Creation of a virtual reality prototype about rotational mechanics of ballet through designbased research

Authors

  • Diana Herrero-Villarreal Cátedra de Física, Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica. De la rotonda la Betania 500 m este, carretera a Sabanilla, Mercedes de Montes de Oca.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35334

Keywords:

Rotational mechanics teaching, Physics of ballet, Virtual reality, STEAM education, Game based learning

Abstract

Virtual reality and game-based learning have great potential for teaching physics beyond knowledge transmission. In a distance
education context such as the one in the Universidad Estatal a Distancia of Costa Rica, where most students are women, taking in
consideration STEAM education and gender approach to science teaching, it is decided to work with a feminized area of knowledge to
teach physics: ballet. Through a design-based investigation methodology, an interdisciplinary process is structured, collaborating with
a Maker Space of the UNED, the FabLab Kätrare, to develop a virtual reality prototype about two Rotational Mechanics topics in Ballet:
the relation between mass center and static equilibrium and angular momentum conservation. An immersive virtual reality app is
developed, filming with a 360° camera, incorporating animations, theoretical explanations, ballet demonstrations and a game space.
the prototype can be incorporated in game-based learning, distance education learning and teaching processes.

References

Al-Azawi, R., Al-Faliti, F. y Al-Blushi, M. (2016). Educational Gamification Vs. Game Based Learning: Comparative Study. International Journal of Innovation, Management and Technology, 7(4), 132-136. doi: 10.18178/ijimt.2016.7.4.659

Álvarez-Lires, F., Arias-Correa, A., Serrallé, J.F. y Varela, M. (2014). Elección de estudios de ingeniería: Influencia de la educación científica y de los estereotipos de género en la autoestima de las alumnas. Revista de Investigación en Educación, 12(1), 54-72.

Aznar-Díaz. I., Romero-Rodríguez, J.M., y Rodríguez-García, A.M. (2018). La tecnología móvil de Realidad Virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 256-274, doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10139

Bedwell, W., Pavlas, D., Heyne, K., Lazzara, E. y Salas, E. (2012). Toward a Taxonomy Linking Game Attributes to Learning: An Empirical Study. Simulation & Gaming, 20(10), 1-32. DOI: 10.1177/1046878112439444

Bian, L: Leslie, S. y Cimpian, A. (2017): Gender stereotypes about intelectual ability emerge early and influence children`s interests. Science, (6323) , 389-391. Doi: 10.1126/science.aah6524

Bonwell, C. y Eison, J. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. The George Washington University, School of Education and Human Development. doi:10.1017/S1049096513001145

Camacho, J. (2017). Identificación y caracterización de las creencias de docentes hombres y mujeres acerca de la relación ciencia – género en la educación científica. Estudios Pedagógicos, 43(3), 63-81.

Cantero, B. (2016). Inclusión del género en la enseñanza de las ciencias (tesis doctoral). Universitat Autónoma de Barcelona, España. (Tesis doctoral). Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/166152

Carlés, A.A. (2012). Coreógrafas, directoras y pedagogas: la contribución de la mujer al desarrollo del Ballet y los cambios de paradigmas en la transición al s. XXI. Universidad Politécnica de Valencia, España. Recuperada de https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/21066/tesisUPV4013.pdf

Chen, V. (2017). Are Active Learning Classrooms Authentic Learning Environments? An Examination of Students’ and an Instructor’s Lived Experiences in an Active Learning Classroom (tesis doctoral). Queen’s University, Canadá. Recuperado de https://qspace.library.queensu.ca/bitstream/handle/1974/23790/Chen_Victoria_201712_PhD.pdf?sequence=2

Corfo & Fundación Chile (2017). Preparando a Chile para la sociedad del conocimiento. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/Image/portal/documentos/STEM_FCh_digital.pdf

De Benito, B., Salinas, J. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa, Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 44-59. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/260631

Díaz, F., Gonorazky, S. y Marzano, V. (2008). “Las mujeres manejan mal y no saben ni cambiar la rueda pinchada” alcances y consecuencias del sexismo en las clases de física. En Bender, G., Reynoso, L. y Sztrajman, J., III Jornadas de Educación en Física y Biofísica. Simposio dirigido por Ciclo Básico Común Universidad de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Sonia_Gonorazky/publication/236877836_Fisica_y_Sexismo_en_las_clases_universitarias/links/0deec519d2b723aca5000000/Fisica-y-Sexismo-en-las-clases-universitarias.pdf

Eljaiek, H. (2015). Cuerpo y sujeto político en el Ballet. (tesis de maestría). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá. Recuperado de http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/6271/1/EljaiekAvenda%C3%B1oHernandoJose2015.pdf

Else, H. (2019, 19 de febrero). Nearly half of US female scientists leave full-time science after first child. Nature. doi: 10.1038/d41586-019-00611-1

Ghanbari, S. (2015). Learning across disciplines: A collective case study of two university programs that integrate the arts with STEM. International Journal of Education & the Arts, 16(7). Recuperado de http://www.ijea.org/v16n7/ el 10 de marzo, 2019.

Gottfried, M., Owens, A. Williams, D., Yon, H. y Musto, M. (2017). Friends and Family: A Literature Review on How High School Social Groups Influence Advanced Math and Science Coursetaking. Education policy analysis Archives, 25(62), 1-23. doi: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.2857

Heerdt, B. y Batista, I.d.L. (2017). Representaciones sociales de ciencia y género en la enseñanza de las Ciencias. Práxis Educativa, 12(3), 995-1012. doi: 10.5212/PraxEduc.v.12i3.017

Landers, R. (2015). Developing a Theory of Gamified Learning. Simulation and Gaming, 45(6), 752–768. DOI: 10.1177/1046878114563660

Laws, K. (2008). Physics and the Art of Dance (2nd edition). Nueva York: Oxford University Press.

Laws, P. Sokoloff, D. y Thornton, R. (1999). Promoting Active Learning Using the Results of Physics Education Research. UniServe Science News, 13, 14-19.

Recuperado de http://sydney.edu.au/science/uniserve_science/newsletter/vol13/sokoloff.html

National Academies of Science Engineering and Medicine. (2018). Sexual Harassment of Women: Climate, Culture, and Consequences in Academic Sciences, Engineering, and Medicine. Recuperado de https://www.nap. edu/download/24994

Obrist, B. & Martínez, E. (2015). Aplicación de la Realidad Virtual en una experiencia de aprendizaje. X Congreso sobre Tecnología en Educación & Educación en Tecnología, Paraguay. Recuperado de http://sedici.unlp. edu.ar/bitstream/handle/10915/49065/Documento_completo.pdf?sequence=1

Observatorio de innovación educativa. (2017). Realidad Aumentada y Virtual. Recuperado de https://observatorio.tec.mx/edu-trends-realidad-virtual-y-realidad-aumentada

Pho, A. y Dinscore, A. (2015). Game-Based Learning. Tips and Trends, spring 2015. Recuperado de https://acrl.ala.org/IS/wp-content/uploads/2014/05/spring2015.pdf

Quigley, C., Herro, D. y Jamil, F. (2017). Developing a Conceptual Model of STEAM Teaching Practices. School Science and mathematics, 117(1-2), 1-12. Doi: 10.1111/ssm.12201

Resnick, R. Halliday, D. & Krane, K. (2004). Física (4a ed). México: CECSA

Santamaría, L. y Mendoza, J.F. (2010). Realidad Virtual: Potencial Educativo. Ingenio Magno, 1(1). Recuperado de http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/12/12

Savage, C., Searle, A. C. y McCalman, L. (2006). Real Time Relativity. Recuperado de www.anu.edu.au/Physics/Savage/RTR

Smith, G. (2015). Combining Physical and Virtual Laboratories: Effects of perceptual features of Science Laboratory Environments on learners’ Conceptions. (tesis doctoral). University of Winsconsin-Madison, Estados Unidos de América.

Suárez, J.C. (2017). Pulsating stars and the Virtual Observatory. EPJ Web of Conferences, 152. Doi: 10.1051/epjconf/201715202009

Turrión, E. (2019, 23 de febrero). Las mujeres que están destapando la cultura del acoso en la ciencia. Tercera Vía. Recuperado de http://terceravia.mx/2019/02/las-mujeres-que-estan-destapando-la-cultura-del-acoso-en-la-ciencia/

UNESCO. (2019). Descifrar el código: La educación de las niñas y las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas (STEM). Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366649

Wang, F., Hannafin, M.J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23. DOI: 10.1007/BF02504682

Young, H. y Freedman, R. (2013). Física Universitaria Sears y Zemansky. Ciudad de México: Pearson.

Zapatero, D. (2011). La realidad virtual como recurso y herramienta útil para la docencia y la investigación. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 6, 17-23. Recuperado de http://sedici.unlp. edu.ar/handle/10915/14205

Published

2021-10-26

How to Cite

Herrero-Villarreal, D. . (2021). Creation of a virtual reality prototype about rotational mechanics of ballet through designbased research. Journal of Physics Teaching, 33(2), 275–283. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35334

Issue

Section

Investigación en Enseñanza de la Física