Didactic experience to measure the flow of a river in a natural environment. Comparison with the contributions of artificial intelligence

Authors

  • Benjamín Tannuré Godward Universidad Nacional de Tucumán. Facultad de Ciencias Naturales e Instituto Miguel Lillo
  • Lidia Beatriz Esper Universidad Nacional de Tucumán. Facultad de Ciencias Naturales e Instituto Miguel Lillo
  • María del Carmen Pérez Carmona Universidad Nacional de Tucumán. Facultad de Ciencias Naturales e Instituto Miguel Lillo

Keywords:

Didactic experience, Measurement of the flow of a river, Natural environment, Artificial intelligence

Abstract

The implementation of a didactic strategy in a natural context is shown, to measure the flow of a river, with students of the basic cycle of the Geology career of the Faculty of Natural Sciences and I.M.L-UNT, to increase motivation, interest and willingness to the job. In addition, Artificial Intelligence proposals were incorporated through ChatGPT to verify its contributions to the experience carried out in traditional mode.

References

Bossolasco, M. L. y Chiecher, A. (2023). Aportes de la Tecnología para la enseñanza en grupos numerosos. Curso 4. Clase 1. Diplomatura de Posgrado Prácticas de la enseñanza en la Educación Superior. U.N.T.

Coulon, A. (1995) Etnometodología y Educación. Barcelona: Paidós.

García Carmona, A., Vázquez Alonso, A. y Manassero Mas, M.A. (2011). Estado actual y perspectivas de la enseñanza de la naturaleza de la ciencia: una revisión de las creencias y obstáculos del profesorado. Enseñanza de la Ciencias, 29(3), 403-412.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la Investigación. México, McGraw Hill Education.

IA abierta. (2022). ChatGPT (versión del 30 de noviembre de 2022) [Modelo de lenguaje grande]. https://chat.openai.com/chat

Pérez Gutiérrez, C.A. (2006). Aprendiendo los fundamentos de la mecánica de fluidos con situaciones problema en un aula-taller experimental. Revista Educación, Comunicación y Tecnología.1(1).

Pérez Carmona, M. C. y Esper, L. B. (2002). Análisis de los Resultados de un Modelo Integrador entre Matemática, Física y Geología. VI Simposio de Investigadores en Educación en Física, Corrientes, Argentina.

Published

2023-12-01

How to Cite

Tannuré Godward, B., Esper, L. B., & Pérez Carmona, M. del C. (2023). Didactic experience to measure the flow of a river in a natural environment. Comparison with the contributions of artificial intelligence. Journal of Physics Teaching, 35, 277–282. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43330