Teaching fluid mechanics through hydraulic fracturing: a case of developing political sensibilities of people through socio-scientific issues

Authors

  • Mauricio Ortega Instituto de Educación y Pedagogía, Universidad del Valle, Ciudad Universitaria de Meléndez, Calle 13 # 100 – 00, Cali, Valle del Cauca, Colombia.
  • Nelson Hoyos Instituto de Educación y Pedagogía, Universidad del Valle, Ciudad Universitaria de Meléndez, Calle 13 # 100 – 00, Cali, Valle del Cauca, Colombia.
  • Roberto Nardi Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências - UNESP - Campus de Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01 - Vargem Limpa.

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35289

Abstract

The main objective of this research was to contribute to the training process of students as political subjects through the teaching of
socio-scientific case of hydraulic fracturing. It was a qualitative investigation; a didactic unit of activities was designed and a focal group
was carried out with two students from the Bachelor's Program in Mathematics and Physics at the Universidad del Valle. For the data
collection, questionnaires and the recording of a virtual encounter between the students and the researcher were used. In the analysis,
the virtual encounter, the design and the previous ideas were triangled. The conclusions suggest that the use of this socioscientific
matter in the teaching of physics can allow the student to contextualize discipline and highlight the value of collective construction
between peers.

References

Álvarez, J., Castro, M., Cuesta, G., & Virviescas, L. (2013). El maestro como sujeto político y sus implicaciones en el campo

educativo y social, Caso: Hogar infantil mariposas. Trabajo de grado, Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.

Castillo, K., Chaves, E & Moya, A. (2011). La investigación dirigida como un método alternativo en la enseñanza de las

ciencias. Revista ensayos pedagógicos, 6(1), 115-132.

Cerda, H. (1993). Los elementos de la investigación: como reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Bogotá: El Búho.

Charry-Ocampo, S. & Pérez, A. (2017). Efectos de la estimulación hidráulica (fracking) en el recurso hídrico: Implicaciones

en el contexto colombiano. Ciencia e Ingeniería Neogranadina, 28(1), 135-164. DOI: 10.18359.

Heinberg, R. (2014). Fracking el bálsamo milagroso: La falsa promesa del fracking hace peligrar nuestro futuro. [Snake

oil. How fracking's false promise of plenty imperils our future] (Manuel Peinado Lorca), (2da ed). Barcelona: Icaria.

Hoyos, N. (2015). El rol del profesor desde su concepción de ciencia: aportes a la construcción del sujeto político. Tesis

de maestría. Cali, Colombia: Universidad del Valle.

Martínez, M. (2008). Redes pedagógicas: la constitución del maestro como sujeto político. Colombia: Editorial magisterio.

Martínez Ramirez, L. (2017). Efectos del fracking y estrategias de las principales potencias en las caídas del precio del

petróleo (Monografía para optar por el título de Especialista en Negocios Internacionales e Integración Económica). Bogotá: Fundación Universidad de América.

Sánchez Blanco, G. & Valcárcel Pérez, M.V. (1993). Diseño de unidades didácticas en el área de ciencias experimentales.

Enseñanza de las ciencias: Revista de investigación y ciencias, 11(1), 33-44.

Young, Hugh D. & Roger A. Freedman. (2009). Física universitaria volumen 1. 12 ed. México: Pearson educación.

Zenteno-Mendoza, B., & Garritz, A. (2010). Secuencias dialógicas, la dimensión CTS y asuntos socio-científicos en la enseñanza de la química. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias. 7(1), 2-25. DOI: 10.2526

Published

2021-11-03

How to Cite

Ortega, M. ., Hoyos, N. ., & Nardi, R. . (2021). Teaching fluid mechanics through hydraulic fracturing: a case of developing political sensibilities of people through socio-scientific issues. Journal of Physics Teaching, 33(2), 405–411. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35289

Issue

Section

Investigación en Enseñanza de la Física