Analysis of the semantic dimension in forced digitalization contexts: the case of introductory thermodynamics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43706

Keywords:

Semantic dimension, Legitimation codes, Thermodynamics teaching, Context of a pandemic, Problem solving

Abstract

This paper illustrates some partial results of the research on the study of the programmatic principles of cumulative knowledge-building that emerge in discursive practices in a remote education scenario. The analysis has concentrated on a high school fifth-grade classroom, especially in physics, addressing the topic of introductory thermodynamics. The semantic dimension of the theoretical construct, legitimation codes theory, and through its methodological tool semantic profile, proved to be an effective analytical approach. Because it allows the visual representation of the multiple gradations of meaning condensation derived from the discursive interactions promoted by the observed teacher. The treatment of boundary conditions with emphasis on variational ideas, the integration of macro and microscopic approaches, the mathematical language as structuring of physical knowledge, and the use of different resolution strategies, and with the help of didactic intentionality, have facilitated the possibility of establishing structuring connections between the explanations provided and enriched with a high level of significance allowing a deep understanding of scientific concepts.

References

Almeida, L., Silva, A. & Ferreira, B. (2021). Semantic Gravity and Contextualization in the Chemistry Questions of the Brazilian National High School Examination. Documento presentado en XIX IOSTE 2020. Daegu, Korea.

Córdova, J., Melo, G., Bacigalupo, F. y Manghi, D. (2016). Olas de significado en la interacción profesor-alumno: análi-sis de dos clases de Ciencias Naturales de un 6to de primaria. Ciência & Educação, 22(2), 335-350. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320160020005

Doran, Y. (2019). Building knowledge through images in physics. Visual Communication, 18(2), 251–277. DOI: https://doi.org/10.1177/1470357218759825

Elizondo, M. (2013). Dificultades en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la física. Presencia Universitaria, 3(5), 70–77.

Escudero, C. y Moreira, M. A. (1999). La V epistemológica aplicada a algunos enfoques en resolución de problemas. Enseñanza de las ciencias, 17(1), 6168.

Escudero, C., González, S. y García, M. (1999). Resolución de problemas en el aula de física: Un análisis del discurso de su enseñanza y su aprendizaje en nivel medio. Investigações em Ensino de Ciências, 4(3), 229–251.

Escudero, C. y Jaime, E. (2007). La comprensión de la situación física en la resolución de problemas: Un estudio en dinámica de las rotaciones. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(1), 1-19.

Escudero, C, y Moreira, M. A. (2004). La investigación en resolución de problemas: una visión contemporánea. Pro-grama Internacional de Doutorado em ensino de Ciências (PIDEC). Texto de Apoio 28 Nº 23 da Universidad de BURGOS/UFRGS. Actas del PIDEC, 6, 41-90.

Escudero, C. (2005). Inferencias y modelos mentales: un estudio de resolución de problemas acerca de los primeros contenidos de Física abordados en el aula por estudiantes de nivel medio. Tesis doctoral no publicada. Universidad de Burgos-UFRGS, Burgos, España.

Escudero, C., Jaime, E. y González, S. (2016) Hacia la conciencia cuántica a partir del efecto fotoeléctrico. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), 203-220.

Escudero, C., González, S. y Jaime. E. (2016). Encuentros no causales: la física y la matemática en la resolución de situaciones problemáticas. En C. Escudero y S. Stipcich (Comp.). Pasaporte a la enseñanza de las ciencias: La modelización como eje organizador para la construcción de significados. (69-88). Argentina: Noveduc.

Ferreira, B. (2023, 05 de junio). ¿Cómo construir (y surfear) olas semánticas en el aula de ciencias? [Conferencia] 7° Encuentro de Investigación en Educación en Ciencias Naturales y Tecnología. Buenos Aires, Argentina. https://www.youtube.com/watch?v=-dThS4bpyfw

Ferreira, B. e Mortimer, E. (2019). Ondas semânticas e a dimensão epistêmica do discurso na sala de aula de química. Em Investigações em Ensino de Ciências, 24(1), 62-80. DOI: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p62

Ferreira, B. Silva, A. & Mortimer, E. (2022). Using variation in classroom discourse in chemistry teaching: making chemistry more accessible. En M. Blackie, H. Adendorff y M. Mouton, M. (Eds.), Enhancing science education: Explor-ing knowledge practices with legitimation code theory (82–102). Routledge.

Furió-Gómez, C., Solbes, J., y Furió-Mas, C. (2007). La historia del primer principio de la termodinámica y sus implica-ciones didácticas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(3), 461-475. DOI: http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2007.v4.i3.05

Georgiou, H. (2016). Putting physics knowledge in the hot seat: The semantics of student understandings of thermo-dynamics. En K. Maton, S. Hood, y S. Shay (Eds.), Knowledge-building: Educational studies in legitimation code theory (233-254). Routledge.

Halliday, M.A.K. & Martin, J.R. (1993). Writing science: Literacy and discursive power. Pittsburgh: University of Pitts-burgh Press.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). México, D.F., México: McGraw-Hill Interamericana

Maton, K. (2013). Making semantic waves: A key to cumulative knowledge-building. Linguistics and Education, 24(1), 8 – 22. (DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.linged.2012.11.005)

Maton, K. (2016). Legitimation Code Theory: Building knowledge about knowledge-building. En K. Maton, S. Hood, y S. Shay (Eds.), Knowledge-building: Educational studies in legitimation code theory. (19-46). Routledge.

Maton, K. & Chen, R. (2016). LCT in qualitative research: creating a translation device for studying constructivist ped-agogy. En K. Maton, S. Hood, y S. Shay (Eds.), Knowledge-building: Educational studies in legitimation code theory. (48-75). Routledge.

Moreira M. & Greca, I. (2003). Cambio Conceptual: análisis crítico y propuestas a la luz de la Teoría del Aprendizaje Significativo. Ciência & Educação, 9(2), 301-315. (DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200010)

Neiman, G. y Quaranta, G. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En I. Vasilachis (Coord.), Estra-tegias de investigación cualitativa (213-234). Barcelona, España: Gedisa.

Pietrocola, M. (2002). A matemática como estruturante do conhecimento físico. Caderno Brasileiro de Ensino de Físi-ca. 19(1), 93-114.

Vasilachis, I. (2006). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis (Coord.). Estrategias de investigación cualitativa (23-60). Barcelona, España: Gedisa.

Wilson, J., Buffa, A. y Lou, B. (2011). Termodinámica, En J. Wilson, A. Buffa y B. Lou (Eds.), Física 10 (333–368). México: Pearson.

Published

2023-12-19

How to Cite

Zuluaga Duque, D., & Escudero, C. (2023). Analysis of the semantic dimension in forced digitalization contexts: the case of introductory thermodynamics teaching. Journal of Physics Teaching, 35(2), 103–116. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43706