI, Buenos Aires.

Antúnez, Damián. 2015. Caras extrañas. La Tendencia Revolucionaria del Peronismo en los gobiernos provinciales (Buenos Aires, Córdoba, Mendoza, Santa Cruz y Salta, 1973-1974), Prohistoria Ediciones, Rosario.

Aramayo, Roberto. 2015. Rousseau. Y la política hizo posible hombre (tal como es), Salvat, Barcelona.

Bajtin, Mijaíl. 1998 [1979]. Estética de la creación verbal, Siglo XXI Editores, México DF.

Baz, Margarita. 1998. “La dimensión de lo colectivo: reflexiones en torno a la noción de subjetividad en la psicología social”. En AA.VV. Tras las huellas de la subjetividad, Universidad Autónoma Metropolitana, México DF., pp. 137-152

Bourdieu, Pierre. 1991. El sentido práctico,Taurus, Madrid.

Casanova, Elsa. 1991. Para comprender la ciencia de la educación,Verbo Divino, Navarra.

Cloquell, Silvia. 2014. Pueblos rurales. Territorios, sociedad y ambiente en la nueva agricultura, CICCUS, Buenos Aires.

Fletcher, Lea. 2014. “Juana Manso: una voz en el desierto”. En Fletcher, L. (Compiladora). Mujeres y cultura en la Argentina del siglo XIX, Feminaria Editora, Buenos Aires, pp. 108-120.

García Canclini, Néstor. 1989. Culturas Híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad, Grijalbo, México DF.

Goldman, Noemí. 1989. El discurso como Objeto de la historia, Hachete, Buenos Aires.

González Rey, Fernando. 2002. Sujeto y subjetividad. Una aproximación histórico- cultural, Thomson, México DF.

Grillo, Mabel. 1999. “El análisis de discurso como estrategia metodológica en el estudio de las culturas”. En Grillo, Mabel; Silvina Berti y Adriana Rizzo. Discursos Locales. Lo nuevo y lo viejo, lo público y lo privado, Ediciones de la UNRC, Río Cuarto, pp. 7-24.

Guattari, Féliz y Suely Rolnik. 2006. Micropolítica. Cartografía del deseo, Traficantes de sueños, Madrid.

Hall, Stuart. 2010. Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales, Envión editores, Lima.

Freud, Ana. 2001. Introducción al psicoanálisis para educadores, Paidós, Buenos Aires.

Freud, Sigmund. 2017. Fetichismo, en Obras Completas. Volumen 22, segunda edición, Siglo XXI, Buenos Aires.

Mèlich, Joan-Carles. 2009. “Antropología de la situación (una perspectiva narrativa)”. En Larrosa, Jorge y Carlos Skliar (Comp.) Experiencia y alteridad en educación, Homo Sapiens/Flacso, Rosario, pp. 79-95.

Pérez de Lara, Nuria. 2009. “Escuchar al Otro dentro de sí”. En Experiencia y alteridad en educación. En Larrosa, Jorge y Carlos Skliar (Comp.) Experiencia y alteridad en educación, Homo Sapiens/Flacso, Rosario, pp. 45-77.

Reyes de Deu, Lucía. 2016. “Tensiones y desafíos entre varones y mujeres del normalismo: La maestra normal de Manuel Gálvez”. Anuario de Historia de la Educación, 2016, Vol. 17, núm. 2, pp. 138-154 (En línea)http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-92772016000200009&lng=es&tlng=es.

Roitenburd, Silvia. 1993. “Educación y control social. El Nacionalismo Católico Cordobés (1862-1944)”. En Puiggrós, Ana. (Dir). La Educación en las Provincias y Territorios Nacionales (1885-1945), Editorial Galerna, Buenos Aires, pp. 59-119.

Rousseau, Jean. 2005. Emilio o de la educación. Centro editor de Cultura. Buenos Aires.

Tomasini, Marina. 2022. Educación sexual: juventudes, experiencias escolares, afectividades y activismos. Grupo Editor Universitario, Buenos Aires.

Entrevistas

Entrevista a CC1. 12/09/2023. Sampacho, Córdoba. Lucas Hirch.

Entrevista a CL1. 12/04/2023. Sampacho, Córdoba. Lucas Hirch.

Entrevista a CL2. 28/04/2023. Sampacho, Córdoba. Lucas Hirch.

Entrevista a CM1. 05/05/2023. Sampacho, Córdoba. Lucas Hirch.

Entrevista a SML1. 28/07/2023. Sampacho, Córdoba. Lucas Hirch.

Entrevista a SMM1. 01/09/2023. Sampacho, Córdoba. Lucas Hirch.

Entrevista a RLC1. 18/10/2023. Sampacho, Córdoba. Lucas Hirch.

Entrevista a RLL1. 28/08/2023. Sampacho, Córdoba. Lucas Hirch.

Published

2024-11-27

How to Cite

The subjective configuration of teachers in rural towns: a historical look at the cores of fundamental senses. (2024). Testimonios, 13(13), 136-161. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/testimonios/article/view/47132

Similar Articles

1-10 of 33

You may also start an advanced similarity search for this article.