Universal design for learning in integrated STEAM education: an experience in primary education

Authors

  • Miguel Ángel Merino-Fernández Universidad de Burgos. Facultad de Educación. Departamento de Didácticas Específicas. Área de Didáctica de las Ciencias Experimentales https://orcid.org/0009-0005-1605-4825
  • Jairo Ortiz-Revilla Universidad de Burgos. Facultad de Educación. Departamento de Didácticas Específicas. Área de Didáctica de las Ciencias Experimentales https://orcid.org/0000-0002-9138-0832
  • Ileana M. Greca Universidad de Burgos. Facultad de Educación. Departamento de Didácticas Específicas. Área de Didáctica de las Ciencias Experimentales https://orcid.org/0000-0003-3674-7985

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43733

Keywords:

Integrated STEAM education, Active methodologies, Primary education, Universal Design for Learning, Attention to diversity

Abstract

The aim of this article is to present the implementation of a teaching proposal on integrated STEAM education in a classroom of 5th year of primary education, which promotes inclusive education and attention to diversity through Universal Design for Learning and the use of various active methodologies. To this end, an integrated multidisciplinary model has been designed, bringing together four subjects through the common thread of the Japanese comic One Piece, in order to promote learning skills through collaboration, reflection, argumentation, creativity and experimentation.

References

Acuerdo 29/2017, de 15 de junio, de la Junta de Castilla y León, por el que se aprueba el II Plan de Atención a la Diversidad en la Educación de Castilla y León 2017-2022. Boletín Oficial de Castilla y León. Valladolid, 19 de junio de 2017, (115), 23109-23176.

Ainscow, M., Booth, T. & Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203967157

Alba-Pastor, C., Sánchez-Serrano, J. M. y Zubillaga del Río, A. (2018). Diseño universal para el aprendizaje: documento adaptado a la versión 2018. Edelvives.

Alonso-Centeno, A., Ortiz-Revilla, J., Greca, I. M. & Sanz de la Cal, E. (2022). Perceptions of STEAM+CLIL integration: results of a co-teaching proposal during initial teacher training. En D. Ortega-Sánchez (Ed.), Controversial issues and social problems for an integrated disciplinary teaching (pp. 3-15). Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-08697-7_10

Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. https://downgalicia.org/wp-content/uploads/2018/01/Guia-para-la-Educacion-Inclusiva.pdf

Center for Applied Special Technology. (2011). Universal Design for Learning guidelines version 2.0. http://www.educadua.es/doc/dua/CAST-Pautas-Traduccio%CC%81n-Versio%CC%81n-2018_Rev2023.pdf

Childre A., Sands J. R., & Pope S. T. (2009). Backward Design: Targeting depth of understanding for all learners. Teach-ing Exceptional Children, 41(5), 6-14. https://doi.org/10.1177/004005990904100501

Colucci-Gray, L., Burnard, P., Gray, D., & Cooke, C. (2019). A critical review of STEAM (Science, Technology, Engineer-ing, Arts, and Mathematics). En P. Thomson (Ed.), Oxford research encyclopedia of education (pp. 1-22). Oxford Univer-sity Press. http://dx.doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.398

Decreto 26/2016, de 21 de Julio, por el que se establece el currículo y se regula la implantación, evaluación y desa-rrollo de la Educación Primaria en la Comunidad de Castilla y León. Boletín Oficial de Castilla y León. Valladolid, (142), 34184-3474625.

Duran, D. y Monereo, C. (2012). Entramado. Métodos de aprendizaje cooperativo y colaborativo. Horsori.

Ferrada, C. (2021). Diseño e implementación de actividades STEM a partir del trabajo en robótica, con metodologías activas en 3.o ciclo de Educación Primaria (Tesis doctoral). https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=303490

Greca, I. M. (2018). La enseñanza STEAM en la Educación Primaria. En I. M. Greca y J. Á. Meneses Villagrá (Coords.), Proyectos STEAM para la Educación Primaria: fundamentos y aplicaciones prácticas (pp. 19-39). Dextra.

Greca, I. M. y Jerez-Herrero, E. (2017). Propuesta para la enseñanza de Ciencias Naturales en Educación Primaria en un aula inclusiva. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 385-397. http://hdl.handle.net/10498/19224

Greca, I. M., Ortiz-Revilla, J., Alonso-Centeno, A., & Sanz de la Cal, E. (en prensa). Co-teaching for teacher training in integrated education: an experience with STEAM and CLIL. Ápice. Revista de Educación Científica.

Greca, I. M., Ortiz-Revilla, J., y Arriassecq, I. (2021). Diseño y evaluación de una secuencia de enseñanza-aprendizaje STEAM para Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1802. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1802

Greca, I. M., y Sanz de la Cal, E. (2022). La narración como eje para integrar STEAM y el aprendizaje de una segunda lengua: el modelo SeLFiE. En A. Benarroch Benarroch (Ed.), 30 Encuentros Internacionales de Didáctica de las Ciencias Experimentales. La enseñanza de las ciencias en un entorno (1351-1357). Universidad de Granada.

Instrucción de 24 de agosto de 2017 de la Dirección General de Innovación y Equidad Educativa. Junta de Castilla y León. http://creecyl.centros.educa.jcyl.es/sitio/upload/Instruccion_24.08.2017.pdf

Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). Boletín Oficial del Estado. Madrid, 4 de mayo de 2006, núm. 106, pp. 17158-17207.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado. Madrid, (295), 1-649.

Márquez, A. y García, J. B. (2022). Metodologías activas y diseño universal para el aprendizaje. Influencia de las pautas DUA en el diseño de tareas, actividades y/o ejercicios de aula. Journal of Neuroeducation, 3(1), 109-118. https://doi.org/10.1344/joned.v3i1.39661

Moliner, O., Sales, M.A., Ferrández, R., Moliner, L. y Roig, R. (2012). Las medidas específicas de atención a la diversi-dad en la Educación Secundaria Obligato¬ria (ESO) desde las percepciones de los agentes implicados. Revista de Educa-ción, (358), 197-217. http://dx.doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-358-075

Muntaner-Guasp, J. J., Mut-Amengual, B., y Pinya-Medina, C. (2022). Las metodologías activas para la implementación de la educación inclusiva. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.5

Oda, E. (1997). One Piece. Planeta De Agostini.

Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, (25), 6986-7003.

Ortiz-Revilla, J. (2020). El desarrollo competencial en la Educación Primaria: efectos de una propuesta STEAM inte-grada (Tesis doctoral). https://riubu.ubu.es/handle/10259/5521

Ortiz-Revilla, J., Greca, I. M., y Arriassecq, I. (2018). Construcción de un marco teórico para el enfoque STEAM en la Educación Primaria. En C. Martínez Losada y S. García Barros (Eds.), 28 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experi-mentales. Iluminando el cambio educativo (pp. 823-828). Universidade da Coruña.

Ortiz-Revilla, J., Greca, I. M., & Arriassecq, I. (2022). A theoretical framework for integrated STEM education. Science & Education, 31(2), 383-404. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00242-x

Ortiz-Revilla, J., Greca, I. M., y Meneses-Villagrá, J. Á. (2021). Efectos de una propuesta STEAM integrada en el desa-rrollo competencial del alumnado de Educación Primaria. Infancia y Aprendizaje, 44(4), 838-870. https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1925473

Ortiz-Revilla, J., Sanz-Camarero, R., y Greca, I. M. (2021). Una mirada crítica a los modelos teóricos sobre educación STEAM integrada. Revista Iberoamericana de Educación, 87(2), 13-33. https://doi.org/10.35362/rie8724634

Quigley, C. F., & Herro, D. (2016). Finding the Joy in the Unknown. Journal of Science Education and Technology, 25, 410–426. https://doi.org/10.1007/s10956-016-9602-z

Rose, D. H., & Meyer, A. (2002). Teaching every student in the digital age: Universal design for learning. Association for Supervision & Curriculum Development.

Santiago, J. A. (2012). Generación manga: auge global del imaginario manga-anime y su repercusión en España. Puer-tas a la lectura, (24), 10-27.

Zeidler, D. L. (2016). STEM education: a deficit framework for the twenty first century? A sociocultural socioscientific response. Cultural Studies of Science Education, 11(1), 11-26. https://doi.org/10.1007/s11422-014-9578-z

Published

2023-12-19

How to Cite

Merino-Fernández, M. Ángel, Ortiz-Revilla, J., & Greca, I. M. (2023). Universal design for learning in integrated STEAM education: an experience in primary education. Journal of Physics Teaching, 35(2), 223–235. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43733

Issue

Section

Teaching Narratives