All Voices, All: an Approach to the CSE (Comprehensive Sexua- lity Education) in the Music Class.
Keywords:
Comprehensive Sex Education, Music Education, Gender, High School, Middle EducationAbstract
This work deals with the inclusion of the Comprehensive Sex Education (CSE) in the music class in High school education. Firstly, we trace a path in order to recognize the current regulations about gender in our country and we take a further step into the approach of the law itself. Secondly, we reflect on the role women have played throughout history and still do in the music scene. Finally, we share some pedagogical proposals in order to work the CSE in the music class. This article comes from our monograph related to the final evaluation instance of the subject Planning and Teaching Practice of Musical Education Professorship.
Downloads
References
Álvarez, N., et al. (2019). “Educación Sexual Integral / Lenguajes artísticos”. Novedades Educativas, 345. Buenos Aires. Ed. Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico. https://digital.noveduc.com/reader/septiembre-2019-no345-revista-novedades-educativas?location=1
Boccardi, F. y Marozzi, J. (2019). “La Educación Sexual Integral en peligro”. Novedades Educativas, 345, pp. 30-33.
Edelstein, G. y Coria, A. (1995). Imágenes e imaginación. Iniciación a la Docencia. Buenos Aires: Editorial Kapeluz.
Gobierno de la Provincia de Córdoba. (2017). Estado de implementación de la Educación Sexual Integral en instituciones educativas de la Provincia de Córdoba. Fascículo 3. http://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/PolSocioeducativas/ESI/ImplemESI/Fasciculo%2003%20-%20SECUNDARIA%20-%20%2017-09-17.pdf
Instituto Nacional de Música. (2018. Enero 25). Programa especial por el Día Nacional del Músico [Archivo de video]. https://www.youtube.com/watch?v=NKd6rn6oG30&t=2242s
Ley de cupo femenino en Argentina. (17 de noviembre de 2020). En Wikipedia. https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Ley_de_cupo_femenino_en_Argentina&oldid=130993254
Menchón A. M. (2019). “Despatriarcar la enseñanza de la filosofía. Algunas pistas para interpelar nuestras materias en la universidad”. Novedades Educativas (345), pp 8-13.
Ministerio de Educación de la Nación. (2010). Lineamientos curriculares para la Educación Sexual Integral. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/lineamientos_0.pdf
Ministerio de Educación de la Nación. (2014). Clase 2: Los ejes de la ESI. https://www.direcciongeneraldeeducacionprimaria.files.wordpress.com/2019/05/1c-los-ejes-de-la-esi.pdf
Ministerio de Educación de la Nación. (2018). Ateneo: La Educación Sexual Integral (ESI) en el aula.
Small, C. (1999). “El Musicar: un ritual en el Espacio Social. Conferencia pronunciada en el III Congreso de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología”. Revista Transcultural de Música, 4, pp. 1-16.
Vicari, P. M. (2015). “De la monodia patriarcal a la polifónica de género. Nuevas perspectivas para la planificación didáctica en la enseñanza de la música”. En Bach, A. M. (coord.). Para una didáctica con perspectiva de género (pp. 235-269). Buenos Aires: Mino y Dávila editores.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ramiro Álvarez Sánchez, Mayra Luz Yulitta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Commercial use of the original work and any derivative works is not permitted, and distribution of derivative works must be made under a license equal to that which governs the original work.